تاریخچه پاناسونیک، شرکتی که توسط یک جوان 23 ساله تاسیس شد!

یک سوم استارت‌آپ‌هایی که امروز تأسیس می‌شوند بیش از 10 سال دوام نمی‌آورند، بنابراین وقتی یک شرکت 100 ساله می‌شود، ارزش آن را دارد که لحظه‌ای به بررسی تاریخچه آن بپردازیم!

درباره شرکت پاناسونیک

شرکت ژاپنی پاناسونیک کارش را در ابتدا با ساخت قطعات آغاز کرد و بعدها به تولید لوازم خانگی کامل گسترش یافت. این شرکت از جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد و در عین حال از یک دوره فراوانی پس از جنگ سود برد و برای عبور از پیامدهای سیاسی پس از جنگ تلاش زیادی به خرج داد.

پاناسونیک همچنین بحران‌های مختلف اقتصادی را پشت سر گذاشته است. پاناسونیک به طور مرتب پیشرفت کرده، در سطح جهانی گسترش یافته و امروز همچنان به آینده فناوری (مثلا همکاری با تسلا) چشم دارد. در این نوشتار تاریخچه مختصری از قرن اول این شرکت خواهید دید.

مروری بر تاریخچه کمپانی پاناسونیک

پاناسونیک در 7 مارس 1918 توسط کونوسوکه ماتسوشیتا که در آن زمان 23 سال داشت تاسیس شد. پیش از این، او با همسرش، مومنو آیو، و برادر نوجوانش، توشیو، در یک آپارتمان دو اتاقه زندگی می‌کرد. ماتسوشیتا پس از کار به عنوان شاگرد در هیباچی و کار در شرکت اوساکا الکتریک، طرحی برای نوع جدیدی از پریز برق ارائه کرد.

ماتسوشیتا و خانواده اش علی‌رغم دلسردی سرپرستش، سعی کردند دستگاه‌ها را خارج از خانه خود بفروشند. آنها حتی برخی از با ارزش ترین دارایی‌های خود را فروختند تا گذران زندگی کنند. در همین حال، ماتسوشیتا به محصولات خود تنوع داد و در نهایت سفارش صفحات عایق فن الکتریکی را گرفت.

این اتفاق به این سه نفر امکان نقل مکان به خانه بزرگتری داد و شرکت Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works متولد شد. ماتسوشیتا به سرعت خط تولید شرکت را گسترش داد و یک دوشاخه اتصال و یک سوکت دو طرفه هم اضافه کرد که اولی پیچ‌های فلزی را از لامپ‌های استفاده شده بازیافت می‌کرد. تا پایان سال 1918، این شرکت تعداد کارکنان خود را به 20 کارمند افزایش داد.

رویکرد مدیریتی ماتسوشیتا

رویکرد مدیریتی ماتسوشیتا

ماتسوشیتا در رویکرد مدیریتی‌اش از زمان خود جلوتر بود. زمانی که شرکت 2 ساله بود و 28 کارمند داشت، او برنامه‌ای تشکیل داد به نام “هویچی کای” که به معنای “جامعه یک مرحله ای” است. این برنامه کارمندان را گرد هم آورد تا ورزش کنند و در سایر فعالیت‌های تفریحی شرکت کنند.

یکی دیگر از تاکتیک‌های رهبری نامتعارف که ماتسوشیتا در راس آن قرار داشت، شفافیت بود. در اوایل دهه 1920، ابقای کارگران یک مشکل بزرگ در ژاپن بود، ابتدا به دلیل رقابت بین شرکت‌ها، سپس به دلیل رکود اقتصادی. فلسفه ماتسوشیتا اعتماد بود و او تصمیم گرفت اسرار تجاری را حتی با کارمندان جدید به اشتراک بگذارد تا در تمام سطوح سازمان اعتماد ایجاد کند. تا پایان سال 1922، این شرکت 50 کارمند و یک کارخانه جدید داشت.

در اواخر آن دهه، موجودی انبارها افزایش یافت. ماتسوشیتا برای رفع عقب ماندگی تصمیم خود را اعلام کرد: «تولید را به نصف کاهش می‌دهم… اما… حتی یک کارمند را هم اخراج نمی‌کنم.»

او گفته بود: نه با اخراج کارگران، بلکه با نصف روز کار کردن آنها، تولید را به نصف کاهش می‌دهیم، همان دستمزدی را که الان می‌گیرند را نیز خواهیم داد، اما تعطیلی نخواهیم داشت. همه کارکنان باید تمام تلاش خود را برای فروش موجودی به کار گیرند.” به گفته پاناسونیک، این طرح جواب داد.

شروع تولید اتو و رادیو

در همین زمان، شرکت شروع به تولید اتو و رادیو کرد. ماتسوشیتا فلسفه‌های تجاری بیشتری را مطرح کرد. او همچنین یک برنامه 250 ساله را برای شرکت پیشنهاد داد که به 10 دوره 25 ساله تقسیم می‌شد و به فاز ساخت و ساز 10 ساله، فاز فعال 10 ساله و فاز تحقق پنج ساله تقسیم می‌شد.

این برنامه می‌توانست ماتسوشیتا را مانند یک مدیر بالا به پایین جلوه دهد، اما او در واقع کاملاً برابری طلب بود. او در بحبوحه رکود بزرگ گفت: “مأموریت یک تولید کننده ایجاد فراوانی مواد با ارائه کالاهایی به وفور و ارزانی آب لوله کشی است.”

تولید محصولات جدید

با گذشت چند دهه، پاناسونیک محصولات جدید بیشتری تولید کرد. ماتسوشیتا پتانسیل را برای گنجاندن موتورهای الکتریکی در انواع جدید لوازم خانگی شناسایی و پاناسونیک اولین موتور الکتریکی خود را در سال 1934 تولید کرد. هنگامی که این شرکت ایجاد کسب و کار پیرامون محصولات مختلف خود را شروع کرد، در سال 1935 به عنوان شرکت صنعتی ماتسوشیتا الکتریک ثبت شد. در آن زمان 3500 نفر برای این کمپانی کار می‌کردند و حدود 600 محصول مختلف تولید می‌شد.

ارائه تسهیلات آموزشی برای کارکنان

پاناسونیک در دهه 1930 نیز ارائه تسهیلات آموزشی برای کارکنان را شروع کرد. در سال 1936، او روزهای تعطیل ماهانه را از دو به چهار افزایش داد. دو روز برای اوقات فراغت بود و پیشنهاد داد که کارکنان دو روز دیگر را برای خودآموزی استفاده کنند.

امروزه شرکت‌های دولتی مانند آمازون و اپل در حال بررسی مراقبت‌های بهداشتی هستند، اما در سال 1937، ماتسوشیتا یک انجمن بیمه سلامت برای کارکنان راه انداخت و به دنبال آن بیمارستان ماتسوشیتا در سال 1940 تأسیس شد.

تغییر فعالیت کمپانی پاناسونیک پس از شروع جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم در نهایت فعالیت این کمپانی را تغییر داد و وارد تولید تجهیزات نظامی شد. این کمپانی 56 کشتی چوبی و سه هواپیمای چوبی ساخت. در نتیجه جنگ، این شرکت 32 کارخانه و تأسیسات اداری را در ژاپن و سایر کشورها از دست داد. هنگامی که دولت نتوانست پول تامین کنندگان این شرکت را بپردازد، پاناسونیک با تولید چرخ‌های واگن و خانه‌های چوبی پیش ساخته تلاش کرد روی پا بماند.

رونق پس از جنگ در نهایت به پاناسونیک کمک کرد تا جایگاه خود را بازیابد. از سال 1945 تا 1959، پاناسونیک تولید ماشین‌های لباسشویی، تلویزیون‌های مونوکروم، یخچال، رادیو، پلوپز، ضبط صوت و تهویه مطبوع خانگی را شروع کرد. همچنین گسترش این شرکت در سطح جهانی در دهه 1950 شروع شد.

کونوسوکه ماتسوشیتا در سال 1961 بازنشسته شد و دامادش ماساهارو ماتسوشیتا مدیر این شرکت شد. در دهه 1960، شرکت یک هفته کاری پنج روزه و همچنین ساختار دستمزد جدیدی را ایجاد کرد که حقوق‌ها را بر اساس موقعیت شغلی تعیین می‌کرد و نه ارشد بودن و سابقه کاری.

پاناسونیک بر مشکلات اقتصادی، مانند مشکلات مرتبط با بحران نفتی اوایل دهه 1970 غلبه کرد و محصولات الکترونیکی شخصی خود را در طول دهه 1980 گسترش داد. کونوسوکه ماتسوشیتا در 27 آوریل 1989 در سن 94 سالگی درگذشت.

حرکت سریع به سوی عصر دیجیتال

حرکت سریع به سوی عصر دیجیتال

حرکت سریع به سوی عصر دیجیتال، پاناسونیک را به سمت تغییر بیشتر سوق داد، از جمله توقف تولید تلویزیون‌های آنالوگ در سال 2006. در سال 2008، این شرکت سرانجام نام خود را از شرکت ماتسوشیتا الکتریک صنعتی، با مسئولیت محدود به شرکت پاناسونیک تغییر داد. پاناسونیک یکی از برندهای متعدد آن بوده است. تا سال 2013، پاناسونیک خود را به چهار شرکت بر اساس چهار بخش اصلی تجاری خود تقسیم کرد: لوازم خانگی، راه حل‌های سازگار با محیط زیست، شبکه‌های AVC و سیستم‌های خودرو و صنعتی.

در جولای 2014، پاناسونیک اعلام کرد که بیش از یک چهارم میلیارد دلار در کارخانه باتری‌سازی گیگافکتوری تسلا موتورز سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این شرکت باتری‌های تسلا، مدل‌های S، X و 3 را تامین می‌کند.

کمپانی پاناسونیک همچنین با شهر دنور برای پیاده سازی فناوری‌های شهر هوشمند مرتبط با بهره وری انرژی، اتصال به اینترنت، حمل و نقل و موارد دیگر همکاری کرده است. در مارس 2017، این شرکت اعلام کرد که 257533 نفر را استخدام کرده است. چشم انداز 10 ساله آن شامل فناوری‌های مختلف در حال ظهور، از اینترنت اشیا/رباتیک گرفته تا انرژی است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا