بدترین ظروف برای نگهداری مواد غذایی؛ هرگز غذاها رو تواین ظروف نذار که عوارض داره!

حفظ بهداشت مواد غذايي، از دغدغه هاي مهم خانواده هاست. به ویژه که در شلوغی زندی مدرن افراد زیادی به ذخیره کردن مواد غذایی و حتی غذاهای آماده روی آورده اند. بنابراین یک نکته اینجا اهمیت زیادی پیدا می کند: نوع ظروفی که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می کنیم.

بدترین ظروف برای نگهداری مواد غذایی

در مورد ظروف مناسب نگهداری مواد غذایی زیاد خوانده و شنیده ایم. ما در این نوشتار به بدترین ظروف برای نگهداری مواد غذایی پرداخته ایم. با هوم نگار همراه باشید!

ظروف پلاستکی برای آبلیمو و آبغوره اصلا مناسب نیستند!

بطری های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف از جنس پلاستیک در سال های اخیر بسیار پرمصرف شده اند. واقعیت این است که بطری های پلاستیکی که در معرض نور خورشید و آفتاب قرار داده می شوند سلامت انسان را جدا به خطر می اندازد، بسیاری از خانواده ها حتی برای خنک شدن آب، بطری را در فریزر قرار می دهند که در درازمدت عوارض سرطان زایی ایجاد می کند.

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه نگهداری آبغوره، آبلیمو یا سرکه در بطری پلاستیکی مشکلات زیادی برای سلامت مصرف کنندگان ایجاد می کند، گفت: استفاده از ظروفی مانند بطری شیشه ای مناسب ترین ظروف برای نگهداری این محصولات است و اثرات زیست محیطی و سلامتی هم ندارد

برای نوشیدنی های گرم هم می توانید از لیوان های کاغذی یا ظروف پلی استایرنی سفید رنگ و برای نوشیدنی های سرد از ظروف پلی استایرنی بی رنگ و شفاف استفاده کنید که بی ضرر هستند. ظروف یکبار مصرف گیاهی هم سالم ترند، منشأ نشاسته داشته و مضرات ظروف یک بار مصرف عادی را ندارند و می تواند جایگزین خوبی برای ظروف فعلی باشند و از جهت حفظ بهداشت فردی این ظروف گزینه خوبی هستند و از بیماری های عفونی جلوگیری می کند.

ظروف پلاستیکی برای تخم مرغ خام؟ هرگز!

ظروف پلاستیکی برای تخم مرغ خام؟ هرگز!

تخم مرغ خام و دیگر خوراکی های حاوی این ماده مانند سس مایونز و… نباید در ظروف پلاستیکی ذخیره شوند زیرا ممکن است ظروف با باکتری هایی مانند سالمونلا (باکتری ای که معمولا در جوجه و تخم مرغ وجود دارد و علت شایع ترین مسمومیت های غذایی است) آلوده می شوند. این باکتری در حین پختن از بین می رود اما ممکن است در تخم مرغ خام و خوراکی هایی که حرارت نمی بینند، بماند).

همچنین ممکن است ظروف اشریشیا کُلی ( بعضی از انواع این باکتری عامل بسیاری از مسمومیت های غذایی و اسهال هستند) آلوده شوند. در واقع، این میکروارگانیسم ها از طریق این غذاها منتقل می شوند و در تماس با مواد پلاستیکی می توانند به شدت تکثیر شوند. این مواد غذایی را در ظروف شیشه ای و مقاوم به حرارت نگهداری کنید.

گوشت های فرآوری شده را ظروف پلاستیکی نگهداری نکنید

توصیه عدم نگهداری گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و… در ظروف پلاستیکی به دلیل کاهش خواص تغذیه ای آنهاست. حتی زمانی که این محصولات برش می خورند یا در ترکیب غذاهای دارای سس استفاده می شوند، خیلی سریع طعم و بافت اصلی خود را از دست می دهند.

ظروف پلاستیکی مناسب غذاهای حاوی سس و انواع سوپ نیستند

ظروف پلاستیکی مناسب غذاهای حاوی سس و انواع سوپ نیستند

این غذاها طبخ می شوند و حرارت می بینند و بنابراین اگر در ظروف پلاستیکی سرو شوند، با ترکیبات آن واکنش داده و طعم و خواص را از دست می دهند. البته اگر غذا کاملا خنک شود می توان آن را در ظروف پلاستیکی و در یخچال نگهداری کرد. در واقع، گرماست که عامل مشکل زا خواهد بود.

نگهداری شیر و فرآورده های لبنی در ظروف پلاستیکی اشتباه است

ظروف پلاستیکی شرایط لازم برای نگهداری شیر و دیگر فرآورده های لبنی را ندارند. هرچند شاید بتوان چند ساعت این خوراکی ها را در ظروف پلاستیکی ذخیره کرد اما برای مدت طولانی اصلا توصیه نمی شود زیرا خطر آلودگی با باکتری ها بالا می رود. ظروف پلاستیکی روند تغییرات دمایی را در خوراکی ها آسان می کند، به تجزیه آنها سرعت داده و خطر ابتلا به مشکلات گوارشی و معده را بالا می برد.

پنیر در این خصوص حساسیت بیشتری دارد زیرا پنیر ظرف را به حالت تعریق در می آورد و زمینه رشد قارچ ها و باکتری ها را فراهم می کند. بهترین ظروف برای نگهداری شیر و فرآورده های لبنی ظروف آلومینیومی و لعابی هستند.

سالاد و سبزیجات

بیشتر مردم برای نگهداری سبزیجات به خصوص انواع سالاد ظروف پلاستیکی را انتخاب می کنند. گرچه ممکن است بتوان مانع از بروز آلودگی شد اما اصلا نمی توان سبزیجات را مدت طولانی تازه نگه داشت. در کل، تماس سبزیجات خردشده و آغشته به سس با ظروف پلاستیکی هم باعث تغییر طعم و هم از دست دادن خواص تغذیه ای می شود. ظروف شیشه ای برای این منظور مناسب تر هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا