9 نکته کاربردی برای اینکه گیاهان آپارتمانی تان سالم و سرحال باشند!

زیبا کردن خانه با گیاهان آپارتمانی و فضای سبز همیشه مد بوده است، اما هیچ وقت به اندازه امروز محبوب نبوده است. نسل هزاره و همه نسل‌های جوان به طور جمعی به عنوان «نسل گیاهان آپارتمانی» شناخته می‌شوند. با توجه به انواع مختلف گیاهان آپارتمانی که وارد خانه شما می شوند، دانستن اینکه چگونه آنها را در طول سال سالم، سر حال و زیبا نگه دارید، اهمیت زیادی دارد. یک سری کلیات وجود دارد که برای نگهداری از گلها و گیاهان آپارتمانی باید رعایت کنید. با هم در این نوشتار این نکات را خواهیم دید.

9 نکته برتر برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی

این نکات کلی ترین نکاتی است که می بایست برای نگهداری درست از گیاهان آپارتمانی بدانید:

نکته شماره 1 – انتخاب

خرید گیاهان تنها بر اساس ظاهر آنها می تواند وسوسه انگیز باشد. به هر حال، برخی از گیاهان آپارتمانی واقعاً زیبا هستند. با این حال، اگر شرایط مناسبی در خانه برای مراقبت از این گیاهان ندارید، زنده و سالم نگه داشتن آنها بسیار سخت خواهد بود. پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب گیاه، به میزان نور خورشید، رطوبت و گرمای خانه تان به طور روزانه فکر کنید. هنگامی که گیاه را به خانه رساندید، آن را به مدت چند هفته به دقت تحت نظر داشته باشید: در مورد مقدار آبی که ب خود جذب می کنند، مقدار نور خورشید که نیاز دارند و بهترین مکان برایشان.

نکته شماره 2 – آب

گیاهان به چهار چیز اساسی نیاز دارند: هوا، خاک، نور خورشید و آب. با این حال، از قضا یکی از رایج ترین قاتل گیاهان داخلی آبیاری بیش از حد است. آب زیاد اساساً ریشه‌های گیاه را غرق می‌کند و در نهایت باعث پوسیدگی آنها می‌شود و بنابراین نمی‌توانند آب را بنوشند. بهترین راه برای آبیاری تقریباً هر گیاهی این است که ابتدا اشباع خاک گیاه را با لمس آن آزمایش کنید. فقط زمانی باید گیاه را آبیاری کنید که بتوانید انگشت خود را به داخل فشار دهید و احساس کنید که خاک تا وسط انگشت خشک شده است. اگر خاک کاملاً مرطوب است، قبل از آبیاری بگذارید کمی بیشتر خشک شود.

نکته حرفه ای: برای به حداکثر رساندن جذب، گیاهان را با استفاده از آب با دمای اتاق آبیاری کنید. مقدار آبیاری گیاهان خود را در زمستان که اکثر گیاهان آپارتمانی خوابیده اند، کاهش دهید. کاکتوس ها را مانند هر گیاه دیگری آبیاری کنید (حتی اگر دیوانه کننده به نظر برسد!)، فقط مطمئن شوید که گلدان آنها زهکشی کافی دارد.

نکته شماره 3 – زهکشی

همه گیاهان به زهکشی نیاز ندارند، اما ایجاد یک سیستم زهکشی خوب می تواند کار شما را به عنوان صاحب گیاه بسیار آسان تر کند. می‌توانید گلدان‌هایی با سوراخ‌های زهکشی در پایین بخرید و روی زیرگلدانی قرار دهید، یا لایه‌ای از سنگریزه و سنگ‌های کوچک را در زیر خاک در گلدان‌های معمولی قرار دهید. این کار تضمین می کند که آب اضافی در خاک نمی ماند و ریشه های گیاه شما بیش از حد اشباع نمی شوند.

نکته شماره 4 – دما

گیاهان مختلف در دماهای مختلف رشد می کنند، اما این احتمال وجود دارد که دمای خانه شما نسبتاً ثابت و منحصر به فرد و فقط در تابستان و زمستان در نوسان باشد. اگر گیاهان آپارتمانی شما بیش از حد سردی ببینند، ریشه‌های آن‌ها ممکن است یخ بزند که ممکن است در نهایت باعث مرگ آن‌ها شود. اگر هم هوای خانه تان خیلی گرم است، گیاهان آپارتمانی شما ممکن است پژمرده شوند. سعی کنید گیاهان آپارتمانی را از سردترین یا گرم ترین قسمت های خانه تان دور نگه دارید!

نکته شماره 5 – رطوبت

به طور کلی، گیاهان داخلی (به جز کاکتوس ها) رطوبت را دوست دارند. بسیاری از گیاهان آپارتمانی بومی محیط‌های استوایی و جنگل‌های بارانی هستند و زمانی که این شرایط دوباره ایجاد شود، خوب رشد می‌کنند. گروه بندی گیاهان نزدیک به هم به افزایش سطح رطوبت کمک می کند. همچنین خوب است اگر برگ های آنها را هر چند روز یکبار (یا هر روز در زمستان) با آب اسپری کنید. از طرف دیگر، می‌توانید یک مرطوب‌کننده برای خانه تان بخرید که گیاهان شما را در تمام طول سال زیبا و دلپذیر نگه می‌دارد.

نکته شماره 6 – اصلاح و نگهداری

برای کمک به رشد گیاهان آپارتمانی، برگ‌های آن‌ها را تمیز نگه دارید و ماهی یک‌بار آن‌ها را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. همچنین شاخ و برگ های مرده را جدا کرده و از بالای گره با زاویه 45 درجه برش دهید تا رشد مجدد را تشویق کنید. مراقب نیازهای هر گیاه به طور جداگانه باشید، کپک روی خاک یا پژمرده شدن، قهوه ای شدن برگ ها (نشانه های آبیاری بیش از حد) و همچنین وجود لبه های خشک برگ ها یا رشد راکد (از نشانه های آبیاری کم) را بررسی کنید.

نکته شماره 7 – نور خورشید

همه گیاهان به نور خورشید نیاز دارند، بله، اما گیاهان مختلف شدت نور متفاوتی را ترجیح می دهند. برخی برای قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید استفاده می شوند، در حالی که برخی دیگر در سایه رشد می کنند. در مورد نوع گیاهان تان تحقیق کنید تا مشخص کنید که آیا آنها به نور مستقیم خورشید، نور غیر مستقیم خورشید یا سایه نیاز دارند. اگر به نور مستقیم نیاز دارند، آنها را نزدیک پنجره ای که نور زیاد دارد قرار دهید. اگر به نور غیر مستقیم نیاز دارند، آنها را در فاصله یک یا دو متری از پنجره قرار دهید. اگر به سایه نیاز دارند، جایی خنک و سایه دار (اما نه تاریک) برای قرار دادن آنها پیدا کنید.

نکته 8 – کود دهی

ممکن است ایده خوبی به نظر برسد که برای گیاهان آپارتمانی تان کود تهیه کنید، به خصوص اگر ظاهر آنها کمی بد شده باشد. با این حال، مراقب باشید. گیاهان در فضای باز بسیار بیشتر از گیاهان داخلی به کود نیاز دارند و مصرف بیش از حد غذای گیاهی در واقع می تواند برای گیاه مضر باشد. به طور کلی، خاک تازه مواد مغذی بیشتری برای گیاه شما خواهد داشت. با این حال، اگر همچنان می خواهید به آنها غذا یا کود بدهید، این کار را در طول فصل رشد (بهار و اوایل تابستان) انجام دهید.

نکته 9 – تعویض گلدان

آخرین مورد، اما نه کم اهمیت ترین مورد تعویض گلدان است. گیاهان آپارتمانی شما باید هر 12 تا 18 ماه یکبار گلدان شان عوض شود تا تازه و سالم بمانند. تعویض گلدان به این معنا نیست که باید گیاه را در گلدان دیگری قرار دهید، بلکه فقط به معنای خلاص شدن از شر خاک قدیمی و پر کردن گلدان با خاک جدید است. برای اکثر گیاهان آپارتمانی، مخلوط خاک 10-10-10 از نیتروژن، پتاسیم و فسفر بهترین عملکرد را دارد، با این حال گیاهان گلدار خاک سنگین پتاسیم را ترجیح می دهند، در حالی که گیاهان شاخ و برگی خاک غنی از نیتروژن را ترجیح می دهند. ساکولنت ها و کاکتوس ها به مخلوط های مخصوص گلدانی نیاز دارند. هنگام تعویض گلدان یا خاک، می توانید گیاهان خود را در گلدانی بزرگتر از قبل قرار دهید تا آنها را تشویق به رشد کنید. فقط مطمئن شوید که گلدان خیلی بزرگ نباشد، در غیر این صورت ریشه های گیاه نمی توانند آب را از خاک جذب کنند. یک سایز بزرگتر مناسب است.

کلام پایانی

مراقبت از گیاهان آپارتمانی نباید کار سختی باشد. در واقع شاد و سالم نگه داشتن بیشتر گیاهان آپارتمانی در طول سال بسیار آسان است. مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که به سادگی رفتار گیاهان را در آن چند هفته اول مشاهده کنید تا بتوانید شرایط مورد علاقه شان را بشناسید. همیشه قبل از آبیاری خاک را آزمایش کنید، رطوبت و نور خورشید را به گیاه بدهید و سالی یک بار گلدان و خاک شان را عوض کنید. بقیه کار ها خود به خود پیش می رود!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا