نحوه پاک کردن لکه چربی

هرچه سریع تر برای پاک کردن لکه چربی اقام کنید، راحت تر از بین می رود. اما نگران نباشید – روش هایی برای پاک کردن لکه های چربی قدیمی از روی لباس ها، حتی پس از خشک شدن، وجود دارد. درمان نشت مواد غذایی چرب، پاشیده شدن روغن پخت و پز، لکه های پماد و حتی چیزهایی مانند روغن دوچرخه و به طور کلی نحوه پاک کردن لکه چربی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

چرا شستشوی چربی سخت است؟

شستن چربی ممکن است سخت باشد زیرا چربی در آب نامحلول است. همین باعث می‌شود که چربی به الیاف پارچه بچسبد و پاک کردن آن در یک چرخه معمولی لباس‌شویی دشوار یا غیرممکن باشد.

چه چیزهایی چربی را از لباس خارج می کند؟

موارد زیر را در نظر داشته باشید:

پودر لباسشویی

مواد شوینده می تواند منبع خوبی برای از بین بردن لکه لباس باشد. از مواد شوینده به همان روشی که از یک لکه بر معمولی استفاده می کنید استفاده کنید. سپس، با توجه به برچسب مراقبت، لباس را در گرم ترین آب ممکن بشویید. با این حال، گاهی اوقات مواد شوینده نیز می تواند مقصر لک شدن لباس ها باشد.

مایع ظرفشویی

اگر ابتدا لباس را با دست می شویید، می توانید از مایع ظرفشویی برای از بین بردن لکه چربی استفاده کنید. قبل از اند اختن لباس در ماشین لباسشویی حتماً آن را آبکشی کنید.

به جلوگیری از پخش شدن لکه چربی تازه کمک کنید

یک تکه مقوا یا یک حوله قدیمی را بین لکه و طرف دیگر لباس قرار دهید تا از انتقال یا پخش شدن چربی به قسمت تمیز پارچه در حین درمان جلوگیری کنید.

چگونه لکه های چربی را از لباس های پنبه و پلی استر پاک کنیم؟

چنانچه گفتیم هر چه زودتر در پی پاک کردن لکه چربی بربیایید، بهتر پاک می شود. از یک روش پیش درمانی روی لکه استفاده کنید و لباس را در گرمترین آب توصیه شده برای لباس بشویید.

مرحله 1: چربی اضافی را حذف کنید
چربی اضافی را با یک چاقوی کره بردارید، سپس به آرامی با یک حوله کاغذی یا پارچه تمیز و سفید آن را پاک کنید تا چربی تا حد ممکن پاک شود. استفاده از دستمال کاغذی با طرح های چاپ شده می تواند باعث انتقال رنگ به لباس شود.

مرحله 2: از شوینده استفاده کنید
مایع ظرفشویی (برای شستن با دست)، مواد شوینده با آنزیم مایع را به آرامی روی لکه بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. اگر از مایع ظرفشویی برای شستن دست استفاده می‌کنید، حتماً در نهایت خوب لباس را آبکشی کنید و بعد داخل لباسشویی قرار بدهید.

مرحله 3: با آب گرم بشویید
لباس را در گرمترین آب توصیه شده روی برچسب مراقبت، شستشو دهید.

مرحله 4: خشک کردن لباس
اگر دستگاه خشک کن دارید هرگز لباس را بعد از شستشو داخل آن نیندازید. گرما می تواند لکه هایی را ایجاد کند که به طور کامل پاک نشده اند. اگر لکه باقی ماند، در صورت لزوم مراحل بالا را تکرار کنید.

چگونه لکه های چربی را از پشم، بافتنی و سایر مواد ظریف پاک کنیم؟

پشم، بافتنی و سایر اقلام ظریف را می‌توان با استفاده از مواد شوینده ملایم یا مایع ظرف‌شویی قبل از آبکشی یا شست‌وشوی ماشینی، تا حدی تمیز کرد. همچنین استفاده از چاقو برای خراش دادن چربی اضافی می تواند مفید باشد.

مرحله 1: چربی اضافی را حذف کنید
در صورت لزوم چربی اضافی را با چاقو پاک کنید، سپس به آرامی با یک حوله کاغذی یا پارچه سفید تمیز پاک کنید تا بیشتر آن پاک شود.

مرحله 2: یک محلول تمیز کننده را مخلوط کنید
یک شوینده ملایم را در گرمترین آب توصیه شده روی برچسب مراقبت مخلوط کنید. حتما از مواد شوینده و آب به نسبت مساوی استفاده کنید. همچنین می توانید از مایع ظرفشویی (برای شستن با دست)، شوینده آنزیمی مایع استفاده کنید.

مرحله 3: استفاده از محلول تمیز کننده
محلول پاک کننده را به آرامی روی لکه بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. اگر از مایع ظرفشویی برای شستشو با دست استفاده می‌کنید، حتما لباسشویی را آبکشی کنید و بعد داخل لباسشویی قرار دهید.

مرحله 4: شستشو با دست یا شستشو با ماشین
بسته به دستورالعمل برچسب مراقبت، با گرم‌ترین آب توصیه‌شده یا خشک‌شویی بشویید یا با ماشین بشویید.

مرحله 5: خشک کردن لباس
از دستگاه خشک کن برای خشک کردن لباس استفاده نکنید چرا که گرما می تواند لکه ها را تثبیت کند.

چگونه لکه های چربی قدیمی را از روی پیراهن و شلوار پاک کنیم؟

  1. مایع ظرفشویی (برای شستن با دست) یا مواد شوینده آنزیمی را بگذارید 10 دقیقه روی لکه بماند. اگر از مایع ظرفشویی برای شستن لباس با دست استفاده می‌کنید، حتماً آن را با آبکشی کنید و بعد داخل لباسشویی بشویید.
  2. حداقل 30 دقیقه در آب گرم یا داغ لباس را خیس کنید. در صورت تمایل مقداری لکه گیر یا مواد شوینده خریداری شده در آب را حل کنید.
  3. در گرمترین آب توصیه شده روی برچسب مراقبت لباس را بشویید.
  4. از خشک کن برای خشک کردن لباسی که روی آن درمان لکه انجام داده اید استفاده نکنید چرا که حرارت لکه را تثبیت می کند.

پودر تالک برای از بین بردن لکه چربی و روغن

پودر تالک، پودر بچه، نشاسته ذرت آشپزخانه یا گچ سفید ساده درمان های طبیعی فوق العاده ای برای کمک به جذب لکه های روغنی هستند. این موارد حتی می توانند لکه ها را کاملا از بین ببرند اگر فوراً برای پاک کردن روغن یا چربی روی پارچه اقدام کنید.

به سادگی لکه روغنی را با پودر بچه، پودر تالک یا نشاسته ذرت آغشته کنید. همچنین می توانید ناحیه مورد نظر را با گچ سفید مالش دهید. اجازه دهید حداقل 10 دقیقه روی لکه بماند تا روغن جذب شود. سپس به سادگی با برس پودر را پاک کنید. بعد با پیروی از دستورالعمل‌های روی برچسب مراقبت از لباس، لباس را بشویید یا خشک کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا