ترکیب کردن کدام مواد شوینده خطرناک است؟

وقتی زمان تمیز کردن خانه‌تان است، قطعا دوست دارید که عمیق‌ترین تمیزی ممکن را انجام دهید – به‌ویژه در مناطقی مانند آشپزخانه و حمام. گاهی اوقات، این به معنای ترکیب چندین محصول برای پاک کردن کامل آلودگی و کثیفی است. اما ضروری است که هنگام مخلوط کردن محصولات پاک کننده احتیاط کنید، زیرا ترکیبات خاصی – مانند سفید کننده و سرکه – می‌توانند بخارات و گازهای سمی ایجاد کنند که در هنگام استنشاق نگرانی‌های جدی برای سلامتی ایجاد می‌کنند. در این نوشتار برای‌تان خواهیم گفت که ترکیب کدام مواد شوینده خطرناک است؟

ترکیب کدام مواد شوینده خطرناک است

این مواد شوینده را هرگز باهم ترکیب نکنید:

سفید کننده و سرکه

سفید کننده و سرکه به تنهایی دو ماده تمیز کننده خانگی موثر هستند، اما هرگز نباید در کنار هم استفاده شوند. ترکیب این دو محصول پاک کننده منجر به تشکیل گاز کلر می‌شود. گاز کلر برای مجاری هوایی و چشم‌ها بسیار تحریک کننده است و می‌تواند مشکلات تنفسی جدی ایجاد کند. وقتی گاز کلر با آب واکنش می‌دهد، می‌تواند اسیدی ایجاد کند که باعث سوختگی پوست می‌شود.

پراکسید هیدروژن و سرکه

ترکیب پراکسید هیدروژن و سرکه می‌تواند یک واکنش شیمیایی خطرناک ایجاد کند. این ترکیب می‌تواند پراستیک اسید تولید کند، یک ماده خورنده که می‌تواند چشم‌ها، پوست و سیستم تنفسی را تحریک کند. اسید پراستیک نیز در صورت مصرف مضر است. ترکیب این دو ماده پاک کننده همچنین می‌تواند بخاراتی را آزاد کند که استنشاق آن خطرناک است.

ترکیب کدام مواد شوینده خطرناک است: سفید کننده و آمونیاک

ترکیب کدام مواد شوینده خطرناک است: سفید کننده و آمونیاک

مخلوط کردن سفید کننده و آمونیاک بسیار خطرناک است. ترکیب این دو ماده شیمیایی کلرامین تولید می‌کند، گاز سمی دیگری که چشم‌ها و راه‌های هوایی را تحریک کرده و تنفس را سخت می‌کند و در غلظت‌های بالاتر باعث تهوع و استفراغ می‌شود و به بافت ریه آسیب می‌رساند.

سفید کننده و الکل مالشی

ترکیب سفید کننده و الکل مالشی هم برای سلامتی شما و هم برای سطوحی که تمیز می‌کنید مضر است. ترکیب الکل مالشی و سفید کننده کلروفرم ایجاد می‌کند و بسیار سمی است. این ترکیب می‌تواند باعث آسیب جدی به اندام‌ها شود و همچنین به عنوان یک عامل خورنده عمل کرده و سطوحی را که لمس می‌کند، تجزیه کند.

لوله صاف کن‌ ها

ترکیب کردن چند پاک کننده‌ فاضلاب با هم می‌تواند خطرناک باشد زیرا به یک شکل فرموله نشده اند، به این معنی که هر کدام ترکیب شیمیایی متفاوتی دارند. اکثر لوله صاف کن‌ها حاوی مواد شیمیایی بسیار قوی هستند و مخلوط کردن آنها می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

“برخی محصولات حاوی اسیدهای قوی هستند، در حالی که برخی دیگر حاوی بازهای قوی هستند. مخلوط کردن اسیدها و بازها می‌تواند باعث واکنش شیمیایی شود که گرما ایجاد می‌کند، و می‌تواند باعث سوختگی حرارتی شود. همچنین ممکن است بسته به نوع محصولات، گازهای سمی آزاد شود.

پاک کننده اجاق گاز و سفید کننده را باهم ترکیب نکنید

پاک کننده‌های اجاق و فر اغلب حاوی مواد قلیایی هستند و مخلوط کردن آنها با سفید کننده می‌تواند گاز کلر تولید کند. این ترکیب هم مانند سایر ترکیبات می‌تواند باعث ناراحتی تنفسی، سوزش چشم، بینی و گلو، سرفه و درد قفسه سینه شود. ترکیب گاز پاک کن و سفید کننده همچنین می‌تواند منجر به سوختگی شود.

پاک کننده کاسه توالت و سفید کننده

ترکیب پاک کننده کاسه توالت و سفید کننده هم می‌تواند گاز کلر تولید کند. همچنین، مخلوط کردن پاک‌کننده کاسه توالت با سفیدکننده می‌تواند مواد فعال هر دو محصول را خنثی کند و اثر پاک‌کنندگی آن‌ها را کاهش دهد.

شیشه پاک کن و سفید کننده

شیشه پاک کن‌ها اغلب حاوی آمونیاک هستند، به این معنی که مخلوط کردن آنها با سفید کننده می‌تواند گاز کلرامین آزاد کند. این گاز سمی می‌تواند چشم‌ها و مجاری هوایی را تحریک و تنفس را دشوار کند و حتی ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا