10 باور غلط در مورد تمیز کاری که باید همین امروز کنار بگذارید!

غالب آدم ها نحوه تمیز کردن وسایل و گوشه و کنار خانه را کم کم و از آدم های دور و برشان یاد می‌گیرند. مادرتان راز پاک کردن لکه‌های خون را به شما می‌گوید، دیگری به شما نشان می‌دهد که چگونه ماشین را بشویید، مادربزرگ لیستی از قوانین مراقبت از ماهیتابه چدنی را به شما می‌دهد و دوست‌تان به شما یاد می‌دهد که چطور لکه روغن را از بین ببرید. در دوران مدرن نیز، احتمالا ترفندهای تمیز کاری زیادی را از TikTok، YouTube یا اینستاگرام می‌شنوید.

باروهای غلط در مورد تمیزکاری

اما اگر ترفندهای تمیز کردنی که در طول سال‌ها استفاده کرده‌اید، بهترین روش برای استفاده نباشند، چه؟ یا بدتر: اگر خطرناک باشند، یا صدمات پرهزینه و غیرقابل جبرانی ایجاد کنند، چه؟ برای اینکه ترفندهای به درد نخور، اشتباه یا حتی خطرناک را بشناسید در این نوشتار مجموعه ای از آنها را گردآوری کرده‌ایم. با هوم نگار همراه باشید.

۱. تابه‌ های چدنی را نمی توان با مایع ظرفشویی شست

شستشوی ظروف چدنی قوانین زیادی دارد و در حالی که برخی از قوانین کار با چدن، مانند خشک کردن فوری آن برای جلوگیری از زنگ زدگی، صحیح هستند، یک قانون وجود دارد که می‌توان آن را کنار گذاشت: ظروف چدنی را می‌توان با مایع ظرفشویی شست. ایده پشت قانون “مایع ظرفشویی ممنوع” این است که صابون می‌تواند پوشش روغنی را که به چدن خاصیت نچسب می‌دهد، بشوید. با این حال، طی واکنشی که پلیمریزاسیون نامیده می‌شود، زمانی که لایه نازکی از روغن گرم می‌شود، به تابه می‌چسبد و ترکیب روغن را تغییر می‌دهد و آن را در برابر شوینده غیرقابل نفوذ می‌کند.

برای تمیز کردن پشت تابه و ماهیتابه می‌توانید از سرکه، جوش شیرین و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

۲. ابزار و وسایل تمیزکاری خودشان تمیز می‌ شوند

خیلی از افراد نسبت به تمیز کردن ابزار و وسایلی که خودشان ماهیت تمیز کننده دارند، بی تفاوت هستند، اما لوازم خانگی مانند ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی باید به طور منظم تمیز و نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که به درستی کار می‌کنند. تمیز کردن و تعمیر و نگهداری معمول همچنین تضمین می‌کند که دستگاه‌ها خطرات ایمنی ایجاد نمی‌کنند و دچار آسیب‌های طولانی مدت نمی‌شوند.

۳. لباس‌ ها را همیشه در آب سرد بشویید

لباس‌ ها را همیشه در آب سرد بشویید

شستن لباس‌ها در آب سرد توصیه می‌شود – به استثنای برخی موارد. در حالی که آب سرد باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود و برای پارچه لباس ملایم تر است، شرایطی وجود دارد که شستشو در آب گرم یا داغ توصیه می‌شود. اقلام بسیار کثیف، برخی از لباس‌های سفید و هر چیزی که توسط فردی که بیمار بوده استفاده شده است، بهتر است در آب گرم یا داغ شسته شود.

۴. از روزنامه برای تمیز کردن پنجره استفاده کنید

ایده پشت استفاده از روزنامه برای تمیز کردن پنجره‌ها ایده خوبی است: می‌تواند شیشه را بدون برجای گذاشتن پرز یا رگه خشک کند. با این حال، استفاده از روزنامه برای تمیز کردن پنجره‌ها منسوخ شده است – زیرا گزینه‌های بهتری وجود دارد. به جای روزنامه، که می‌تواند دست‌ها را با جوهر پوشانده باشد، برای تمیز کردن پنجره‌ها و سایر سطوح شیشه ای از یک پارچه میکروفیبر استفاده کنید.

۵. اسپری مو لکه جوهر را از بین می‌ برد

ایده استفاده از اسپری مو برای از بین بردن لکه جوهر این است که الکل موجود در اسپری مو باعث محو شدن و حذف جوهر می‌شود. هرچند درست است که الکل لکه‌های جوهر را از بین می‌برد، اکثر فرمول‌های مدرن اسپری مو دیگر به الکل به عنوان یکی از مواد فعال وابسته نیستند. به علاوه، اسپری مو پسماندهای چسبناکی بر جای می‌گذارد که به خودی خود می‌توانند لکه ایجاد کنند. بهتر است این ایده پاک کردن لکه جوهر را فراموش کنید و سراغ راهکارهای دیگری بروید.

۶. باروهای غلط در مورد تمیزکاری: ماشین را با مایع ظرفشویی بشویید

دیدن افرادی که از مایع ظرفشویی رقیق شده برای شستن نمای بیرونی خودرو استفاده می‌کنند بسیار رایج است، اما این ایده چندان مناسب نیست: مایع ظرفشویی می‌تواند لایه موم محافظ خودرو را از بین ببرد و رنگ را در برابر خط و خش، زنگ زدگی و بریدگی آسیب پذیر کند. در عوض، از شوینده مخصوص کارواش استفاده کنید، که برای استفاده روی رنگ، لایه شفاف و موم محافظ بدنه فرموله شده است.

۷. پولیش مبلمان برای گردگیری ضروری است

وقتی صحبت از گردگیری مبلمان چوبی می‌شود، باید از به کار بردن مواد و محصولات تمیزکننده تا حد امکان پرهیز کنید. استفاده از پولیش مبلمان را که می‌تواند بقایایی از خود باقی بگذارد که به مرور زمان به تجمع چسبناک تبدیل می‌شود را کنار بگذارید و به جای آن از پارچه میکروفیبر برای پاک کردن گرد و غبار و جلا دادن مبلمان چوبی استفاده کنید. در صورت نیاز به تمیز کردن عمیق تر، از مخلوطی از روغن زیتون، الکل دناتوره شده و آب لیموی صاف شده استفاده کنید.

۸. سرکه می‌ تواند همه چیز را تمیز کند

سرکه می‌ تواند همه چیز را تمیز کند

درست است که سرکه سفید مقطر یک ماده تمیز کننده همه کاره است که می‌تواند برای بسیاری از کارهای خانه استفاده شود. اما برخی از اقلام و مواد معمولی خانگی مانند سنگ مرمر، گرانیت، دوغاب، لوازم الکترونیکی و لاستیک وجود دارد که برای جلوگیری از آسیب‌های پرهزینه، نباید آنها را با سرکه تمیز کرد.

استفاده از سرکه برای تمیز کردن لوازم خانگی از جمله لباسشویی، اجاق گاز و مایکروفر توصیه می‌شود.

۹. ظروف در شستشوی دستی تمیزتر می‌ شوند

شستن ظروف در ماشین ظرفشویی و نه با دست، هم در مصرف آب و هم در انرژی صرفه جویی می‌کند و ظروف را تمیزتر از شستشوی دستی می‌کند. در حالی که توصیه می‌شود ظرفشویی را زمانی که کاملا پر است روشن کنید، حتی ماشین ظرفشویی نیمه پر از نظر مصرف آب و انرژی کارآمدتر از شستن ظروف با دست است.

۱۰. شوینده لباسشویی یک کف شوی موثر است

توصیه‌های بدی برای تمیز کردن در تیک تاک وجود دارد، از جمله استفاده از شوینده لباس‌شویی برای ساخت محلول تمیز کردن کفپوش‌ها. استفاده از مواد شوینده لباسشویی به عنوان محلول پاک کننده، هم به طور بالقوه ناایمن است و هم احتمالاً باعث آسیب پرهزینه و غیرقابل برگشت به پارکت‌های چوبی و کفپوش‌های لمینت می‌شود. در عوض، از مواد تمیزکننده ای استفاده کنید که برای نوع یا انواع کفپوش خانه شما طراحی شده اند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا