روش از بین بردن لکه زردچوبه از روی لباس، ظروف و کانتر آشپزخانه

زردچوبه ادویه ای است که رنگ زرد تندی دارد که معمولا می‌تواند یک لکه درست و حسابی برای‌تان باقی بگذارد. این ادویه فوق العاده که به دلیل فواید سلامتی خود از جمله کاهش التهاب، تقویت عملکرد مغز و حتی کاهش خطر بیماری قلبی شناخته شده است، احتمالاً از برنامه پخت و پزتان حذف نمی‌شود. اما اگر مرتباً با زردچوبه آشپزی می‌کنید، می‌دانید که می‌تواند لکه‌های آزاردهنده‌ای روی لباس‌ها، میز، ظروف و حتی دست‌هایتان باقی بگذارد.

حذف لکه‌های زردچوبه هم بسیار سخت است هرچند غیرممکن نیست. ما در این نوشتار بهترین روش های از بین بردن لک زردچوبه را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

چگونه لکه زردچوبه را از لباس و پارچه پاک کنیم؟

زردچوبه می‌تواند آثار ماندگاری روی پارچه باقی بگذارد. در اینجا نحوه خلاص شدن از شر این لکه سمج آورده شده است.

لکه را به حداقل برسانید

باقیمانده زردچوبه یا مواد غذایی اضافی را بلافاصله با قاشق بردارید و محل را با آب بشویید. روی لکه یک حوله تمیز را به صورت ضربه ای بزنید تا هر گونه رطوبت جذب شود. حوله را روی لکه مالش ندهید؛ این کار فقط لکه را پخش می‌کند و آن را بیشتر به تار و پود پارچه وارد می‌کند.

لکه را با شوینده ای مواد ضدعفونی کننده دست کمرنگ کنید

سعی کنید از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید که حاوی الکل است و رنگدانه زردچوبه را از بین می‌برد. همچنین می‌توانید لکه را با مواد شوینده مایع کمی کمرنگ کنید. کمی شوینده را مستقیماً روی ناحیه لکه‌دار بمالید و از یک مسواک نرم یا یک حوله مرطوب استفاده کنید تا لکه را به آرامی محو کنید.

برای از بین بردن لکه زردچوبه، لباس را بشویید

لباس را در ماشین لباسشویی با استفاده از چرخه آب سرد بشویید، زیرا آب داغ ممکن است باعث قوی تر شدن لکه شود. از همان مقداری از مواد شوینده که معمولاً استفاده می‌کنید استفاده کنید.

اجازه دهید خشک شود

در صورت امکان، اجازه دهید لباس در معرض آفتاب خشک شوند، که دارای قدرت سفید کنندگی طبیعی است. درست است؛ خورشید آنقدر قدرتمند است که می‌تواند لباس‌ها (و لکه‌های ناخواسته) را روشن کند. اگر لباس‌تان رنگ روشن است، برای جلوگیری از محو شدن آن را در فضای داخلی خشک کنید.

از بین بردن لکه زردچوبه از روی لباس سفید

از بین بردن لکه زردچوبه از روی لباس سفید

اگر لباس لک شده سفید است، قبل از شستن، آن را به مدت 15 دقیقه در مخلوط سفید کننده (به اندازه چند درپوش) و آب داغ خیس کنید. یکی دیگر از روش‌های لکه زدایی و شستشوی لباس سفید، مخلوط کردن جوش شیرین – که به دلیل خاصیت چربی‌ بری و ساینده ملایم آن معروف است – با کمی آب و تهیه خمیر است، سپس آن را با یک مسواک نرم روی لکه بمالید و بعد بشویید. هنگامی که لکه زردچوبه درمان شد، دستورالعمل شستشو و خشک کردن بالا را تکرار کنید.

پاک کردن لکه با جوش شیرین یک روش کاربردی و موثر است.

چگونه لکه زردچوبه را از ظروف پاک کنیم؟

اگر اسموتی زردچوبه را برای صبحانه درست می‌کنید یا باقیمانده غذای حاوی زردچوبه را در ظروف پلاستیکی نگهداری می‌کنید، می‌دانید که این ادویه می‌تواند لکه‌های زرد ناخوشایندی را روی ظروف باقی بگذارد. و ماشین ظرفشویی نمی‌تواند این لکه را پاک کند. در اینجا نحوه پاک کردن آسان و موثر لکه‌ها از ظروف پلاستیکی، شیشه ای و سرامیکی و همچنین ظروف نگهداری مواد غذایی آورده شده است:

ظرف را خیس کنید

سینک یا یک لگن را با آب گرم و سرکه سفید به نسبت 2 به 1 پر کنید. چند قطره مایع ظرفشویی اضافه و مخلوط کنید. ظرف را در محلول فرو کنید و اجازه دهید 15-30 دقیقه خیس بخورد.

آبکشی کنید

محلول را بیرون بریزید، با یک اسفنج نرم و مایع ظرفشویی و آب گرم ظرف بشویید و آبکشی کنید.

لکه‌ها را بسابید

اگر لکه‌های زردچوبه باقی ماندند، یک اسفنج جادویی بگیرید که به لطف اجزای ساینده اش برای از بین بردن لکه‌ها موثر است. با یک قطره مایع ظرفشویی، باقی مانده زردچوبه را بسابید. همچنین می‌توان از مسواک‌های نرم استفاده کنید، مخصوصاً برای تمیز کردن گوشه‌ها مانند داخل لیوان‌ها و گوشه‌های ظروف پخت سرامیکی. در صورت نیاز این فرآیند را تکرار کنید تا به طور موثر لکه‌ها را کمرنگ کنید یا از بین ببرید.

از بین بردن لکه زردچوبه از روی کانتر آشپزخانه

از بین بردن لکه زردچوبه از روی کانتر آشپزخانه

اگر مقداری زردچوبه روی پیشخوان ریختید، نترسید. معمولاً می‌توانید لکه‌های زردچوبه را از روی کانتر با کمی شستشوی ملایم پاک کنید.

با جوش شیرین خمیر آماده کنید

با ترکیب مقادیر مساوی جوش شیرین و آب خمیر درست کنید. آن را روی لکه بمالید و بگذارید حدود 15 دقیقه بماند. با استفاده از یک پارچه میکروفیبر، لکه را به آرامی با حرکات دایره ای تمیز کنید. (کاربرد جوش شیرین در تمیزکاری را دست کم نگیرید.)

آب لیمو یا سرکه (اختیاری) را امتحان کنید

برای قدرت تمیز کنندگی بیشتر، سعی کنید آب لیمو یا سرکه را اضافه کنید (اگر برای جنس کانتر شما بی خطر است). اگر لکه باقی ماند، محل را با یک اسفنج جادویی بشویید و فشار ملایمی اعمال کنید تا به سطح آسیب نرسد.

هنگام تمیز کردن، مراقب باشید که سطح کانتر خراشیده نشود و هرگز از مواد اسیدی مانند سرکه یا لیمو روی کانترهای سنگی طبیعی از جمله سنگ مرمر یا گرانیت استفاده نکنید.

‌چگونه لکه زردچوبه را از روی ناخن و پوست پاک کنیم؟

پخت و پز با زردچوبه اغلب منجر به لک شدن انگشتان یا ناخن‌ها می‌شود. در اینجا نحوه تمیز کردن دست‌های آغشته به زردچوبه آورده شده است:

رنگدانه را حذف کنید

آب لیمو و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی پوست بمالید تا رنگدانه زرد لایه برداری شود. در نهایت با آب گرم پوست تان را بشویید.

الکل مالشی به ناخن‌ ها بزنید

برای تمیز کردن ناخن‌های آغشته به زردچوبه، الکل را با گلوله‌های پنبه مانند لاک پاک کن روی ناخن‌ها بمالید. ناخن‌ها را در یک کاسه حاوی مایع ظرفشویی رقیق شده با آب فرو کنید (به نظر می‌رسد برندهای حاوی مرکبات بهترین عملکرد را دارند، زیرا لیمو به طور طبیعی خاصیت روشن کنندگی دارد) و بگذارید به مدت 10 تا 15 دقیقه خیس بخورد.

دست تان را بشویید

پس از اتمام کار، دست‌ها را بشویید و حتما ناخن‌ها و پوست را با یک محصول مرطوب کننده درمان کنید، زیرا الکل احتمالا دست‌های شما را خشک می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا