چرا باید لباس‌ های نو را قبل از پوشیدن بشوییم؟

خرید لباس جدید و هیجانش از بزرگ‌ترین لذت‌های دنیاست. در واقع خرید لباس آنقدر هیجان انگیز است که احتمالا می‌خواهید بلافاصله آن را بپوشید و در اسرع وقت خودتان را با استایل و تیپ جدیدتان ببینید، اینطور نیست؟ اما وقتی می‌خواهید این کار را انجام بدهید، احتمالا چیزی در ذهن‌تان می‌گوید، “یه دقیقه وایسا، نباید قبل از پوشیدن بشورمش؟”

برای پاسخ به این سوال با دو متخصص صحبت کردیم و از آنها پرسیدیم که آیا برخی ملاحظات بهداشتی و ایمنی وجود دارد که باید قبل از پوشیدن لباس‌های جدید در نظر داشته باشیم یا نه؛ و پاسخ کوتاه این است: ریسکش با شماست، اما اگر می‌خواهید از توصیه‌های متخصص پیروی کنید، احتمالاً باید لباس‌های جدید را قبل از پوشیدن بشویید. ما در این نوشتار دلایل شستن لباس‌ های نو را در اختیار شما قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید.

چرا باید لباس‌های جدید را قبل از پوشیدن بشویید؟

دلیل اصلی شستن لباس جدید قبل از پوشیدن این است که ممکن است مواد شیمیایی روی لباس وجود داشته باشد که می‌توانند مضر باشند. به عنوان مثال می‌توان به مواد بازدارنده آتش و برخی رنگ‌ها اشاره کرد.

دکتر گلن موریسون، استاد علوم و مهندسی محیط زیست در دانشگاه کارولینای شمالی، می‌گوید: «برخی رنگ‌ها از نظر شیمیایی به الیاف متصل نیستند، به این معنی که می‌توانند به پوست منتقل شوند و باعث تحریک پوست شده و مشکلاتی ایجاد کنند.

جف یو، پزشک متخصص پوست در بیمارستان عمومی ماساچوست، می‌گوید: با شستن لباس‌های دارای رنگ‌های سنگین، می‌توانید «غلظت رنگ‌ها را کاهش دهید و احتمال ایجاد بثورات خارش‌دار را در صورتی که آلرژی دارید، پایین بیاورید.»

رزین فرمالدئید، یک سرطان‌زای شناخته شده هم گاهی اوقات در لباس یافت می‌شود. یو می‌گوید: این مورد به‌ویژه در مورد پیراهن‌های پارچه‌ای یا کتان یا لباس‌هایی که بدون اتو کردن چروک نمی‌شوند و صاف می‌مانند، رایج است. بنابراین، اگر برای محل کار یونیفرم می‌پوشید، ممکن است شستن آن قبل از پوشیدن بسیار مهم باشد، به خصوص که احتمالاً برای مدت طولانی آن را به تن دارید.

آیا خرید لباس جدید به صورت آنلاین یا حضوری فرقی می‌کند؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه پاسخ این سوال را بدهیم، بله احتمالا فرق می‌کند. موریسون می‌گوید: «ممکن است متوجه شده باشید که لباس‌ها بسته به جایی که آنها را خریداری کرده‌اید، بوی متفاوتی دارند. «این امر نشان می‌دهد که بسیار مهم است لباس‌ها در روزها یا چند هفته اخیر چه شرایطی را پشت سر گذاشته‌اند. بنابراین احتمالاً تفاوت‌هایی وجود دارد، اما ما نمی‌دانیم که آنها اثرگذار هستند یا خیر.

به گفته موریسون، این احتمال وجود دارد که لباس‌های یک فروشگاه، آثار کمتری از مواد شیمیایی بالقوه مضر ناشی از تولید و حمل و نقل داشته باشند، اما سایر مواد شیمیایی ناشی از بسته بندی یا فروشگاه نیز می‌توانند به لباس بچسبند. یو همچنین اشاره می‌کند که لباس‌هایی که مدت طولانی تن مانکن بوده‌اند،

احتمالا مقدار زیادی گرد و غبار دارند! و این هم یکی دیگر از دلایل شستن لباس‌های نو قبل از پوشیدن است. او اضافه می‌کند که لباس‌های دست دوم نیز می‌توانند گرد و غبار، آلرژن‌های محیطی و عطرها را با خود همراه داشته باشند.

حتی بعد از شستشو هم نگرانی‌هایی وجود دارد!

حتی بعد از شستشو هم نگرانی‌هایی وجود دارد!

در حالی که شستن لباس جدید قبل از پوشیدن یک اقدام احتیاطی خوب تلقی می‌شود، کارشناسان می‌گویند که این کار همیشه همه نگرانی‌ها را به طور کامل برطرف نمی کند.

به گفته موریسون: «استفاده از مواد شوینده می‌تواند تا حدودی کمک کند، اما بسیاری از مواد شیمیایی، مانند رنگ‌های مصنوعی، به سختی حذف می‌شوند یا کاملا ماندگار هستند.» با این حال خبر خوب این است که آن دسته از مواد شیمیایی که به سختی از روی لباس پاک می‌شوند، به سختی هم روی پوست می‌نشینند.»

از سوی دیگر، موریسون می‌گوید که پارچه‌های مصنوعی مانند پلی‌استر رنگ‌ها را به خوبی نگه نمی‌دارند، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که «شسته شوند» و باعث واکنش آلرژیک شوند.

در عین حال، یو تاکید می‌کند که در غالب موارد هر گونه تحریک پوستی ناشی از لباس واکنش آلرژیک به یک ماده شیمیایی نیست، بلکه در اثر محرکی مانند ژاکت پشمی درشت بافت رخ می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: «ممکن است به پشم حساسیت نداشته باشید، اما پارچه هم می‌تواند باعث خارش پوست افرادی شود که دارای پوست حساس هستند. در این صورت، ممکن است موضوع شستن یا نشستن لباس‌های جدیداصلا مطرح نباشد، بلکه موضوع این باشد که آیا لباس‌های‌تان را از نوع خاصی انتخاب کنید یا نه!

برخی دیگر از دلایل شستن لباس نو قبل از پوشیدن

موارد قید شده در زیر هم برخی دیگر از دلایلی هستند که احتمالا شما را به خوبی مجاب می‌کنند که ریسک نکنید و لباس‌ها را بعد از خرید شستشو دهید:

لباس‌های جدید می‌توانند دارای پاتوژن‌ها یا میکروب‌ها باشند

بعد از اینکه لباس‌ها در کارخانه تولید می‌شوند، بسته‌بندی می‌شوند و قبل از رسیدن به فروشگاه، از طریق روش‌های مختلف حمل‌ و نقل از مکانی به مکان دیگر ارسال می‌شوند. در این فرآیند، لباس جدید شما ممکن است در طول مسیر با عوامل بیماری‌زا و میکروب‌ها مواجه شده باشد. اگرچه ممکن است نتوانید این موجودات میکروسکوپی را ببینید، اما این بدان معنا نیست که آنها وجود ندارند.

لباس‌های جدید می‌توانند دارای باکتری‌های ماندگار باشند

بسته به مدت زمان ماندن لباس‌ها در فروشگاه و تعداد افرادی که آنها را امتحان کرده اند، ممکن است باکتری‌ها در الیاف باقی بمانند و از طریق پارچه از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

لباس‌های جدید ممکن است حاوی محرک‌های شیمیایی باشند

بسیاری از تولیدکنندگان از پوشش‌های شیمیایی روی لباس‌ها استفاده می‌کنند تا بافت آن‌ها را بهبود ببخشند و چین و چروک‌ها را کاهش دهند، و همین می‌تواند پوست حساس را تحریک کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا