این ۷ ماده غذایی را هرگز در مایکروفر گرم نکنید!

وقتی حوصله آماده کردن غذا را ندارید، گرم کردن مجدد باقیمانده‌ غذای دیشب ممکن است کاری منطقی به نظر برسد. با این حال، جالب است بدانید که گرم کردن مجدد برخی غذاها، به ویژه با مایکروفر تاثیر بدی بر کیفیت غذا دارد، به خصوص زمانی که به درستی (در ظرف در بسته و در دمای مناسب) نگهداری نشده باشند. به علاوه ممکن است برای دستگاه نیز مضر باشد.

افزایش فشار هنگام استفاده از مایکروفر برای گرم کردن این غذاها می‌تواند باعث انفجار، انتشار دود یا هر چیز خطرناک دیگری شود. در زیر 7 غذا و ماده غذایی می‌بینید که هرگز نباید آنها را در مایکروفر گرم کنید:

1. گوشت فرآوری شده

امواج مایکروفر تشعشعاتی را منتشر می‌کنند که توسط غذاها جذب می‌شود و همین روند غذاها را گرم می‌کند. در حالی که این تشعشعات به طور طبیعی غذا را آلوده یا مضر نمی کنند، در مورد گوشت فرآوری شده استثنا وجود دارد.

گوشت فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی نمک، مواد افزودنی، مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده است و به همین دلیل بسیار مضر است. زمانی که این گوشت‌ها تشعشعات امواج مایکروفر را جذب می‌کنند، اوضاع بدتر هم می‌شود.

هنگامی که گوشت‌های فرآوری شده دوباره در مایکروفر گرم می‌شوند، محصولات اکسیداسیون کلسترول (COPs) را تشکیل می‌دهند و این می‌تواند پیامدهای مخربی برای سلامتی نسبت به کلسترول معمولی داشته باشد.

با مصرف گوشت فرآوری شده که در تماس با امواج مایکروفر بوده‌اند، می‌توانید به بیماری عروق کرونر (CAD) یا سایر بیماری‌های قلبی مبتلا شوید.

برای یخ زدایی گوشت می‌توانید از مایکروفر استفاده کنید.

2. برنج

برنج و همچنین انواع دیگر مواد غذایی حاوی باکتری به نام باسیلوس سرئوس هستند. پختن برنج لزوما این باکتری‌ها را از بین نمی برد، بلکه آنها را برای مدتی ناتوان می‌کند، به این معنا که وقتی برنج در دمای اتاق سرد شود، دوباره فعال می‌شوند.

باسیلوس سرئوس می‌تواند تکثیر شده و سمومی را منتشر کند که در صورت مصرف می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند. نحوه نگهداری برنج (هم برنج قهوه ای و هم سفید) به شدت بر کیفیت آن تأثیر می‌گذارد، بنابراین گرم کردن مجدد آنها با مایکروفر ایده بدی است و می‌تواند آنها را برای مصرف نامناسب کند.

3. مرغ

گرم کردن مجدد مرغ اشکالی ندارد، اما گرم کردن مجدد مرغ با مایکروفر ممکن است ایده خوبی نباشد به این دلیل که مرغ متراکم است و باید به سطوح دما و مدت زمان گرم شدن توجه شود.

علاوه بر این، مایکروفر ممکن است تمام قسمت‌های مرغ را به طور کامل و یکنواخت نپزد یا گرم نکند و این بدان معناست که باکتری موجود در مرغ به نام سالمونلا شانس زیادی برای زنده ماندن دارد. این باکتری‌ها یکی از عوامل اصلی مسمومیت غذایی هستند.

اگر مرغ پس از پختن، به طور درست و سریع نگهداری نشود، مانند برنج، وقتی در دمای اتاق خنک شود، باکتری‌ها دوباره فعال می‌شوند. هنگامی که مرغ دوباره گرم می‌شود، باکتری دوباره قدرت خود را از دست می‌دهد، اما مایکروفر در گرم کردن مرغ خیلی خوب عمل نمی‌کند.

علاوه بر این، محتوای پروتئین بالا در پروتئین‌ها می‌تواند با گرم کردن مجدد تأثیر منفی بگیرد و این می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

4. سیب زمینی

گرم نکردن سیب زمینی در ماکروفر

مایکروفر سیب زمینی را هم مانند مرغ به طور ناهموار گرم می‌کند. این بدان معناست که برخی از قسمت‌های سیب زمینی ممکن است در دمای بالاتری قرار بگیرند در حالی که برخی از قسمت‌های دیگر ممکن است در دمای پایین‌تر بمانند. همین باعث می‌شود امواج مایکروفر در کشتن باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری زا که ممکن است منجر به مسمومیت غذایی شوند، بی اثر باشد. هنگام گرم کردن سیب زمینی، حرارت باید کم باشد.

افزایش دما و گرم کردن سریع سیب زمینی می‌تواند باعث ایجاد فشار در داخل آن شود که باعث ترکیدن دیواره سلولی و آزاد شدن مولکول‌های نشاسته ای می‌شود.

اگر سیب زمینی نترکد و در تمام فضای داخلی مایکروفر شما پاشیده نشود، سیب زمینی گرم شده نسبتاً متراکم و چسبنده خواهد بود.

5. تخم مرغ آب پز

گرم کردن مجدد تخم مرغ آب پز در مایکروفر خطرناک است و می‌تواند منجر به انفجار شود؛ یا تخم مرغ که هنوز در مایکروفر است، منفجر می‌شود، یا زمانی که شما در حال خورد آن هستید! داخل تخم مرغ آب پز هنوز رطوبت دارد و با افزایش دما در مایکروفر، بخار از مولکول‌های آب در داخل زرده شروع به جمع شدن می‌کند و همین باعث ایجاد فشار می‌شود.

پوسته تخم مرغ، تخم مرغ را محدود می‌کند و به آن فضایی برای انبساط نمی دهد. و بنابراین، اگر بلافاصله پس از بیرون آوردن تخم مرغ از مایکروفر و قبل از اینکه خنک شود، پوست آن را جدا کنید، احتمال انفجار آن بیشتر است.

اگر تخم مرغ در حین کندن پوسته منفجر نشود، به احتمال زیاد هنگام خوردن منفجر خواهد شد. غشای نازک تخم مرغ قادر به نگه داشتن تمام فشارها نیست.

6. گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی

گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی را هم نباید داخل مایکروفر قرار دهید. مانند تخم مرغ آب پز، گرم کردن گوجه فرنگی در مایکروفر می‌تواند باعث انفجار شود. گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی به طور طبیعی حاوی مایعات هستند و گرمای مایکروفر می‌تواند باعث افزایش فشار شود. این امر می‌تواند باعث شود که حباب‌ها در سراسر فضای داخلی مایکروفر پاشیده شوند.

7. سبزی‌ های برگ دار

سبزی‌های برگ دار حاوی سطوح بالایی از نیترات هستند و وقتی در مایکروفر گرم می‌شوند، این نیترات‌ها به نیتروزامین‌های سرطان زا تبدیل می‌شوند. این نیتروزامین‌های سرطان زا باعث ایجاد خطراتی برای سلامتی از جمله سرطان، آسیب کبد و کلیه می‌شوند.

تا جایی که می‌توانید به جای گرم کردن سبزیجات در مایکروفر، آنها را بجوشانید و بلافاصله مصرف کنید. در واقع نگهداری سبزیجات باقی مانده ابدا توصیه نمی‌شود.

جمع بندی

مایکروفر گرم کردن مجدد غذاها را بسیار راحت تر کرده است. با این حال، هنگام انجام این کار باید احتیاط کرد زیرا همه غذاها با حرارت مایکروفر سازگار نیستند. هرگز نباید غذاهای ذکر شده در این مطلب را در مایکروفر گرم کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا