نگهداری حبوبات در یخچال

نگهداری حبوبات در یخچال یا در محیط خشک و خنک، نقش مهمی در حفظ تازگی و کیفیت آنها دارد. از آنجایی که حبوبات معمولاً به سرعت رطوبت جذب می‌کنند، نکاتی همچون بسته‌بندی محکم، حفظ خشکی و جلوگیری از آلودگی باکتری‌ها اهمیت زیادی دارد. نگهداری صحیح حبوبات در یخچال می‌تواند به عنوان یک گزینه موثر برای افزایش ماندگاری و سالم ماندن این ماده غذایی محسوب شود. در این نوشتار نحوه نگهداری حبوبات در یخچال خواهیم دید.

نگهداری حبوبات در یخچال

می‌توانید با خیال راحت حبوبات خشک را برای سال‌ها در مکانی خنک، تاریک و خشک نگهداری کنید. مانند بیشتر مواد غذایی، حبوبات به اکسیژن، نور، گرما و رطوبت حساس هستند. حبوبات خشک همچنین می‌تواند شپشک جذب کند، نوعی حشره که در داخل لوبیا و حبوبات دیگر تخم می‌گذارد و می‌تواند باعث خرابی آن شود.

از قرار دادن حبوبات در فضاهای دارای دمای بالا و رطوبت بالا پرهیز کنید تا تازگی آنها به بهترین وجه ممکن حفظ شود. حبوبات خشک استفاده نشده را می‌توانید تا یک سال در یک کیسه پلاستیکی محکم یا در ظروف غیرفلزی درب دار نگهداری کنید.

همچنین می‌توانید حبوبات خشک را در فریزر داخل کیسه فریزر یا ظرف دربسته نگهداری کنید. یخ زدن حبوبات باعث از بین رفتن حشرات و جلوگیری از خراب شدن آنها می‌شود. حبوبات خشک به مدت نامحدود در فریزر ماندگاری دارد.

نکاتی برای نگهداری حبوبات خشک در یخچال

نکات زیر را برای نگهداری از حبوبات خشک مد نظر داشته باشید:

  1. حبوبات را در بسته بندی خود نگهداری کنید. اگر قصد دارید در ماه اول از حبوباتی که به تازگی خریداری کرده‌اید استفاده کنید، می‌توانید آنها را در بسته بندی اصلی نگهداری کنید.
  2. حبوبات را در یک ظرف دربسته قرار دهید. اگر می‌خواهید حبوبات را بیش از یک ماه نگهداری کنید، آن‌ها را در یک ظرف نگهداری دارای درب محکم، کیسه مایلار یا یک ظرف نگهداری شیشه‌ای قرار دهید. ظرف را در جای خنک، تاریک و خشک نگهداری کنید. به این ترتیب 3 سال ماندگاری خواهند داشت.
  3. جاذب های اکسیژن را به ظرف اضافه کنید. می‌توانید جاذب های اکسیژن را در کیسه های نگهداری یا ظروف دربسته قرار دهید. جاذب اکسیژن حاوی آهن است و اکسیژن را از محیط اطراف حذف کرده، حشرات را از بین می‌برد. یک جاذب اکسیژن تضمین می‌کند که حبوبات بیش از پنج سال ماندگاری داشته باشند.

نحوه نگهداری طولانی مدت حبوبات

حبوبات پخته را نمی‌توان به مدت زیاد در یخچال نگهداری کرد زیرا خیلی زود کپک می‌زنند. البته این اقلام را در ظروف دربسته می‌توانید تا چند ماه نگه دارید. البته قبل از قرار دادن حبوبات پخته در فریزر اقدامات زیر را انجام بدهید:

  • اگر حبوبات را درون کیسه می‌ریزید، هوای آن را خوب خالی کنید تا خشک نشوند.
  • قبل از قرار دادن حبوبات در فریزر صبر کنید تا کاملا سرد شوند.
  • زمانی که قصد مصرف حبوبات فریزری را داشتید، آنها را مدتی در دمای محیط قرار بدهید.
  • همچنین سعی کنید لوبیاهای پخته شده را در حجم کوچک یک تا دو فنجان نگهداری کنید تا بتوانید به راحتی آنها را در رسپی‌ها استفاده کنید.

برخی از مواد غذایی مانند موز، روغن، سیب زمینی، پیاز و … را نباید در یخچال نگهداری کرد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری کرد مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا