نحوه نگهداری مواد غذایی در فریزر + نکاتی جهت افزایش بهره وری فریزر

فریزر وسیله ای بسیار کاربردی در نگهداری و نگهداری مواد غذایی است. با این حال، اشتباهات رایجی وجود دارد که ما هنگام ذخیره کردن مواد غذایی در فریزر مرتکب می‌شویم. تمام مواد غذایی دارای عمر مفید نسبی هستند. با این حال، منجمد کردن غذاها به افزایش این مدت ماندگاری کمک می‎کند.

نگهداری مواد غذایی در فریزر

از آنجایی که هزینه خرید اقلام غذایی هر روز افزایش می‎یابد، معقول به نظر می‌رسد که بخواهید ماندگاری محصولات غذایی را افزایش و ضایعات مواد غذایی را به طور موثری کاهش دهید. یکی از راه‌های دستیابی به این هدف، استفاده حداکثری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های اساسی یکی از شناخته‌شده‌ترین، اما معمولاً کم استفاده‌ترین لوازم آشپزخانه – فریزر است.

این بدان معناست که فقط داشتن (و استفاده از) فریزر کافی نیست، بلکه استفاده بهینه و حداکثری از آن درست است. نکات زیر برای کمک به شماست تا از فریزرتان به نحو احسن استفاده کنید:

1. از کیسه‌ های فریزر استفاده کنید

این کیسه ها به صرفه جویی در فضای فریزر کمک می‎کنند و برای نگهداری انواع مواد غذایی مناسب هستند. کیسه‌های فریزر در مقایسه با ظروف فریزری ترجیح داده می‎شوند زیرا خروج هوا از این کیسه‌ها بسیار آسان تر است.

هنگامی که محصولات منجمد در معرض هوا قرار می‌گیرند، طعم اکسیداتیو فاسد در آن‌ها ایجاد می‌شود. استفاده از کیسه فریزر به کاهش میزان تماس هوا با مواد غذایی کمک می‎کند.

2. روی بسته‌ های مواد غذایی برچسب بزنید

روی بسته‌ های مواد غذایی برچسب بزنید

از یک خودکار برای برچسب زدن تمام اقلام داخل فریزر استفاده کنید. این کار کمک می‎کند تا فریزر مرتب بماند و هر بار برای برداشتن بسته مورد نظرتان زمان زیادی اختصاص ندهید.

علاوه بر این، هنگامی که در فریزر برای بسته مواد غذایی مورد نظرتان جستجو می‎کنید، درب فریزر باز می‎ماند. باز بودن درب باعث می‌شود هوای گرم وارد فریزر شود، که تاثیر منفی زیادی بر بازده انرژی دارد.

برای جلوگیری از این موارد، برچسب زدن هر ماده غذایی در فریزر با استفاده از یک خودکار و نوار چسب کمک می‌کند. بنویسید که ماده غذایی دقیقا چیست و تاریخ خرید آن، اندازه وعده و خام یا پخته بودن آن را بنویسید.

3. فریزر خود را پر نگه دارید

بر خلاف یخچال، فریزر زمانی که پر باشد کارآمدتر عمل می‎کند. هر بار که در فریزر را باز می‎کنید، اجازه می‎دهید هوای سرد خارج شود و هوای گرم وارد شود.

این اتفاق به ویژه برای بهره وری انرژی اصلا خوب نیست. با این حال، اگر فریزر پر و حاوی اقلام زیادی باشد، فضای کمتری برای جذب هوای گرم وجود خواهد داشت.

یادتان باشد که هرچند مهم است فریزر خود را پر نگه دارید، اما نباید آن را بیش از اندازه پر کنید چرا که پر بودن بیش از حد فریزر، به ویژه با مواد غذایی منجمد نشده، می‎تواند منجر به فرآیند انجماد طولانی و آهسته شود، که در نتیجه کیفیت غذا را بدتر می‎کند و در نهایت ممکن است با هدر رفت مواد غذایی مواجه شوید.

4. دمای ایده آل برای انجماد

ممکن است بسیاری از مردم از این موضوع آگاه نباشند، اما آستانه دمایی ایده آل برای نگهداری مواد غذایی منجمد وجود دارد. آب بیش از 90 درصد وزن اکثر میوه‌ها و سبزیجات را تشکیل می‎دهد. وقتی میوه‌ها و سبزیجات را منجمد می‎کنید، آب سلول‌های گیاهی را منجمد می‎کنید.

و هنگامی که آب یخ می‎زند، مولکول‌های خود را دوباره مرتب می‎کند تا کریستال‌های یخ تشکیل دهد. به همین دلیل است که تغییرات بافتی در اثر انجماد رخ می‌دهد. یخ زدن مواد غذایی بر بافت، طعم، محتوای ویتامین و رنگ غذاها تأثیر می‎گذارد. بنابراین مهم است که به دمای غذا توجه کنید.

غذاهایی که در دمای 0 یا کمتر یا کمی کمتر منجمد می‎شوند تقریباً همیشه در بهترین حالت برای مصرف هستند. زیرا در این دما، خواص مواد غذایی به خوبی حفظ می‎شود. دماسنج فریزر می‎تواند به شما در تعیین دمای واقعی فریزر کمک کند.

محصولات غذایی که در دمای بالاتر از 0 نگهداری می‎شوند احتمالا عمر مفید پایین تری دارند. همچنین توصیه می‌شود که محصولات غذایی را در زمانی که در اوج تازگی خود هستند و در سریع ترین زمان ممکن منجمد کنید. به خصوص برای میوه‌ها و سبزیجات این کار به جلوگیری از کدر شدن شان کمک می‎کند.

برچسب‌های مواد غذایی در مواردی که ممکن است نگران بدتر شدن کیفیت غذا به دلیل مدت طولانی انجماد باشید، کمک می‎کند. به این ترتیب، تاریخچه‌ای از زمان شروع انجماد غذا و زمان بیرون آوردن آن خواهید داشت.

5. فریزر را به طور منظم یخ زدایی کنید

فریزر را به طور منظم یخ زدایی کنید

به دلیل نوسانات دمای داخل فریزر که هنگام باز شدن درب فریزر یا قطعی برق که (باعث خاموش شدن فریزر می‎شود) رخ می‌دهد، همیشه کریستال‌های یخ در فضای فریزر جمع می‌شوند.

هوای گرمی که هنگام وقوع این اتفاق به داخل فریزر نفوذ می‎کند، متراکم می‎شود و یخ می‎زند. این یخ زدگی را معمولاً در کناره‌ها و قفسه‌های فریزر می‌بینید. اگر این یخ زدگی بدون مراقبت رها شود، به تجمع ادامه می‎دهد و نه تنها فضای ارزشمندی را در فریزر اشغال می‎کند، بلکه کارایی فریزر را نیز به شدت کاهش می‎دهد.

از آنجایی که فریزرها وسیله مهمی در تضمین نگهداری مواد غذایی و کاهش هدر رفت مواد غذایی هستند، باید از عملکرد بهینه آن مطمئن شوید.

برای یخ زدایی بهینه فریزر، محتویات آن را به یک جعبه یخ منتقل کنید، فریزر را از برق بکشید و دیوارها و کف فریزر را با یک حوله گرم قدیمی بپوشانید. در را ببندید و بگذارید حدود 10 دقیقه بماند تا بخار حوله داغ یخ را شل کند. این کار را چند بار انجام دهید تا یخ آنقدر شل شود که با کاردک بتوانید آن را جدا کنید.

پس از یخ زدایی، فریزر را دوباره وصل کنید، اجازه دهید به دمای معمولی خود بازگردد، سپس دوباره مواد غذایی را داخل آن قرار دهید.

جمع بندی

با استفاده بهینه از امکانات فریزر، هدر رفت مواد غذایی را به حداقل برسانید. با نکاتی که در این نوشتار با شما به اشتراک گذاشتیم، باید یاد گرفته باشید که فریزر چطور کارآمدتر عمل می‎کند و به این ترتیب در هزینه و انرژی شما صرفه جویی کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا