فواید بی نظیر گیاه سانسوریا یا شمشیری

گیاه سانسوریا یا مار علاوه بر اینکه رشد فوق‌العاده آسانی دارد، دارای مزایای زیادی هم برای سلامتی است، از جمله فیلتر کردن هوای داخل خانه، حذف آلاینده‌های سمی و افزایش سلامت روان. بسیاری از گیاهان خانگی به صورت استراتژیک برای تزئین و مطابق با اصول فنگ شویی در فضا قرار می گیرند. اما آیا می دانستید که برخی از همین گیاهان فوایدی هم برای سلامتی دارند؟ گیاه سانسوریا یکی از آن گیاهانی است که هم به دلیل ظاهر خوب و هم به دلیل بهبود دادن کیفیت هوا معروف است. در این نوشتار با مزایای سانسوریا برای سلامتی آشنا خواهید شد. با هوم نگار همراه باشید!

گیاه سانسوریا چیست؟

گیاه شمشیری یا Sansevieria trifasciata بومی آسیا و آفریقاست. می توان این گیاه را با برگ های همیشه سبز شمشیری شکل آن که به صورت عمودی رشد می کنند، تشخیص داد. سانسوریا اغلب به عنوان دکور خانه مورد استفاده قرار می گیرند زیرا زیبایی خاصی به فضا می‌دهند، مراقبت از آنها آسان است و برای زنده ماندن به آب کمی نیاز دارند.

شمشیری نسبتاً ایمن در نظر گرفته می‌شود، اما اگر مصرف شوند کمی سمی است. برگ‌های این گیاه حاوی سمی است که اگر در مقادیر زیاد مصرف شود، می‌تواند باعث تورم و بی‌حسی زبان شود. عاقلانه است که این گیاه را از کودکان و حیوانات دور نگه دارید.

فواید گیاه سانسوریا

گیاه شمشیری که معمولاً به عنوان زبان مادرشوهر هم نامیده می شود، یک ساکولنت انعطاف پذیر است که می تواند در هر جایی بین ده بیست سانت تا چند متر رشد کند. سانسوریا علاوه بر ایجاد محیط زیبا، فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله:

  • فیلتر هوای داخل منزل
  • حذف آلاینده های سمی
  • ممکن است به تقویت سلامت روان کمک کند
  • مراقبت آسان و بی دردسر
  • موثر در برابر آلرژی
  • طبق فنگ شویی ممکن است به افزایش “انرژی” یک فضا کمک کند
  • می تواند به رفع بیماری های جزئی کمک کند

1. هوای داخل خانه را حتی شب‌ ها فیلتر کنید

هوای داخل خانه را حتی شب‌ ها فیلتر کنید

مانند سایر ساکولنت های خانگی، سانسوریا هم به فیلتر هوای داخل خانه کمک می کند. چیزی که در مورد این گیاه خاص منحصر به فرد است این است که یکی از معدود گیاهانی است که می تواند دی اکسید کربن (CO2) را در شب به اکسیژن تبدیل کند. این ویآن را به گیاهی ایده آل برای دکوراسیون اتاق خواب تبدیل می کند، زیرا می تواند به تنظیم جریان هوای سالم کمک کند.

2. حذف آلاینده های سمی

سانسوریا همچنین به دلیل توانایی خود در کمک به حذف آلاینده های سمی هوا شناخته شده است. این گیاه می تواند آلاینده های سرطان زا را جذب کند، از جمله:

  • CO2
  • بنزن
  • فرمالدئید
  • زایلن
  • تری کلرواتیلن
  • تولوئن

3. تقویت کننده سلامت روان

در حالی که مزایای گیاهان سرپوشیده بر سلامت روان هنوز مستلزم تحقیقات علمی بیشتر است، طبق تحقیقات سال 2018، این مفهوم که گیاهان نقش مثبتی بر سلامت روان دارند به خوبی ثابت شده است. باغبانی و نگهداری از گل و گیاه به دلیل اثرات درمانی آن بر سلامت روان توسط افراد زیادی به عنوان یک فعالیت مازاد بر کارهای روزانه انتخاب می شود. گیاهان آپارتمانی را می توان به محیط های کاری، مدارس و پزشکی به عنوان راهی کم هزینه و کم خطر برای بهبود فضا اضافه کرد.

4. مراقبت از سانسوریا ساده است

گیاه شمشیری یا زبان مادر شوهر به دلایل زیادی یک گیاه آپارتمانی پرطرفدار است. یکی از دلایل پرطرفدار بودن این گیاه مراقبت ساده از آن است. گیاه سانسویریا در گلدان به در هر خانه ای می خورد. از آنجایی که این گیاه بسیار بی نیاز به آب است، اغلب روی طاقچه های خانه ها، آپارتمان ها و ساختمان های عمومی مختلف رشد می کنند.

سانسوریا می تواند هم سایه و هم نور مستقیم خورشید، هم کم آبی و هم هوای خشک را تحمل کند. این گیاه همچنین نیازی به تعویض مکرر گلدان ندارد.

5. در برابر آلرژی موثر است

در برابر آلرژی موثر است

سانسوریا با آزاد کردن اکسیژن و اضافه کردن رطوبت به هوا، می تواند به کاهش تأثیر آلرژن های موجود در هوا مانند گرد و غبار و شوره کمک کند. از آنجایی که کیفیت پایین هوای داخل خانه یا محل کار با بسیاری از مسائل مرتبط با سلامتی مانند آلرژی و آسم مرتبط است، این یک مزیت قطعی سانسوریا محسوب می شود.

6. از نظر فنگ شویی سانسوریا برای فضای داخلی عالی است

چینی ها گیاه شمشیری را به دلیل توانایی آن در جذب انرژی منفی دوست دارند. مطابق با فنگ شویی، قرار دادن Sansevieria در کلاس درس یادگیری را تسهیل می کند. اعتقاد بر این است که سانسوریا انرژی های منفی را جذب می کند و تلخی و حسادت را از بین می برد. می توانید این گیاه را در اتاقی قرار دهید که افراد تمایل به بحث و جدل دارند یا نزدیک وسایلی که تشعشعات مضر ساطع می کنند. در حالی که این توصیه توسط شواهد علمی تأیید نشده است، امتحان کردن آن ضرری ندارد.

7. ناراحتی های جسمی جزئی را برطرف می کند

برخی سانسوریا وجود دارد که از نظر علمی ثابت نشده‌اند، اما به‌طور گسترده توسط کارشناسان گیاهی پذیرفته شده‌اند

به عنوان مثال، به سانسوریا گفته می شود:

  • التیام زخم ها و سوختگی های پوستی
  • کاهش التهاب
  • پشتیبانی از فشار خون استاندارد
  • کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به دفع انگل ها
  • تسکین سردرد

او می‌گوید: «می‌توانید شیره برگ‌های گیاه را روی زخم‌ها، سوختگی‌ها و التهاب بمالید. آروماتراپی می تواند به شما کمک کند تا از شر سردرد خلاص شوید.

برای یادآوری، شمشور می گوید در استفاده از سانسوریا برای اهداف درمانی مراقب باشید.

رگ‌های آن‌ها حاوی ساپونین‌هایی هستند که مواد سمی هستند. ساپونین ها معمولا بخشی از بسیاری از داروهای ادرارآور، کلرتیک و ملین هستند.

قبل از استفاده از گیاه مار برای درمان علائم، حتما با پزشک مشورت کنید. هرگز قسمتی از گیاه مار را نخورید و ننوشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا