نحوه رشد موفقیت آمیز خیار در گلدان (از کاشت دانه تا برداشت)

خواه خیار را در گلدان بکارید و خواه در بستر باغچه، جزو آسان ترین سبزیجات برای پرورش است. این گیاهان سرزنده تقریباً هر روز در طول فصل برداشت، خیارهای ترد و با طراوت از ریز تا درشت ارائه می‌کنند. اما سالم نگه داشتن و پربار نگه داشتن گیاه خیار و اساسا نحوه کاشت خیار در گلدان کمی‌ متفاوت از داخل باغچه زمین است.

رشد خیار در گلدان

این نوشتار شامل همه نکاتی است که برای رشد موفقیت آمیز خیار در گلدان باید بدانید، از انتخاب بهترین گلدان برای استفاده تا نکات مراقبتی که باید بدانید.

انتخاب گلدان و خاک

گیاه خیار به سرعت رشد می‌کند و در یک فصل چندین کیلو میوه می‌دهد. تمام این رشد به مقدار زیادی خاک با کیفیت بالا نیاز دارد. گیاه خیار در گلدان‌هایی با قطر حداقل ۳۰ سانتی متر رشد می‌کند و 2 گالن یا بیشتر خاک را در خود جای می‌دهند. هر ظرف بزرگی که سوراخ‌های زهکشی کافی در پایین داشته باشد، به درد بخور خواهد بود. اگر گلدان دارید می‌توانید آن را تغییر کاربری دهید، در صورت لزوم سوراخ‌های زهکشی به گلدان اضافه کنید، یا از یک گلدان کاشت استاندارد استفاده کنید.

خاک گلدان برای پرورش بوته‌های خیار بهترین است. از خاک سطحی کیسه ای یا خاک معمولی باغ خودداری کنید. هر دو نوع خاک خیلی متراکم هستند و به اندازه کافی آب را عبور نمی‌دهند. خاک گلدان همه منظوره سبک وزن است، به راحتی پیدا می‌شود و کار با آن ساده است.

مراحل کاشت خیار در گلدان

مراحل کاشت خیار در گلدان

هنگامی‌ که هوا پایدار است و دمای شب به طور مداوم بالای 12 درجه است، خیار را در گلدان بکارید. برای شروع با بذر، مراحل زیر را دنبال کنید:

گلدان را با خاک مخصوص گلدان تا دو و نیم سانتی لبه گلدان پر کنید. خاک گلدان را به آرامی‌ بکوبید تا حفره‌های بزرگ هوا از بین برود.

سه یا چهار دانه را به عمق دو و نیم سانت و با فاصله ۵ سانت از هم در مرکز گلدان بکارید. اگر ظرف ۳۰ سانتی متر عرض دارد، فقط یک گروه بذر بکارید. اگر عرض ظرف ۴۶ سانتی منتر است، دو گروه بذر را با فاصله چند سانت از هم نزدیک مرکز ظرف بکارید.

گلدان را به خوبی آبیاری کنید و در مکانی آفتابی قرار دهید

هنگامی‌ که نهال‌ها به ۷ یا سانتی متر رسیدند، تمام گیاهان به جز قوی ترین گیاهان هر گروه را حذف کنید. کندن نهال‌های اضافی ممکن است بی رحمانه به نظر برسد، اما بیش از یک بوته خیار در هر ظرف ۴۶ سانتی متری از رشد همه گیاهان جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد بیماری می‌شود.

اگر می‌خواهید با پیوند از باغچه شروع کنید، به سادگی نهال را در ظرف بزرگی که می‌خواهید استفاده کنید قرار دهید. حتما گیاه را در همان سطح خاکی که در گلدان اصلی خود بوده قرار دهید. سپس آن را به خوبی آبیاری کنید.

یک ترلیس را در نظر بگیرید

در زمان کاشت، از اضافه کردن نرده‌های فلزی یا داربست گلدان شک نکنید. یک داربست محکم می‌تواند میوه‌گیری را حتی در گونه‌های بوته‌ای یا فشرده افزایش دهد. و گونه‌های سنتی زمانی که در یک گلدان کاشته می‌شوند به ساختاری صعودی نیاز دارند تا قابل کنترل باشند.

در زمان کاشت، یک داربست از پیش ساخته شده به ارتفاع ۱۵ تا ۲۹ سانتی متر را در عمق خاک فرو کنید. یا می‌توانید با استفاده از میله‌های بامبو و طناب، داربست درست کنید. داربست را با فرو بردن یک پا یا بیشتر در گلدان کاشت به خوبی جا بیندازید. همانطور که گیاهان رشد می‌کنند، به شاخه‌ها کمک کنید تا در صورت لزوم با پیچاندن پیچک‌های خود در اطراف سازه به رشد بپردازند.

نکات مراقبت از خیار در گلدان

نکات مراقبت از خیار در گلدان

آبیاری روزانه: هدف این است که خاک گلدان مرطوب باشد اما خیس نباشد. آبیاری منظم منجر به بهترین طعم می‌شود. آبدهی غیر منظم گیاهان را تحت استرس قرار می‌دهد و خیار تلخ ایجاد می‌کند.

کود معمولی به گیاه خیار بدهید: برای رشد سریع گیاه خیار، مواد مغذی زیادی لازم است، بنابراین زمانی که آبیاری می‌کنید، ماهی یک بار از کود مایع متعادل استفاده کنید.

لا بلای بوته را مرتبا بررسی کنید: گیاهان را از نظر علائم آفات و بیماری‌ها زیر نظر بگیرید و در صورت لزوم اقدام درست را انجام دهید. سوسک خیار یک آفت رایج است که می‌تواند برداشت شما را خراب کند.

برداشت مداوم: خیار هفت یا هشت هفته پس از کاشت آماده برداشت است. خیار ترشی را زمانی برداشت کنید که طول میوه ۵ تا ۱۰ سانت باشد. خیارها را زمانی که ۱۵ تا ۲ سانت طول دارند انتخاب کنید. چیدن میوه گیاه را تحریک می‌کند تا جوانه و میوه جدید تولید کند. باقی ماندن میوه روی گیاه سیگنال توقف تولید به گیاه می‌دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا