توستر بهتر است یا مایکروفر؟

در دنیای امروز که از تجهیرات و لوازم آشپزخانه متفاوت اشباع شده‌ایم، تصمیم گرفتن در مورد تجهیزات مناسب گاهی سخت و چالش برانگیز است. در صورتی که قصد خرید توستر یا مایکروفر دارید و نمی‌دانید کدام یک برای شما بهتر است، این نوشتار به دردتان خواهد خورد. هر یک از این دستگاه‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند و شما با شناخت این ویژگی‌ها راحت‌تر می‌توانید خریدتان را انجام بدهید.

توستر یا مایکروفر بهتر است؟

از لیست زیر استفاده کنید تا درباره تفاوت مایکروفر و توستر در فرآیند گرم کردن، زمان پخت، اندازه، قابلیت‌ها، انواع غذایی که برای پخت در آنها مناسب‌ترند، نگهداری و نصب، بیشتر بدانید.

1. فرآیند گرمایش توتستر و ماکروفر

توستر غذا را درست مانند اجاق‌های سنتی می‌پزد، کویل‌های الکتریکی غذا را گرم می‌کنند و مواد غذایی را از بیرون می‌پزند و قهوه‌ای، ترد یا کاراملی می‌کنند.

مایکروفرها به جای کویل‌های گرم شده، امواج الکترومغناطیسی تولید می‌کنند که از دیواره‌های داخلی پرتاب می‌شوند، به غذا نفوذ می‌کنند و باعث حرکت سریع و لرزش مولکول‌های آب و چربی می‌شوند. این ارتعاش غذا را از درون و بیرون می‌پزد.

2. زمان پخت و پز

تفاوت در روش حرارت دادن غذا توسط مایکروفر و توستر منجر به تغییرات زیادی در زمان پخت می‌شود. مایکروفرها نیازی به از پیش گرم شدن ندارند و مانند توستر با حرارت مستقیم پخت را انجام نمی‌دهند، بنابراین معمولا غذاها را سریع‌تر بپزند.

توستر معمولاً سریع‌تر از فرهای معمولی گرم می‌شود، اما به اندازه‌ای غذا را آهسته می‌پزد که احتمال سوختن در آنها بسیار پایین است، به همین دلیل است که سطح ترد و قهوه‌ای روی غذا ایجاد می‌کنند،چیزی که از عهده مایکروفرهای معمولی برنمی‌آید.

3. اندازه و ظرفیت توستر و ماکروفر

اندازه و ظرفیت توستر و ماکروفر

توستر معمولا ابعاد کوچکتر و ظرفیت کمتری نسبت به مایکروفر دارد. ابعاد فر توستر استاندارد حدود 40 تا 50 سانت عرض و 20 تا 25 سانت عمق است. این دستگاه‌ها برای آماده کردن کوکی و کلوچه، گرم کردن مجدد باقیمانده غذا، برشته کردن نان یا پختن غذاهای منجمد بهترین هستند.

ابعاد و ظرفیت مایکروفر بسته به نوع و مدل متفاوت است. ارتفاع مایکروفرهای استاندارد از حدود 10 تا 55 سانت، عرض 53 تا 76 سانت و عمق آنها از 38 تا 63 سانت متغیر است، اما برخی از مدل‌ها بدون کاهش ظرفیت، ظاهر و ابعاد کوچک‌تری دارند.

4. توستر یا مایکروفر، بررسی قابلیت‌ ها و ویژگی‌ ها

ویژگی‌های اجاق توستر بسته به مدل متفاوت است، اما می‌توانید انتظار داشته باشید که اکثر توستر غذاهای کوچک را در دمای مشخص شده برشته یا گرم کنند، یخ زدایی کنند، بپزند یا آب پز کنند.

‌مایکروفرها معمولاً به شما این امکان را می‌دهند که سطح قدرت را تغییر دهید و تعدادی تنظیمات از پیش برنامه ریزی شده مانند تهیه پفیلا و یخ زدایی را دارند. مدل‌های پیشرفته‌تر مایکروفر می‌توانند حسگر داشته باشند و به طور خودکار زمان‌های پخت، گرم کردن یا یخ‌زدایی را تنظیم می‌کنند تا حدس و گمان در مورد سطح قدرت و زمان پخت حذف شود.

5. انواع غذا

مایکروفر و توستر هر دو می‌توانند برخی غذاهای مشابه را به خوبی بپزند یا دوباره گرم کنند، اما هر کدام برای انواع خاصی از غذاها مناسب‌تر هستند. توستر می‌توانند غذاها را قهوه‌ای، ترد و برشته کند، کاری که مایکروفر معمولی نمی‌تواند انجام دهد. این بدان معناست که توستر برای درست کردن غذاهایی مانند سبزیجات برشته با رول‌های سیب‌زمینی، کلوچه‌های ادویه‌دا و غیره مناسب هستند.

مایکروفرها بهترین عملکرد را برای پخت و گرم کردن غذاهایی دارند که محتوای آب شان بالاست و برای گرم کردن مجدد غذا و تهیه سوپ ایده‌آل هستند. مایکروفر برای تهیه نان هم عالی است.

برخی از مایکروفرها با ویژگی‌هایی طراحی شده اند که می‌توانند مثل یک اجاق معمولی عمل کنند. این نوع مایکروفرها دارای حالت‌های پخت همرفتی هستند که می‌تواند غذاها را بپزند یا بریان کنند، حالت گریل که می‌تواند گوشت یا سبزیجات را سرخ کند، و حتی حالت سرخ کردن که می‌تواند غذا را با روغن کمتری نسبت به سرخ کردن عمیق، ترد و قهوه‌ای کند.

6. نگهداری توستر آسان تر است یا ماکروفر

مایکروفر و توستر، هر دو نیاز به تمیز کردن و نگهداری معمول و منظم دارند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. توستر دارای اجزای قابل جابجایی بیشتری برای تمیز کردن است – از جمله قفسه‌های سیمی – و همچنین المنت‌های گرمایشی که به راحتی در دسترس هستند.

مایکروفرها می‌توانند قابلیت تمیز کردن با بخار را داشته باشند که برای پاک کردن سریع و ساده عالی است.

7. نصب و راه اندازی

مایکروفرها گزینه‌های نصب گسترده‌تری نسبت به اجاق‌های رومیزی ارائه می‌دهند و در مدل‌های ترکیبی توکار و کانتر ارائه می‌شوند. اگرچه برخی از مدل‌های اجاق توستر را می‌توان زیر کابینت‌ها نصب کرد، اما اکثر آنها برای کارکرد صحیح به مقداری فاصله از وسایل اطراف خود نیاز دارند.

آیا توستر می‌ تواند جایگزین مایکروفر شود؟

شما می‌توانید تقریباً همه کارهای مایکروفر را در توستر هم انجام دهید، اما با زمان طولانی‌تر. توستر کندتر از مایکروفر می پزد و بهترین عملکرد را در ترد کردن یا قهوه‌ای کردن غذاهایی با محتوای آب کم مانند نان‌ها و کوکی ها دارد. با این حال، توستر مانند اجاق‌های استاندارد عمل می‌کند و نمی‌تواند کارهای معمول مایکروفر را به سرعت یا به سادگی انجام دهند، مانند حرارت دادن نوشیدنی‌ها، سوپ‌ها یا تهیه پاپ کورن.

ماکروفر بخرم یا توستر؟

اگر مرتب غذاهایی مانند نان، وافل و ساندویچ را برشته می‌کنید، غذاهای ترد را دوباره گرم می‌کنید یا به دنبال راه‌هایی برای افزودن فضای فر برای روزهای شلوغ پخت هستید، توستر ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. اگر به پخت و پز سریع اهمیت می‌دهید، فضای کافی روی کانتر ندارید یا اغلب غذاهای مایع را گرم می‌کنید، ممکن است مایکروفر برای‌تان بهتر باشد.در نهایت اینکه کدام وسیله برای شما مناسب است به غذایی که قصد دارید بیشتر گرم کنید و چیدمان آشپزخانه تان بستگی دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا