علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال

آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده که متوجه شوید مواد غذایی در یخچال یخ می‌زنند؟ در حالی که این مشکل تا حدودی نادر است، باز هم افراد زیادی ممکن است آن را تجربه کنند. زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، شما می‌مانید و مواد غذایی که باید دور انداخته شوند. اگر برای جلوگیری از این مشکل به کمک نیاز دارید، نوشتار زیر کمک کننده خواهد بود.

علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال

یخ زدن مواد غذایی در یخچال می‌تواند به دلایل متعددی ایجاد شود، مواردی چون معیوب بودن سنسور دما، مسدود شدن دریچه‌های هوا، نشتی درزگیر و موارد دیگر.

یخچال برای خنک نگه داشتن و جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی طراحی شده است و نباید چیزی را منجمد کند، بنابراین اگر مواد غذایی یخ می‌زنند، قطعا مشکل و ایرادی وجود دارد. برخی از شایع ترین دلایل یخ زدن داخل یخچال به شرح زیر هستند:

چگونه از یخ زدن مواد غذایی در یخچال خود جلوگیری کنیم؟

در موضوعات زیر عیب یابی کنید تا بفهمید چه چیزی باعث یخ زدن مواد غذایی در یخچال شما می‌شود و چگونه آن را تعمیر کنید. برای رفتن به موضوع، پیوند زیر را انتخاب کنید.

1. تنظیمات دما نادرست است

محدوده دمایی بهینه یخچال برای نگهداری مواد غذایی تازه بین 3 تا 4 درجه سانتیگراد است. اگر غذای شما در حال یخ زدن است، ممکن است دمای یخچال را به طور تصادفی خیلی پایین آورده باشید. این یکی از رایج ترین دلایل یخ زدن مواد غذایی در یخچال است.

دمای یخچال را دوباره تنظیم کنید

دمای یخچال را دوباره تنظیم کنید

اگر فضای داخل یخچال زیادی سرد است، کنترل کننده‌های دما را پیدا کرده و آن را مجددا تنظیم کنید. مطمئن نیستید چه دمایی مناسب است؟ به دفترچه راهنمای دستگاه‌تان مراجعه کنید. ممکن است متوجه شوید که یخچال‌تان در یک دمای ایده آل تنظیم شده است، اما سنسور دما خاموش است.

برای بررسی دستی دمای یخچال، به مدت 24 ساعت یک لیوان آب در قفسه بالای یخچال قرار دهید. لیوان را بردارید و دمای آب را با دماسنج پخت و پز تست کنید. اگر دماسنج در 2 درجه دمای تنظیم شده شما یا محدوده دمایی توصیه شده نباشد، ممکن است سنسور دمای یخچال معیوب باشد و لازم باشد آن را تعویض کنید.

2. دریچه‌ های هوا مسدود شده است

یخچال‌ها از دریچه‌های هوا برای گردش هوای سرد و اطمینان از ثبات دما در سرتاسر محل نگهداری مواد غذایی استفاده می‌کنند. برای اطمینان از دمای مناسب، باید فضایی را برای جریان هوای مناسب بین محفظه‌های فریزر و یخچال بگذارید.

اگر بسته‌های مواد غذایی این دریچه‌های هوا را مسدود کنند، در معرض هوای سرد بیشتری قرار می‌گیرد و ممکن است به مرور زمان یخ بزند. (دریچه‌های مسدود شده همچنین می‌تواند حفظ دما را برای فریزر سخت‌تر کنند.)

مواد غذایی را مرتب کنید

مطمئن شوید که مواد غذایی با هیچ یک از دریچه‌های هوا تماس نداشته باشند. همچنین می‌توانید مواد غذایی را به طور یکنواخت در سراسر یخچال پخش کنید. لازم به ذکر است، برخی از مواد غذایی را نباید در یخچال نگهداری کرد مانند سیب زمینی، پیاز و … . برای اطلاعات بیشتر به مقاله مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری کرد، مراجعه کنید.

3. لاستیک دور درب معیوب شده است

درزگیرهای اطراف درب یخچال و فریزر شما به حفظ هوای سرد کمک می‌کنند. اگر یکی یا هر دوی این لاستیک‌ها نشتی داشته باشند، یخچال برای حفظ دمای ثابت بیشتر کار می‌کند. این روند می‌تواند منجر به فصای بسیار سرد یخچال و منجمد شدن غذاها شود.

واشر درب یخچال را بررسی کنید

اگر مشکوک هستید که لاستیک های دور درب آسیب دیده هستند، مدتی را به تمیز کردن و بازرسی درزگیر درب اختصاص دهید. در صورت پاره شدن، تاب برداشتن یا فرسودگی، فوراً آنها را تعویض کنید. شما نه تنها یخچال خود را از یخ زدن مواد غذایی محافظت می‌کنید، بلکه با یک لاستیک نو در مصرف انرژی نیز صرفه جویی خواهید کرد.

4. ترموستات یخچال ایراد پیدا کرده است

ترموستات یخچال ایراد پیدا کرده است

کار کنترل دمای یخچال را ترموستات انجام می‌دهد. از این رو، طبیعی است که ایراد پیدا کردن آن می‌تواند مشکلات دمایی در یخچال ایجاد کند.

ترموستات را تست کنید

برای اطمینان از سالم بودن ترموستات می‌توانید درجه آن را از کمترین به سمت بیشترین بچرخانید. در صورتی که صدای کلیک شنیدید، مشکلی در این قطعه وجود ندارد.

5. تنظیمات یخ ساز اشتباه است

یخ ساز یخچال که درست کار کند نباید باعث یخ زدگی در محفظه یخچال شود، اما یخ ساز خاموش ممکن است مشکل ساز باشد. یخ‌ساز که روشن مانده اما از منبع آب جدا شده است، می‌تواند باعث سرد شدن محفظه تا دمای انجماد شود، زیرا به طور مداوم تلاش می‌کند و نمی‌تواند یخ بسازد.

تنظیمات یخ ساز را درست کنید

اگر نمی‌خواهید از یخساز استفاده کنید، خاموش کردن آن می‌تواند به جلوگیری از سرد شدن بیش از حد یخچال کمک کند. اکثر یخ سازهای یخچال را می‌توان با چرخاندن کلید روشن/خاموش واقع در نزدیکی یخ ساز یا با حرکت دادن بازوی فلزی به سمت بالا (در حالت خاموش) از کار انداخت.

6. کویل‌ های کندانسور کثیف هستند

کثیف بودن کویل‌های کندانسور نیز دیگر علت یخ زدن داخل یخچال است. زمانی که کویل ها کثیف هستند، دستگاه با شدن بیشتری کار می‌کند تا به دمای مناسب برسد. همین روند باعث یخ زدن سبزیجات و مواد غذایی داخل یخچال می‌شود. تمیز کردن یخچال به صورت منظم، علاوه بر اینکه از ایجاد بوی بد در یخچال جلوگیری می‌کند، باعث بهبود عملکرد دستگاه نیز خواهد شد.

کویل‌ها را تمیز کنید

برای بیشتر یخچال‌ها کویل‌های کندانسور در قسمت پشتی قرار دارند. برای تمیز کردن کویل‌ها، یخچال را کمی جلو بکشید. بعد می‌توانید به کمک سر برسی جارو برقی گرد و خاک آن را بگیرید.

کلام پایانی

اگر امتحان کردن مراحل بالا موفقیت آمیز نبود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که از یک مرکز تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید تا یک تکنسین ماهر تعمیر یخچال، دستگاه‌تان را خوب بررسی کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا