نحوه کاشت و پرورش ریحان در خانه

اگر علاقمند به داشتن یک گلدان کوچک ریحان یا باغچه‌ای پر از ریحان در خانه داشته باشید، خبر خوبی برای‌تان داریم. کاشت و پرورش ریحان کار چندان دشواری نیست. تنها چیزی که گیاه ریحان به آن نیاز دارد نور آفتاب، آب و کمی هرس است تا بتواند برگ های بلند، خوش طعم و معطر بدهد. ریحان انواع مختلفی دارد، از شیرین تا تند و می‌توان آن را در رنگ‌هایی چون سبز تیره و بنفش تیره یافت. از آنجایی که ریحان گیاهی یک ساله است، می‌توانید هر سال گونه مختلفی را امتحان کنید. نحوه کاشت ریحان در خانه چگونه است؟

محبوب‌ ترین نوع ریحان

اگر عاشق آشپزی با ریحان هستید، احتمالاً با این نوع محبوب از ریحان برخورد کرده اید: ریحان گنووس که به آن ریحان شیرین نیز می‌گویند. برگ های بزرگ و خوش طعم این گونه برای مصرف به صورت تازه و خشک ایده آل هستند. این گونه بومی آفریقای مرکزی است و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ های کمی پیچ خورده ریحان گنووس طعمی شیرین و کمی تند دارند. همین ریحان است که در پِستو و سایر انواع پاستا وجود دارد.

نحوه کاشت ریحان در خانه

بذرها را مستقیماً در زمین یا در گلدان بکارید. گذاشتن فاصله بین گیاهان برای رشد سالم آنها ضروری است. شما می‌توانید این اطلاعات را روی بسته بذر یا برچسب‌هایی که روی گیاهِ کاشته شده هستند، بیابید. یک قانون کلی خوب این است که گیاه ریحان کوچک را با فاصله حدود ۴۰ سانت در بستر باغچه قرار دهید.

چه خاکی برای ریحان مناسب است؟

ریحان خاک‌های غنی و ارگانیک را دوست دارد، چه در زمین آن را بکارید و چه در گلدان. اگر خاک می‌خرید، به دنبال ترکیبی از خاک سطحی و کمپوست باشید.

در مورد مخلوط گلدانی – که گلدان را با آن پر می‌کنید – از ترکیب ارگانیکی که شامل مقداری کمپوست و همچنین پیت ماس و پوسته برنج برای زهکشی است استفاده کنید. یکی دیگر از گزینه های خوب ترکیبی از زغال سنگ نارس، پیت ماس و پرلیت است.

آبیاری ریحان

حتما گیاه ریحان را به طور منظم آبیاری کنید، زیرا ممکن است در شرایط خشک آسیب ببینند. در طول گرمای تابستان، باید روزانه ریحان گلدانی را آبیاری کنید. وقتی برگ‌ها آویزان می‌شوند، معلوم می‌شود که گیاه به آب نیاز دارد.

کود دهی

توصیه می‌شود که هنگام کاشت ریحان از کود آلی آهسته رهش استفاده کنید و سپس ماهی یک بار کنجاله کلپ اضافه کنید. این کودها همه ریزمغذی‌های مورد نیاز ریحان برای رشد را فراهم می‌کند. درک این نکته مهم است که کودهای مصنوعی اغلب دارای مقادیر بالایی از نیتروژن هستند که باعث می‌شود گیاه آفاتی مانند شته‌ها را جذب کنند.»برای جلوگیری از این مشکل، کودهای آلی کم (زیر 5) با نسبت نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) را انتخاب کنید.

چگونه ریحان را هرس کنیم؟

چگونه ریحان را هرس کنیم؟

هنگامی که گل های ریز روی گیاهان ریحان شروع به رشد می‌کنند یا ارتفاع گیاه شما به بیش از پانزده سانت می‌رسد، زمان هرس فرا رسیده است. فقط گل‌ها را بردارید و ساقه‌ها را به حال خود رها کنید.

‌به محض ظاهر شدن جوانه‌های گل، با جدا کردن آنها هرس را ادامه بدهید. به طور مکرر هرس کنید یا برگ‌های ریحان را برداشت کنید تا شکوفه‌ها را دور نگه دارید و از چوبی شدن ساقه‌ها جلوگیری کنید. هنگامی که ساقه‌ها چوبی شدند، ریحان تلخ می‌شود و دیگر طعم خوبی ندارد. زمانی که ریحان به طور مرتب هرس شود، می‌تواند مقدار زیادی برگ تولید کند.

نحوه تکثیر ریحان

کاشت قلمه در خاک مرطوب امکان پذیر است، اما بهترین حالت این است که قلمه را برداشته و در یک لیوان آب قرار دهید.

در اینجا بهترین روش تکثیر ریحان آورده شده است:

  • لیوان را در مکانی آفتابی نگه دارید و صبر کنید تا ریشه‌ها در لیوان رشد کنند.
  • هنگامی که ریشه‌ها حداقل دو و نیم سانت طول داشتند، قلمه آماده پیوند زدن به خاک است.
  • حدود یک هفته خاک را مرطوب (نه غرقاب) نگه دارید، سپس به آرامی مقدار آب را کم کنید.

نحوه برداشت ریحان

ساقه‌ها را تا جایی که لازم است ببرید تا برگ‌های کافی برای برداشت به دست آید. بالای یک گره – جایی که ساقه اصلی به دو ساقه کناری می‌رسد – را برش دهید تا جذاب ترین برگ‌ها را در سالاد، ساندویچ و پیتزا داشته باشید. برگ های پایینی را برای خشک کردن و پختن بردارید. همچنین بهتر است صبح‌ها برداشت کنید تا برگ‌ها بهترین طعم را داشته باشند.

نحوه خشك كردن ریحان

کثیفی‌ها و خاک را پاک کنید و در دسته‌های سه تا پنج ساقه‌ای ریحان را ببندید. آن را به صورت وارونه در مکانی تاریک و گرم آویزان کنید تا در عرض دو تا چهار هفته خشک شود.

نحوه نگهداری ریحان برداشت شده

ریحان برداشت شده را نشویید یا در یخچال قرار ندهید. در عوض، چند ساقه را به هم گره بزنید و در یک لیوان آب سرد روی میز قرار دهید بدون اینکه برگ‌هابا آب تماس داشته باشند. شما همچنین می‌توانید برگ های ریحان را منجمد کنید: اگرچه تیره می‌شوند، اما ریحان طعم تند خود را از دست نمی‌دهد.

شایع‌ ترین مشکلات ریحان

ریحان در شرایط گرم با خاک مرطوب بهترین عملکرد را دارد، به خصوص زمانی که در گلدان قرار داده شود. با این حال، برخی از مشکلات ممکن است ایجاد شوند. در اینجا رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است در حین رشد ریحان با آنها روبرو شوید و نحوه رفع آنها آورده شده است.

آفات

شته‌ها، راب‌ها و حلزون‌ها آفاتی هستند که معمولاً از ریحان تغذیه می‌کنند. یک راه سریع برای دور نگه داشتن آنها وجود دارد: صابون حشره کش طبیعی را به آرامی اسپری کنید. از به کار بردن مواد شیمیایی برای رفع هجوم آفات خودداری کنید، زیرا می‌توانند بر طعم گیاهان تأثیر بگذارند.

کپک

اگر کپک دیدید، احتمالاً عفونت کپک در حال گسترش است. کپک معمولاً از طریق بذرهای آلوده یا پیوندهای آلوده رخ می‌دهد. هنگامی که بیماری را مشاهده کردید، برگ‌ها و ساقه های آسیب دیده را قطع کنید.

زرد شدن

زرد شدن برگ‌ها نتیجه آبیاری بیش از حد است و معمولاً در انتهای گیاه ظاهر می‌شود. اگر یک برگ زرد دیدید، به سادگی آن را ببرید. به طور کلی، ریحان را کمتر آبیاری کنید. به عنوان یک دستورالعمل کلی، زمانی که ۳ تا ۵ سانت بالای خاک خشک است، ریحان را آبیاری کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا