5 روش برای یخ زدایی گوشت (سریع و ایمن)

روش‌های زیادی برای یخ زدایی گوشت وجود دارد، اما برخی از آنها ایمن‌تر از بقیه هستند. وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، سازمانی که در زمینه ایمنی مواد غذایی راهنمایی می‌کند، محدوده دمایی “منطقه خطر” را برای گوشت از چهل درجه فارنهایت تا 140 درجه فارنهایت ذکر می‌کند. این بدان معناست که گوشت خام بین این دماها برای مدت زمان طولانی احتمال بیشتری برای رشد باکتری‌های مضر دارد که منجر به مسمومیت غذایی یا سایر بیماری‌های ناشی از غذا می‌شود. با این حال، روش‌های مطمئنی برای یخ زدایی گوشت و دور نگه داشتن آن از منطقه خطر وجود دارد.

ایمن ترین راه برای ذوب شدن یخ گوشت چیست؟

بهترین روش برای یخ زدایی ایمن گوشت این است که یک شب در یخچال بماند تا کاملا آب شود. پس از ذوب شدن، گوشت چرخ کرده، مرغ و غذاهای دریایی می‌توانند برای یک یا دو روز دیگر به خوبی در یخچال نگهداری شوند، در حالی که گوشت قرمز (گوشت گاو، بره و استیک) برای سه تا پنج روز دیگر خوب می‌ماند.

انتخاب یخ زدایی گوشت در یخچال این امتیاز اضافی را به شما می‌دهد که بتوانید دوباره آن را با خیال راحت منجمد کنید (اگرچه ممکن است کمی کیفیت را از دست بدهید).

چگونه یخ گوشت را سریع آب کنیم؟

می توانید گوشت را در مایکروفر یخ زدایی کنید. این روش برای برش‌های کوچک‌تر گوشت که بعد از آب شدن تا آخر پخته می‌شوند، بهترین کارایی را دارد، مانند سینه مرغ برای سرخ کردن مرغ یا گوشت چرخ کرده. دفترچه راهنمای مایکروویو را بخوانید تا بهترین تنظیمات را برای یخ زدایی گوشت بدانید.

اگر مایکروویو شما تنظیم «یخ زدایی» ندارد، آن را در سطح توان پایین‌تری قرار دهید و در فواصل زمانی کوتاه کار کنید تا یخِ گوشت آب شود. با این حال مراقب باشید، پختن با حرارت خیلی زیاد یا برای مدت طولانی می تواند گوشت را به جای یخ زدایی بپزد. مهم نیست، به محض اینکه آب شدن را تمام کردید، بلافاصله گوشت را بپزید.

انواع روش های یخ زدایی گوشت

روش‌های ذوب گوشت از نظر زمان مورد نیاز و میزان ایمن بودن آن‌ها متفاوت است، زیرا برخی روش‌ها ممکن است شامل قرار دادن گوشت در معرض دمای غیرایمن برای مدت طولانی‌تری نسبت به روش‌های دیگر باشد. در اینجا شش روش برای یخ زدایی گوشت منجمد وجود دارد:

1. یخ زدایی در یخچال، مطمئن ترین روش

مطمئن‌ترین راه برای یخ زدایی، قراردادن گوشت در یخچال است. توجه داشته باشید که با این روش، گوشت با سرعت آهسته یخ‌زدایی می‌شود و روشی مطمئن برای یخ زدایی است.

2. یخ زدایی در دمای اتاق

دمای اتاق معمولا بین شصت و هشت درجه فارنهایت تا هفتاد و هفت درجه فارنهایت کاهش می‌یابد – در محدوده منطقه خطر دماهایی که به احتمال زیاد باعث رشد باکتری‌های مضر می‌شود. این روش یخ زدایی را روی میز در دمای اتاق شروع کنید و بعد از اینکه دمای گوشت حدود چهل درجه فارنهایت شد آن را به یخچال منتقل کنید.

3. روش کوبیدن

هر چه گوشت نازکتر باشد سریعتر یخ زدایی می‌شود. گوشت چرخ کرده را از بسته بندی اصلی آن خارج کرده و بین دو تکه کاغذ روغنی یا در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. گوشت را روی تخته برش یا میز قرار دهید. با وردنه گوشت را به شکل مربع یا مستطیل نازک‌تری بکوبید. این روش زمانی می‌تواند به خوبی کار کند که گوشت تقریبا آب شده باشد یا حداقل لایه بیرونی آن ذوب شده باشد.

4. یخ زدایی گوشت با آب گرم

می‌توانید گوشت را در یک کاسه آب داغ فرو کنید. این روش به سرعت عمل می‌کند، بنابراین حتی اگر گوشت به دمای منطقه خطر برسد، آنقدر در آنجا باقی نمی‌ماند تا باکتری‌های مضر رشد کنند. این روش به سرعت دمای گوشت را به زیر چهل درجه فارنهایت باز می‌گرداند. خطر یخ زدن مجدد در آن دما وجود ندارد، اما گوشت آنقدر سرد خواهد بود که خارج از منطقه خطر باقی بماند.

5. استفاده از آب سرد برای یخ زدایی

استفاده از آب سرد برای یخ زدایی

روش آب سرد را انتخاب کنید. این روش یخ زدایی سریعتر از یخچال است. علاوه بر این، خطر پختن قسمت های نازک‌تر گوشت را مانند مایکروویو نخواهید داشت. با این حال، پس از یخ زدایی، غذا باید فورا پخته شود.

یک کاسه بزرگ انتخاب کنید و آن را با آب سرد پر کنید. در مرحله بعد، کیسه گوشت را در آب قرار دهید و آن را کاملا در آب فرو کنید. اجازه دهید گوشت در آب بماند تا کاملا آب شود. هر سی دقیقه یکبار آب را بیرون بریزید و دوباره پر کنید تا آب تازه و سرد بماند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا