ماشین‌ های ظرفشویی چقدر عمر می‌ کنند؟

ماشین ظرفشویی یکی از وسیله‌های پرکار در خانه‌های امروزی است. بسیاری از خانواده‌ها در حال حاضر دست کم هفته‌ای یک‌بار و بسیاری از خانه‌ها هر شب آن را استفاده می‌کنند. با در نظر گرفتن این میزان کارکرد، خوب است بدانید که ماشین ظرفشویی چقدر دوام می‌آورد تا انتخاب هوشمندانه‌ای در مورد خرید یک دستگاه جدید داشته باشید یا از دستگاه فعلی‌تان به درستی مراقبت کنید.

طول عمر ماشین ظرفشویی چقدر است؟

میانگین طول عمر ماشین‌های ظرفشویی 9 تا 10 سال است. مدت زمان ماندگاری ماشین ظرفشویی تحت تأثیر عواملی مانند کیفیت ماشین ظرفشویی، دفعات استفاده و کیفیت آب قرار دارد. این امکان وجود دارد که با دوری از مواردی که به دستگاه آسیب می‌رسانند، بارگیری صحیح ماشین ظرفشویی و تمیز کردن، نگهداری و تعمیر و سرویس به موقع و منظم دستگاه، طول عمر آن را افزایش دهید.

عواملی که بر عمر مفید ظرفشویی تاثیر می گذارد

چندین عامل، که همه تحت کنترل خود شماست! – بر طول عمر ماشین ظرفشویی تأثیر می‌گذارند. برخی از مهم‌ترن عوامل به شرح زیر هستند:

کیفیت ماشین ظرفشویی: بهترین ماشین ظرفشویی ممکن را در محدوده بودجه خود خریداری کنید. انتخاب بهترین ماشین ظرفشویی باعث می‌شود که سطح سر و صدا پایین، کارکرد دستگاه خوب، بهره وری انرژی عالی و طول عمر بالا باشد.

نصب درست ظرفشویی: ماشین ظرفشویی را به درستی نصب کنید تا از ایجاد مشکل در خط تولید جلوگیری شود یا از یک تکنسین لوازم خانگی واجد شرایط برای نصب ماشین ظرفشویی کمک بگیرید. همچنین می‌توانید خودتان با راهنمایی و دستورالعمل ماشین ظرفشویی را نصب کنید.

دفعات استفاده و سن ماشین ظرفشویی: هر چه ماشین ظرفشویی بیشتر کار کند، زودتر فرسوده می‌شود. استفاده کمتر از ماشین ظرفشویی باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. در عین حال، تمام دستگاه‌ها به خودی خود کهنه می‌شوند، حتی اگر از آنها استفاده نکنید.

کیفیت آب: ماشین‌های ظرفشویی با استفاده از آب با کیفیت، به طور موثرتری کار شستشو را انجام می‌دهند و طول عمر بیشتری هم خواهند داشت. آب باید نرم و دارای مقدار کمی آهک باشد. برای اندازه گیری نرمی و سختی آب، آب لوله کشی را روی نوار تست سختی آب قرار دهید. اگر خانه شما دارای آب سخت است، بهترین نرم کننده آب را با بودجه خود انتخاب کنید.

نظافت، تعمیر و نگهداری: تمام این‌ها به دوام ماشین ظرفشویی کمک می‌کنند.

چگونه عمر مفید ماشین ظرفشویی را افزایش دهیم؟

چگونه عمر مفید ماشین ظرفشویی را افزایش دهیم؟

با قرار دادن ظروف درست در ماشین ظرفشویی و چیدمان درست آنها در دستگاه، می‌توانید طول عمر ماشین ظرفشویی را افزایش دهید. همچنین ماشین ظرفشویی را به طور مرتب تمیز کنید و در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل برای رفع آن، اقدامات لازم را صورت بدهید.

اقلام نامناسب را در ظرفشویی نشویید

ظروف پخت و پز و سایر وسایل آشپزخانه را در ماشین ظرفشویی بشویید. از شستن اقلام نامناسب مانند قطعات خودرو، وسایل ورزشی کثیف و شمعدان خودداری کنید. برخی از وسایل خارج از آشپزخانه مانند برخی از اسباب بازی‌های بچه گانه، جا مسواکی، کاسه حیوانات خانگی و … برای ماشین ظرفشویی بی خطر هستند.

ماشین ظرفشویی را به درستی بارگیری کنید

ماشین ظرفشویی را هر بار به درستی بارگیری کنید. هر دستگاهی ویژگی‌های خود را دارد، اما به طور کلی اقلام سبک وزن روی قفسه بالایی قرار می‌گیرند، اقلام سنگین‌تر در پایین قرار می‌گیرند، و همه اقلام باید با فاصله مناسب از هم باشند. قرار دادن اقلام در فضاهای از پیش تعیین شده باعث می‌شود که آنها به درستی از هم فاصله داشته باشند.

نکته: در حالی که پر کردن بیش از حد ماشین ظرفشویی مطلوب نیست، بارگیری کم آن نیز کار درستی محسوب نمی‌شود. روشن کردن ظرفشویی در شرایطی که پر نشده است، دفعات شستشو و در نتیجه فشار روی دستگاه را افزایش می‌دهد. یک بار کامل ظروف کثیف را جمع کنید، سپس دستگاه را روشن کنید.

ماشین ظرفشویی را به طور مرتب تمیز کنید

ماشین ظرفشویی را به طور منظم تمیز کنید. یک فنجان سرکه سفید را به یک کاسه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی اضافه کنید. ماشین ظرفشویی را خالی کنید. کاسه را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. دستگاه را برای یک چرخه کامل روشن کنید. ماهی یک بار ماشین ظرفشویی را تمیز کنید.

از ماشین ظرفشویی به درستی مراقبت کنید

با نگهداری از ماشین ظرفشویی کارکرد آن را بهینه کرده و عمرش را افزایش خواهید داد:

  • حواس‌تان به نشتی و زهکشی مناسب دستگاه باشد
  • لوله‌های خروجی ماشین ظرفشویی را تمیز کنید
  • دریچه‌های هوا را بررسی کنید تا باز باشند
  • اگر ظروف بعد از اتمام شستشو کثیف بودند، بازوهای اسپری را با یک سیم نازک و انعطاف پذیر (برای پاک کردن رسوبات معدنی یا زباله‌ها) تمیز کنید
  • فیلتر ماشین ظرفشویی را با خیساندن آن در آب گرم و صابون و مسواک تمیز کنید.

ایردات کوچک را به موقع برطرف کنید

قبل از اینکه مشکلات جزئی به مشکلات بزرگتری که می‌توانند به ماشین آسیب برسانند، تبدیل شوند، ماشین ظرفشویی را تعمیر کنید. شما می‌توانید بسیاری از تعمیرات را خودتان انجام دهید. در صورتی که هیچ گونه دانش فنی ندارید، از مراکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.

زمان تعویض ماشین ظرفشویی

زمان تعویض ماشین ظرفشویی

موارد زیر کمک‌تان می‌کند بهترین تصمیم را در رابطه با ماشین ظرفشویی‌تان بگیرید:

زنگ زدگی ظاهر شده است: زنگ زدگی روی بدنه ماشین ظرفشویی یا سایر قطعات آن علامت بدی است و معمولاً به این معناست که باید یه دستگاه نو بخرید. البته زنگ زدگی در برخی از قطعات قابل جابجایی مانند قفسه‌ها و قلاب‌ها مشکلی نیست زیرا قطعات به راحتی تعویض می‌شوند.

ترک‌ ایجاد شده است: ترک‌های بدنه ماشین ظرفشویی یا درب را نمی‌توان درست و حسابی تعمیر کرد.

مصرف برق دستگاه زیاده شده است: ماشین ظرفشویی‌های قبل از دستگاه‌های دارای استانداردهای بهره وری انرژی هزینه زیادی روی دست‌تان می‌گذارند.

هزینه تعمیرات بیشتر از تعویض شده است: تعمیر ماشین ظرفشویی به منظور بهینه سازی کارکرد این دستگاه است، اما با کم‌ترین هزینه. زمانی که هزینه تعمیرات به هزینه تعویض رسید یا از آن بیشتر شد، دستگاه نیاز به تعویض دارد.

10 سال از خرید ظرفشویی‌تان گذشته است: حتی اگر ماشین ظرفشویی در پایان 10 سال هنوز به طور موثر کارش را انجام می‌دهد، ممکن است بهتر باشد برای جلوگیری از احتمال نشتی آن را تعویض کنید. نشتی ماشین ظرفشویی می‌تواند اثرات مخرب و هزینه‌بری داشته باشد و به کف آشپزخانه و کابینت‌ها آسیب برساند.

تعمیر در مقابل تعویض ماشین ظرفشویی

هنگامی که ماشین ظرفشویی دچار مشکل می‌شود یا کارایی آن مثل گذشته نیست، این سوال مطرح می‌شود که بهتر است آن را تعمیر کنیم یا تعویض؟

اگر می‌توانید ماشین ظرفشویی را خودتان تعمیر کنید و برای انجام این کار مشکلی ندارید، به احتمال زیاد، هزینه تعمیر ماشین ظرفشویی کمتر از تعویض آن است. به لحاظ مالی، ادامه تعمیر ماشین ظرفشویی تا زمانی که ظروف را به اندازه کافی تمیز کند، منطقی‌تر است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا