بهترین روش فریز کردن گوشت؛ چطور به مدت طولانی گوشت را باکیفیت نگه داریم؟

در این مقاله، بهترین روش فریز کردن گوشت و افزایش ماندگاری آن را خواهید آموخت. به هر حال، مثل تمام کارهای خانه و آشپزخانه، نگهداری گوشت هم قاعده و قانون خود را دارد.

نحوه نگهداری گوشت در فریزر

نکات زیر را دنبال کنید تا در مورد نحوه نگهداری صحیح گوشت در فریزر اطلاعات به درد بخوری کسب کنید:

1. روش نگهداری گوشت در فریزر

برای نگهداری مواد غذایی در فریزر، حتما از ظروف یا کیسه‌های دربسته استفاده کنید که از سرماسوزی گوشت جلوگیری می‌کنند و میزان ماندگاری گوشت را به حداکثر می‌رسانند. سرماسوزی زمانی اتفاق می‌افتد که مواد غذایی منجمد به دلیل رسیدن هوا به آنها آسیب ببینند. این اتفاق می‌تواند زمانی رخ می‌دهد که غذا محکم بسته بندی نشده باشد.

همچنین یادتان باشد روی بسته‌های گوشت تاریخ بزنید تا آنها را به موقع مصرف کنید.

2. مدت زمان مصرف انجماد گوشت

برای حفظ کیفیت، استفاده از گوشت منجمد در عرض چند ماه توصیه می‌شود. اگرچه گوشت را می‌توان تا یک سال در فریزر نگهداری کرد، اما توصیه می‌شود دستورالعمل‌های خاصی را رعایت کنید.

USDA مصرف گوشت خام، گوشت چرخ کرده و گوشت خورشتی را در عرض چهار ماه پیشنهاد می‌کند، در حالی که استیک، کباب و مرغ را می‌توان تا 12 ماه نگهداری کرد.

3. نحوه منجمد کردن گوشت برای نگهداری طولانی مدت

نحوه منجمد کردن گوشت برای نگهداری طولانی مدت

روی همه بسته‌ها برچسب بزنید: با برچسب گذاری هر بسته با تاریخ خرید و انقضا، در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید و حتما مصرف را بر همین اساس اولویت بندی کنید.

  • تمیز کردن و پختن مناسب: فقط گوشت‌هایی که کاملا شسته شده یا به خوبیپخته شده اند را منجمد کنید تا از رشد باکتری‌ جلوگیری شود. بسته بندی جداگانه برای سینه مرغ و بسته بندی بدون هوا برای ماهی توصیه می‌شود.
  • از نگهداری بیش از حد خودداری کنید: از آنجایی که گوشت گاو طعم خود را به مدت 4 تا 6 ماه حفظ می‌کند، گوشتی را که در این مدت مصرف می‌کنید، نگهداری کنید.
  • اجتناب از انجماد مجدد گوشت ذوب شده: رشد سریع باکتری‌ها پس از ذوب شدن گوشت اتفاق می‌افتد. اگر گوشت آب شده را بلافاصله نپختید، بهتر است آن را دور بریزید.
  • فریزر را مرتب و تمیز نگه دارید: یک فریزر تمیز احتمال وجود باکتری‌های مضر را کاهش می‌دهد و ایمنی مواد غذایی را تضمین می‌کند.

4. روش‌های ذخیره سازی موثر

دانستن نحوه نگهداری گوشت در فریزر می‌تواند تفاوت زیادی بین خوردن غذاهای سالم و خوشمزه و خطر خوردن وعده‌های غذایی پر از باکتری و ناخوشایند ایجاد کند. بنابراین، برای نگهداری موثر گوشت در فریزر، نکات زیر را دنبال کنید:

  • ظروف نگهداری پلاستیکی: ظروف پلاستیکی دارای درب محکم محافظت در برابر سوختگی در فریزر را فراهم می‌کنند. برچسب زدن این ظروف بدون دردسر است و شناسایی و سازماندهی مصرف را آسان می‌کند.
  • کیسه‌های وکیوم: با استفاده از کیسه های وکیوم می‌توانید به خوبی تازگی گوشت را حفظ کنید. به سادگی گوشت را در یک کیسه قرار دهید و از جاروبرقی برای حذف هوا استفاده کنید و عمر مفید آن را افزایش دهید.
  • کیسه‌های سیلیکونی: کیسه‌های مواد غذایی سیلیکونی قابل استفاده مجدد را انتخاب کنید که ایمن تر و بادوام تر هستند و استفاده آسانی هم دارند. مواد غذایی را داخل کیسه قرار بدهید، آن را در یخچال یا فریزر بگذارید و از تازگی طولانی لذت ببرید.

5. شناخت سرماسوزی گوشت در فریزر و پیشگیری از آن

سوختگی در فریزر کیفیت مواد غذایی منجمد را خراب می‌کند. هوایی که به سطح غذا می‌رسد باعث خشک شدن آن می‌شود و در نتیجه گوشت آن کیفیتی که باید را ندارد.

گوشت آسیب دیده سفید یا قهوه ای مایل به خاکستری، با بافت سخت و کمی لاستیکی می شود. برای جلوگیری از سرماسوزی گوشت و حفظ کیفیت آن این نکات را دنبال کنید:

  • دوره‌های نگهداری طولانی مدت را به حداقل برسانید.
  • باز و بسته شدن درب فریزر را محدود کنید.
  • گوشت را قبل از انجماد در یخچال خنک کنید.
  • دمای فریزر را زیر 17 درجه سانتیگراد (-17 درجه سانتیگراد) قرار دهید.
  • گوشت را در ظروف یا کیسه‌های دربسته نگهداری کنید.

6. نحوه آب کردن گوشت منجمد

نحوه آب کردن گوشت منجمد

یخ زدایی گوشت به شیوه درست، قبل از پختن برای جلوگیری از افزایش رشد باکتری ضروری است. طبخ مستقیم گوشت منجمد توصیه نمی شود.

از قبل برنامه ریزی کنید و گوشت را در یخچال قرار دهید تا آهسته و حتی یکنواخت ذوب شود. گوشت قرمز معمولاً به یک روز نیاز دارد، در حالی که آب شدن برش‌های استخوانی ممکن است تا دو روز طول بکشد.

کلام پایانی

برای اطمینان از تازه و خوش طعم بودن گوشت و نگهداری طولانی مدت، تکنیک‌های درست فریز کردن اهمیت زیادی دارد. به یاد داشته باشید که گوشت را در ظروف یا کیسه‌های دربسته نگهداری کنید، مدت زمان انجماد توصیه شده را رعایت کنید و مانع از سرما سوز شدن گوشت در فریزر شوید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا