تمیز کردن پشت ماهیتابه و قابلمه با 9 روش موثر و چند ماده طبیعی

راهکارهای زیادی برای تمیز کردن پشت ماهیتابه و قابلمه وجود دارد. اینترنت پر است از ترفندهای ریز و درشت که برای تمیز کردن قابلمه های سوخته و کدر توصیه می‌شوند. با این حال، سوال اینجاست که چگونه می‌توان کف بیرونی تابه را تمیز کرد و رسوبات چربی را از آن جدا کرد. اصلا تمیز کردن پشت ماهیتابه و قابلمه به چه صورت انجام می‌شود؟ این کار اغلب به تلاش بیشتری نیاز دارد زیرا هیچ پوشش نچسبی روی سطح بیرونی ظروف وجود ندارد.

خوشبختانه، چند ماده ارزان قیمت و راحت وجود دارد که می‌توانید از آنها برای درخشندگی بیرونی تابه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که نوع موادی که باید استفاده کنید در درجه اول به جنس ماهیتابه و قابلمه بستگی دارد.

فرآیند تمیز کردن بیرون تابه و قابلمه

تمیز کردن کف لکه دار ماهیتابه اصلا یک کار سریع و راحت نیست، به خصوص اگر ضایعات مواد غذایی خشک شده و سوخته روی سطح وجود داشته باشد. اما بیایید شانس مان را امتحان کنیم!

چربی زدایی

اولین کاری که باید برای شروع تمیز کاری انجام دهید این است که چربی اضافی را از کف بیرونی تابه پاک کنید. برای این کار می‌توانید سطح بیرونی را با سرکه سفید یا صابون ظرفشویی پاک کنید.

از بین بردن اثرات پخت و حرارت

از بین بردن اثرات پخت و حرارت

به محض برداشتن یک لایه چربی، زمان تمیز کردن باقی مانده غذای سوخته و حرارت شده است. بهترین گزینه برای خلاص شدن از شر این لکه های سنگین، خمیر غلیظی است که می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و آب تهیه کنید.

شستشو، تمیز کردن، و خشک کردن

زمان آن فرا رسیده است که تمام ضایعات مواد غذایی را از قسمت بیرونی ماهیتابه و قابلمه با برس یا پد تمیز کنید. مراقب باشید تا از هرگونه خراش احتمالی در طول فرآیند جلوگیری کنید. در نهایت ظرف را با آب گرم بشویید و کاملا خشک کنید.

تمیز کردن پشت ماهیتابه و قابلمه از جنس های مختلف

همیشه به خاطر داشته باشید که مواد مختلف نیاز به رویکردهای متفاوتی دارند. برای شستن هر جنس قابلمه می بایست از مواد خاصی استفاده کنید، چنانچه در زیر می‌بینید:

تابه استیل

برای تمیز کردن پشت ماهیتابه استیل کافی است ضایعات غذا را با جوش شیرین به آرامی بشویید. سپس آن را کاملاً بشویید و خشک کنید.

نحوه تمیز کردن پشت تابه چدنی

نحوه تمیز کردن پشت تابه چدنی

تمیز کردن پشت ماهیتابه و قابلمه چدنی به راهکار خاصی نیاز دارد. مشکل اصلی این ظروف، زنگ زدگی است. بنابراین باید از شستن آن با آب خودداری کنید. کارآمدترین روش تمیز کردن شامل استفاده از سیب زمینی و نمک به عنوان پاک کننده است.

نحوه تمیز کردن قسمت بیرونی ماهیتابه آلومینیومی

ظروف آلومینیومی خود را با لیمو و نمک تمیز نگه دارید. مراقب باشید برای جلوگیری از تغییر رنگ سطح، از سفید کننده و آمونیاک استفاده نکنید. همچنین برای جلوگیری از خراشیدگی این ظروف را همیشه با دست بشویید.

تابه مسی

تابه مسی را می‌توانید با سرکه، نمک و آب لیمو تمیز کنید تا برای مدت طولانی بدرخشد. فراموش نکنید که آن را به درستی آبکشی و خشک کنید.

بهترین راهکارها برای تمیز کردن پشت ماهیتابه و قابلمه

موارد زیر کاربردی ترین راه حل های تمیز کردن قسمت بیرونی و کف تابه و قابلمه هستند:

سرکه سفید

متأسفانه، یافتن روغن در قسمت بیرونی ماهیتابه، به خصوص اگر به طور منظم از آن استفاده کنید، معمول است. بنابراین، اولین مرحله شامل چربی زدایی سطح با سرکه سفید است.

محلول آب و سرکه را در یک سطل بزرگ بریزید و تابه را داخل آن قرار دهید. همیشه سرکه و آب را به نسبت 1:2 مخلوط کنید و ظروف آشپزی را حدود 20 تا 30 دقیقه خیس بگذارید. این روش برای خلاص شدن از شر پوشش چرب کافی است.

استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن تابه

استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن تابه

هنگامی که چربی را پاک کردید، زمان تمیز کردن لکه ها فرا می رسد. یک خمیر غلیظ اما قابل پخش از سه قسمت جوش شیرین به یک قسمت آب گرم درست کنید.

خمیر را روی قسمت بیرونی تابه بمالید و بگذارید دست کم 10 تا 20 دقیقه بماند. سپس قسمت بیرونی تابه را با یک پد یا اسفنج بدون خش تمیز کنید. در نهایت ظروف را بشویید و خشک کنید.

استفاده از سرکه سفید و جوش شیرین برای تمیز کردن پشت ماهیتابه و قابلمه

لکه‌های کف بیرونی تابه گاهی اوقات می‌توانند واقعاً سرسخت باشند، بنابراین باید یک عامل موثرتر برای از بین بردن آنها پیدا کنید. یک قابلمه بزرگتر را با مخلوط سرکه سفید و آب گرم پر کنید و ماهیتابه را داخل آن قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید و بگذارید مخلوط بجوشد.

قابلمه را از روی اجاق بردارید و داخل آن جوش شیرین اضافه کنید. پس از یک واکنش کوتاه گازدار، شاهد ناپدید شدن لکه‌هااز سطح تابه خواهید بود. در برخی موارد، ممکن است کمی لکه بماند که باید با اسکاچ بشویید.

یک روش دیگر این است که روی کف تابه جوش شیرین بپاشید و چند قطره سرکه سفید اضافه کنید. سطح را با یک برس و اسفنج تمیز کنید، آن را کاملا بشویید و با یک دستمال کاغذی خشک کنید.

سرکه سفید، جوش شیرین، و مایع ظرفشویی

یک پاک کننده قوی از سرکه سفید، جوش شیرین و مایع ظرفشویی درست کنید تا حتی سرسخت ترین لکه‌ها را از قسمت بیرونی ماهیتابه و قابلمه پاک کنید.

با پوشاندن کل سطح با جوش شیرین شروع کنید و چند قطره سرکه سفید روی آن اضافه کنید. کمی بعد سه قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. اسفنج را در آب گرم فرو کنید و شروع به شستشو کنید.

اگر تابه خیلی لکه دار است، می‌توانید قبل از تمیز کردن، اجازه دهید مخلوط به مدت 15 تا 20 دقیقه بماند. در صورت لزوم از برس استفاده کنید و پاشیدن جوش شیرین را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. سپس ماهیتابه را بشویید و خشک کنید.

نمک

نمک درشت را روی سطح لکه دار بپاشید و شروع به تمیز کردن کنید. برای راحت‌تر کردن فرآیند، می‌توانید مقداری آب گرم و مایه ظرفشویی یا لیمو به آن اضافه کنید. برخی افراد به جای اسفنج از نصف سیب زمینی استفاده می‌کنند تا نمک شویی را تسهیل کنند.

سرکه سفید، لیمو، و جوش شیرین

تمیز کردن پشت ماهیتابه و قابلمه با کف مسی

برای تمیز کردن پشت ماهیتابه و قابلمه با کف مسی، بهترین گزینه ترکیب جوش شیرین، سرکه و لیمو است. ابتدا جوش شیرین را روی سطح بپاشید تا کاملاً آن را بپوشاند. سرکه را اضافه کنید تا خمیر به دست آید. سپس یک عدد لیمو را نصف کنید و از آن برای تمیز کردن کف تابه لکه دار استفاده کنید. در نهایت ظروف را با دستمال کاغذی بشویید و خشک کنید.

سس کچاپ برای تمیز کردن ماهیتابه و قابلمه

اسید حاصل از سس کچاپ به طور موثر پشت تابه و قابلمه را تمیز می‌کند، به خصوص اگر از مس ساخته شده باشد. آن را روی ناحیه لکه دار بمالید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه بماند. سپس با یک اسفنج بدون زبری سطح را بشویید. اگر ماهیتابه ای از استیل و چدن دارید بهتر است از این روش خودداری کنید.

کرم تارتار

با سه قسمت کرم تارتار و یک قسمت آب خمیر درست کنید. آن را روی ناحیه خیس لکه دار یا سوخته بمالید و بگذارید حداقل 10 دقیقه بماند. یک اسفنج مرطوب و بدون زبری بردارید و شروع به تمیز کردن کنید. از این روش برای قابلمه و تابه استیل و چدنی استفاده نکنید.

کوکا کولا

کوکا کولا به طور گسترده ای برای از بین بردن لکه های چرب از ظروف پخت و پز استفاده می‌شود. بنابراین، می‌توانید با این نوشیدنی محبوب، کف بیرونی ماهیتابه را نیز به خوبی تمیز کنید. کولا را روی سطح بریزید و آن را شستشو دهید.

اگر روی قابلمه لکه های سرسخت دارید، یک لگن بزرگتر را با کولا پر کنید و قابلمه یا تابه را داخل آن قرار دهید. بگذارید چند ساعت بماند تا لکه ها شروع به شل شدن کنند یا برای تسریع روند لکه زدایی آن را بجوشانید. از یک اسفنج یا سوهان پلاستیکی برای تمیز کردن سطح، آبکشی و خشک کردن کامل آن استفاده کنید.

جمع بندی

از آنجایی که کف تابه ها از مواد مختلفی ساخته شده است، نمی توانید از یک روش برای تمیز کردن آنها استفاده کنید. برای جلوگیری از هر گونه آسیب، هنگام استفاده از برخی مواد و یا شستن ظروف در ماشین ظرفشویی احتیاط به خرج بدهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا