نحوه از بین بردن لکه گوجه فرنگی از ظروف پلاستیکی

با توجه به اینکه گوجه فرنگی یک ماده غذایی بسیار پرکاربرد و محبوب است، احتمالاً برای‌تان پیش آمده که با لکه‌های قرمزی که روی ظروف نگهدارنده پلاستیکی ایجاد می‌کنند، مواجه شوید. اما از بین بردن لکه گوجه از ظروف پلاستیکی به چه صورت است؟ در این مقاله نحوه پاک کردن لکه گوجه فرنگی از ظروف را توضیح خواهیم داد. در حالی که مراحل زیر با در نظر گرفتن ظروف نگهداری نوشته شده است، همین روش‌ها برای ظروف پخت و پز، تخته خرد کن و غیره قابل استفاده است.

پاک کردن لکه گوجه فرنگی از ظروف

بسته به میزان پر رنگ بودن لکه، گزینه‌های مختلفی برای خلاص شدن از شر لکه‌های گوجه فرنگی وجود دارد. بیایید آنها را به ترتیب شدت مرور کنیم تا در نهایت به وسیله یک یا چند تا از آنها بتوانید ظروف نگهداری‌تان را تمیز و نو کنید.

1. از بین بردن لکه‌ های سبک گوجه فرنگی

برای از بین بردن لکه‌های کمرنگ گوجه فرنگی، به سادگی پلاستیک را با مقداری مایع شوینده در آب داغ خیس کنید. با کمی تلاش باید بتوانید لکه‌های سبک گوجه فرنگی را از بین ببرید. کیفیت مایع ظرفشویی در اینجا تفاوت زیادی ایجاد می‌کند: بدیهی است که محصولات دارای مواد لکه‌بر تاثیر بسیار بهتری خواهند داشت.

2. از بین بردن لکه‌ های پر رنگ گوجه فرنگی

اگر هنوز می‌توانید لکه‌های گوجه فرنگی را ببینید، می‌توانید ظرف پلاستیک را در سرکه خیس کنید. برای این کار ظرف پلاستیکی را با آب داغ و سرکه سفید به نسبت 1:1 پر کنید. لزوماً نیازی نیست کل ظرف را پر کنید، فقط مطمئن شوید که لکه کاملا پوشانده شده است.

سپس به مدت 24 ساعت یا بیشتر بگذارید بماند و در نهایت با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید. سرکه باید به از بین بردن لکه کمک کند، اما ممکن است مجبور باشید کمی دیگر ظرف را بسابید.

همچنین می‌توانید به جای سرکه از آب لیمو استفاده کنید، اگرچه استفاده از سرکه راحت تر است. اگر چیزی مانند تخته خرد کن یا کفگیر پلاستیکی دارید، می‌توانید لکه روی آن را با نصف لیمو مالش دهید تا از بین برود. هر دوی این گزینه‌ها به ویژه برای از بین بردن لکه‌های روغنی گوجه فرنگی، مانند لکه‌های ناشی از سس‌های پخت و پز و رب مفید هستند. هم سرکه و هم آب لیمو اسیدهای ملایمی هستند که می‌توانند به از بین بردن لکه‌های روغنی کمک کنند.

3. پاک کردن لکه‌ های سرسخت گوجه فرنگی از ظروف پلاستیکی

پاک کردن لکه‌ های سرسخت گوجه فرنگی از ظروف پلاستیکی

سرکه باید برای از بین بردن بیشتر لکه‌های گوجه فرنگی کافی باشد. اما اگر نیاز به روش دیگری دارید (و نمی‌خواهید ظروف پلاستیکی خود را دور بیندازید)، آخرین گزینه این است که پراکسید هیدروژن را امتحان کنید.

‌پراکسید هیدروژن محصول بسیار قوی‌تری است و تنها در صورتی باید از آن استفاده کرد که گزینه‌های قبلی را امتحان کرده باشید. با آماده یک لگن بزرگ، مانند سینک ظرفشویی، شروع کنید. اقلام پلاستیکی خود را داخل آن قرار دهید و آن را با مخلوط 50/50 آب داغ و پراکسید هیدروژن پر کنید. بسته به میزان پر رنگ بودن لکه تا 24 ساعت بگذارید خیس بخورد.

هنگامی که لکه حذف شد، ظروف را بشویید. ممکن است لازم باشد چند دور شستشو انجام دهید تا مطمئن شوید که تمام پراکسید هیدروژن را پاک کرده اید، زیرا تا زمانی که کاملاً تمیز نشده، نباید آن را استفاده کنید. حتی ممکن است بهتر باشد آن را بشویید، بگذارید خیس بخورد و سپس دوباره بشویید تا زمانی که کاملا ایمن باشد.

4. پاکسازی لکه‌ های گوجه فرنگی چرب

استفاده از اسید ملایم مانند سرکه برای از بین بردن لکه گوجه فرنگی چرب کافی است. با این حال، اگر ظرف نگهداری شما بدجوری لک شده است، می‌توانید روش زیر را امتحان کنید تا کاملا از بین برود.

  • نمک یا شکر گرانول را داخل ظرف بپاشید. این مواد به جذب روغن اضافی کمک و حذف آن را بسیار آسان تر می‌کنند.
  • در مرحله بعد، دو قاشق چایخوری مایع شوینده را داخل ظرف بریزید. آن را به اطراف بچرخانید تا کاملا لکه را بپوشاند.
  • چند تکه یخ در ظرف بریزید که روغن اضافی برداشته شود.
  • ظرف را با آب سرد پر کنید و بگذارید 10 دقیقه یا بیشتر خیس بخورد.
  • مخلوط را دور بریزید و ظرف را بشویید.

چگونه از ایجاد لکه گوجه فرنگی روی ظروف پلاستیکی جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از لکه شدن گوجه فرنگی روی ظروف پلاستیکی این است که ابتدا آنها را با روغن آغشته کنید. روغن نیز مانند لیکوپن و پلاستیک آبگریز است. افزودن یک لایه روغن به این معنی است که لیکوپن به جای پلاستیک به آن می‌پیوندد و به طور کلی، پاک کردن روغن بسیار آسان تر از لکه‌های رنگی است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا