بهترین روش نگهداری برنج و مراقبت از آن در برابر شپشک

احتمالا برای شما هم پیش آمده که کیسه برنج را باز کنید و از دیدن حشرات ریز درون آن حال‌تان به هم بریزد. خوب واقعا صحنه جالبی هم نیست! با این حال واقعیت این است که برنج مستعد چنین آفاتی است و می‌بایست در نگهداری از آن دقت زیادی داشته باشید. شرایط قرار گرفتن کیسه برنج یا ظرف برنج هم اهمیت زیادی دارد.

برای نگهداری از برنج خام در منزل به ویژه آپارتمان، قطعا با مشکلاتی روبرو هستید که کیفیت برنج را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از اصلی ترین مشکلاتی که برای برنج رخ می دهد، حشرات و شته هایی هستند که به جان آن افتاده و کار شما را برای تمیز کردن و چه بسا پخت برنج سخت می کنند.

شپشک برنج چیست و چه شکلی دارد؟

شپشک برنج نوعی آفت بسیار ریز است. اندازه آن۲ تا ۳ میلی متر و رنگ آن قهوه ای مایل به سیاه است. لارو شپشک به رنگ سفید شیری است و پا ندارد . شپشک برنج می تواند پرواز کند و در تاریکی جذب نور می شود. این شپشک ها به غلات و برنج حمله کرده و سوراخ های ریزی را در آنها ایجاد می کنند. شپشک بالغ با سرعت از جایی به جای دیگر پرواز می کند و حدود ۳۰ روز زنده می ماند. این حشره می تواند روزی ۴ تخم در مغز غلات بگذارد که لاروها پس از ۳ روز از تخم ها خارج می شوند.

هر شپشک در طول عمر خود می تواند ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخم بگذارد. لارو ابتدا به شفیره و پس از ۵ تا ۱۶ روز به شپشک بالغ تبدیل می شود. این شپشک ها موجب ایجاد عفونت یا انتقال بیماری نمی شوند و در واقع خطری ندارند.

بهترین روش های نگهداری برنج

در ادامه قصد داریم روش‌هایی را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن هر نوع حشره و آفتی را از برنج دور نگاه دارید.

توپک خمیری

این توپک ها را به سادگی می توانید با فرمول زیر آماده کنید

مواد لازم:

  • آرد:۲ پیمانه
  • نمک: ۱ پیمانه
  • پودر سیر: ۱ قاشق مربا خوری

طرز تهیه توپک ضد شته و حشرات برنج

همه مواد را با هم مخلوط کنید و با افزودن مقدار لازم آب، یک خمیر درست کنید. بهتر است آب را به آرامی به ترکیب اضافه کنید تا خمیر یکدستی بدست آید.

این خمیر را به شکل گلوله‌های کوچک (به اندازه یک فندق) شکل بدهید و آن‌ها را در آفتاب بگذارید تا کاملاً خشک شوند. در فصول سرد، می‌توانید آن‌ها را در نزدیکی شوفاژ یا بخاری قرار داده و چند ساعت یک بار آن‌ها را پشت و رو کنید تا به طور کامل خشک شوند.

توپک های خشک را لا به لای برنج قرار دهید تا هر نوع شته، حشره و آفتی را از برنج شما دور نگاه دارد.

روش نگهداری برنج خام در بالکن آپارتمان

  • برنج را در کیسه یا ظرف مناسب قرار دهید، تا از نفوذ هوا به آن جلوگیری شود.
  • محل انتخابی برای نگهداری باید دور از نور خورشید باشد، چرا که نور و گرما می‌توانند به کیفیت برنج آسیب بزنند.
  • جایی که برنج را قرار می‌دهید، از سطح آسفالت یا زمین فاصله داشته باشد تا از رطوبت و نفوذ آب جلوگیری شود.

نگهداری برنج در انبار

نکته مهم این است که قبل از قراردادن برنج در انبار، باید مطمئن شوید که فضا آن کاملاً تمیز است و تار عنکبوت و گرد و غبار ندارد.
برنج را در کیسه‌های مناسب نگهداری کنید و از رطوبت و نور خورشید دور نگه دارید.
بهتر است انبار نگهداری برنج را با پالت‌های چوبی بپوشانید تا از تماس مستقیم با زمین جلوگیری شود.
بین برنج و سطح زمین می بایست ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتری حفظ شود تا از رطوبت و آب نفوذی جلوگیری شود.
با رعایت این نکات، می‌توانید برنج خود را بهترین شکل ممکن نگهداری کنید.

بهترین روش های نگهداری برنج: در بطری نوشابه

شاید این روش برای‌تان عجیب به نظر برسد اما واقعا به درد بخور است. این روش به دلیل چفت بودن درب بطری و جلوگیری از نفوذ هوا و رطوبت، یکی از بهترین روش های نگهداری برنج محسوب می‌شود. با این حال، باید به این نکاتی توجه کنید که قبل از استفاده، بطری‌ها را کاملاً شسته و خشک کنید، و هنگام ریختن برنج، چندین بار به آن ضربه بزنید تا هوای اضافی بین دانه‌ها خارج شود.

چطور برنج را در کیسه نگهداری کنیم؟

نگهداری برنج در کیسه پلاستیکی نیز از روش‌های متداول در کشور ماست، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این کیسه‌ها جلوگیری از نفوذ حشرات و رطوبت را به خوبی انجام نمی‌دهند و ممکن است عمر نگهداری برنج را کاهش دهند. بهترین راه‌حل برای نگهداری برنج ایرانی، استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای یا کنفی و نگه‌داری برنج در محیط خشک و خنک است.

هر چند کیسه‌های زباله هم برای نگهداری برنج مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این روش توصیه نمی‌شود. این کیسه‌ها به‌سادگی تحت تأثیر گرما قرار گرفته و آسیب می‌بینند، علاوه بر اینکه ممکن است مواد شیمیایی مضر داخل کیسه‌ها، عطر و طعم برنج را تغییر دهند و حتی برای سلامتی مصرف کننده مشکل‌ساز شوند.

آیا شپشک برنج برای انسان خطرناک است؟

خیر. این حشره با وجود اینکه بسیار ظاهر ناخوشایندی دارد، برای انسان خطری ندارد اما از همان ابتدای زندگی شروع به خوردن و سوراخ‌کردنِ دانه‌های برنج می‌کنند و به شدت کیفیت برنج را تحت تاثیر قرار می دهند.

چطور شپشک برنج را برطرف کنیم؟

اگر برنج تان شپشک زد، نگران نشوید. اگر زود اقدام کنید، می‌توانید این حشراتِ مزاحم را از بین ببرید. آن هم با راه‌ حل‌های خانگی و در دسترس. برای برطرف‌ کردن شپشک برنج می‌توانید آن را جلوی آفتاب پهن کنید یا حتی آن را در فریزر قرار بدهید. البته دقت کیند که این کار را خیلی طولانی نکنید چون کیفیت برنج از بین می‌رود.

نور و گرمای خورشید این حشره را فراری می‌دهد. از این رو توصیه می شود ظرف برنج را روی یک پارچه تمیز خالی کنید تا حشره‌ها فورا فرار کنند! اما خیلی این کار را طول ندهید چون کیفیت برنج را پایین می‌آورد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا