علت آب دادن ماشین لباسشویی

نشتی ماشین لباسشویی از آن دست اتفاقات به شدت ناخوشایند است چرا که پیامدهایی با خود به همراه دارد. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد. برطرف کردن برخی از این دلایل ممکن است فقط به یک تعمیر ساده نیاز داشته باشد، در حالی که برای برخی دیگر حضور یک تکنسین ماهر ضرورت دارد. در این نوشتار به علت آب دادن لباسشویی خواهیم پرداخت.

علت آب دادن لباسشویی

پیش از آنکه به علل آب دادن ماشین لباسشویی بپردازیم بد نیست بدانید که همیشه قبل از اقدام به تعمیرات لباسشویی، می‌بایست به دفترچه راهنمای دستگاه یا دستورالعمل‌های نصب دستگاه مراجعه کنید. این راهنما می‌تواند به شما کمک کند تا گام‌های درستی برای حل مشکل بردارید. برای ایمنی خود، قبل از شروع، ماشین لباسشویی را خاموش و سیم برق را از پریز جدا کنید.

نشتی ماشین لباسشویی از پایین

خروج آب از زیر ماشین لباسشویی می‌تواند در نتیجه آسیب دیدن پمپ آب باشد. پمپ آب را در طول چرخه شستشو به گردش در می‌آورد و پس از اتمام چرخه آب را تخلیه می‌کند. برخی از دستگاه‌ها ممکن است دو پمپ متفاوت داشته باشند – یکی که فقط آب را پمپ می‌کند و دیگری که تخلیه می‌کند. این ویژگی با توجه به مدل لباسشویی متفاوت است.

یکی دیگر از دلایل احتمالی نشت آب از زیر لباسشویی می‌تواند ترک خوردگی یا شل شدن لوله تخلیه باشد. لوله تخلیه نزدیک پمپ آب قرار می‌گیرد و آب کثیف را خارج می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید این است که مهر و موم دیگ شستشوی ممکن است معیوب باشد و همین باعث نشت آب شود. از نظر فنی دو دیگ در لباسشویی وجود دارد. اولین دیگ متحرک و سوراخ دار است که لباس‌ها در آن قرار می‌گیرند. سطح سوراخ شده اجازه می‌دهد تا آب در طول چرخه وارد و خارج شود. دیگ بیرونی دیگ داخلی را پشتیبانی می‌کند و همچنین آب را در طول چرخه شستشو نگه می‌دارد.

هر یک از این قطعات داخل ماشین لباسشویی قرار دارند و ممکن است نیاز به تعمیرات توسط یک تکنسین حرفه ای داشته باشند.

نشتی شیلنگ ماشین لباسشویی

نشتی شیلنگ ماشین لباسشویی

آیا شیلنگ‌ها به درستی وصل شده اند؟ مطمئن شوید که شیلنگ‌های پرکننده و تخلیه به درستی به ماشین لباسشویی متصل هستند. همچنین می‌توانید واشرهای لاستیکی روی شیلنگ‌های ورودی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کاملاً در جای خود قرار گرفته‌اند، آسیب‌دیدگی ندارند یا گم نشده‌اند. هر قسمتی را که ممکن است شل شده باشد سفت کنید.

شیلنگ تخلیه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پیچ خوردگی یا گرفتگی ندارد. انسداد شیلنگ ممکن است جریان آب را مسدود کند. همچنین بررسی کنید و ببینید که شیلنگ تخلیه دستگاه به درستی نصب شده است یا خیر. همانطور که در حال بازرسی شیلنگ‌ها هستید، به دنبال هر گونه خوردگی، ترک یا سوراخی باشید که ممکن است علت آب دادن لباسشویی باشد.

نکته: چند وقت یکبار باید شیلنگ‌های لباسشویی را تعویض کنید؟ هر سه تا پنج سال یک بار شیلنگ‌های خود را تعویض کنید. خواه شیلنگ‌های لاستیکی داشته باشید و خواه فلزی.

نشت آب داخل ماشین لباسشویی

اگر متوجه شدید که آب داخل ماشین لباسشویی حتی زمانی که خاموش است چکه می‌کند، ممکن است شیر ورودی ماشین لباسشویی مشکل داشته باشد. این شیر اجازه می‌دهد تا آب به داخل دیگ شستشو جریان پیدا کند. دریچه پشت دستگاه را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا نشتی دارد یا نه.

علت آب دادن لباسشویی: خروج آب از درب

علت آب دادن لباسشویی: خروج آب از درب

به احتمال زیاد این مشکل مربوط به لاستیک دور درب ماشین لباسشویی درب جلو است. توصیه می‌شود لاستیک دور درب را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا هرگونه کثیفی یا زباله از بین برود. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، کمی لا به لای آن را بررسی کنید شاید چیزی در آن گیر کرده باشد. در صورتی که شاهد پارگی در لاستیک درب بودید، حتما باید آن را تعویض کنید.

دوباره بررسی کنید که درب به درستی بسته شده باشد. اگر سوئیچ درب معیوب باشد، ممکن است طی چرخه شستشو باز شود و آب از ماشین لباسشویی نشت کند.

استفاده بیش از اندازه از موارد شوینده می‌تواند علت آب دادن ماشین لباسشویی از درب باشد. اگر بعد از یک چرخه شستشو حباب‌های صابون روی درب دیدید، سعی کنید از مواد شوینده کمتری استفاده کنید تا از ایجاد کف زیاد جلوگیری شود.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که اگر نرم کننده آب استفاده می‌کنید، ممکن است لباس‌ها به مواد شوینده کمتری نیاز داشته باشند. استفاده از مواد شوینده با کارایی بالا (HE) نیز می‌تواند به کاهش کف و سرریز شدن آب کمک کند.

وجود ایراد در جاپودری (محفظه مواد شوینده)

یکی از شایع‌ترین دلایل آب دادن ماشین لباسشویی ایراد محفظه مواد شونده است. البته این مشکل راه حل ساده‌ای دارد. ممکن است از مواد شوینده بیش از اندازه استفاده کرده باشید یا جاپودری دچار انسداد شده باشد. لازم به ذکر است که وجود ترک یا شکستگی در جاپودری هم می‌تواند علت آب دادن لباسشویی باشد.

خرابی بلبرینگ و کاسه نمد، علت نشت آب از ماشین لباسشویی

دیگر علت آب دادن ماشین لباسشویی کاملا فنی است و لازم است از یک تکنسین ماهر لباسشویی برای بررسی دستگاه کمک بگیرید. این مشکل در غالب موارد به این دلیل رخ می‌دهد که به درستی از دستگاه مراقبت نکرده‌اید. به عنوان مثال ممکن است مدام دیگ شستشو را بیش از ظرفیت آن پر کرده باشید.

وجود ایراد در سوئیچ فشار و هیدرواستات لباسشویی

سوئیچ فشار که کارش کنترل سطح آب است، معمولا پشت کنترل پنل قرار گرفته و یک پوشش پلاستیکی، لوله و سیم کشی جداگانه دارد. زمانی که دیگ شستشوی لباسشویی سطح مناسبی از آب دارد، سوئیچ شیر برقی را قطع می‌کند تا آب دیگر وارد دیگ نشود. زمانی که این قطعه و لوله هیدرواستات آن دچار ایراد شود، سوئیچ فعال نمی‌شود و شاهد نشت آب از لباسشویی خواهید بود.

کلام پایانی

در این نوشتار 7 علت آب دادن لباسشویی را دیدیم. چنانچه متوجه شدید، در بسیاری موارد با یک تغییر یا تعمیر ساده می‌توان این مشکل را برطرف کرد. در مقابل، برای برطرف کردن برخی از دلایل نشت آب لباسشویی لازم است از یک تکنسین ماهر یا یک مرکز مجار تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا