فرق هواپز و سرخ کن بدون روغن چیست؟

در سال های اخیر اسم سرخ کن بدون روغن یا ایر فرایر زیاد به گوش مان رسیده است. چیزی که باعث محبوبیت و البته شهرت این دستگاه شده، این است که با صرف روغن اندکی غذایی آماده می شود که طعم و مزه غذاهای پرطرفدار سرخ شده را دارد. هواپز هم دستگاه دیگری است که در سال‌های اخیر زیادی درباره‌اش شنیده ایم. اما فرق هواپز و سرخ کن بدون روغن چیست؟ با هم در این نوشتار خواهیم دید.

هواپز چیست؟

کاری که هواپز می‌کند (چنانچه از اسمش پیداست) در واقع پخت غذا به وسیله هوای بسیار داغ است. نتیجه این شکل از پخت، غذاهای ترد و بسیار خوشمزه خواهد بود که البته به طور یکنواخت پخته شده اند. نکته مهم در رابطه با دستگاه هواپز این است که مقدار مصرف چربی را به حداقل ممکن می‌رساند. به این ترتیب هم مضرات روغن زیاد را تجربه نخواهید کرد و هم کالری مصرفی‌تان کاهش می‌یابد.

سرخ کن بدون روغن یا ایر فرایر

از وقتی که سرخ کن بدون روغن به بازارهای لوازم خانگی عرضه شده است، طرفداران غذاهای سرخ شده به طور گسترده ای به آن روی آورده اند چرا که طعم غذایی که در ایر فرایر طبخ می شود بسیار به غذاهای سرخ شده نزدیک است و از طرفی روغنی که برای پخت استفاده می‌شد بسیار کم است.

سرخ کن بدون روغن برای پخت تقریبا هر غذایی مناسب است از سیب زمینی سرخ کرده تا مرغ و سبزیجات! به علاوه زمان پخت با دستگاه سرخ کن بدون روغن بسیار کوتاه است و به راحتی می‌توانید غذایی بسیار خوش طعم را آماده کنید. قبل از خرید سرخ کن بدون روغن، توصیه می‌شود مزایا و معایب آن را حتما در نظر داشته باشید.

فرق هواپز و سرخ کن بدون روغن

فرق هواپز و سرخ کن بدون روغن

فهرست زیر اصلی ترین ویژگی ها و تفاوت‌های این دو دستگاه هستند:

نوع پخت: سرخ کن بدون روغن غذا را با روغن بسیار کم یا بدون روغن سرخ می‌کند و برای این کار از فشار هوای گرم استفاده می‌کند. هواپز هم از هوای گرم برای پخت غذا استفاده می‌کند.

مقدار روغن مورد نیاز: یکی از مزایای سرخ کن بدون روغن این است که می‌توان غذا را بدون روغن هم طبخ کرد اما هواپز حتما به مقداری روغن نیاز دارد.

نحوه عملکرد دستگاه: سرخ کن از حرارت مایعات داخل مواد غذایی و تولید هوای گرم برای طبخ استفاده می‌کند. در مقابل هواپز از فشار هوا استفاده می‌کند.

سلامتی: غذاهای طبخ شده در هر دو دستگاه کمترین میزان روغن و کالری را دارند.

فرق هواپز و سرخ کن بدون روغن، زمان پخت غذا: پخت غذا در سرخ کن بدون روغن زمان زیادی نمی‌خواهد و معمولا در تایم کوتاهی که نهایتا 30 دقیقه است غذا آماده می‌شود. هواپز به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.

نوع تنظیمات دستگاه: سرخ کن بدون روغن تنظیمات زیادی دارد در حالی که هواپز یک دستگاه نسبتا ساده است.

قیمت: سرخ کن بدون روغن قیمت بالاتری در مقایسه با هوا پز دارد.

کلام پایانی

اینکه بین این دو دستگاه کدام را انتخاب کنید تماما بستگی به کاربردی که می‌خواهید و البته بودجه تان دارد. ما فرق سرخ کن بدون روغن و هوا پز و همچین ویژگی های متمایز هر یک را با شما به اشتراک گذاشتیم. در نهایت می‌توانید بهترین تصمیم را بر اساس موارد قید شده بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا