علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

شاید بتوان گفت بدترین اتفاقی که ممکن است در یک روز پر از کار خانگی و شستشو رخ بدهد همین روشن نشدن ماشین لباسشویی است! در حالی که مشغول تمیزکاری و شستشوی لباس‌ها برای شروع هفته کاری جدید هستید، متوجه می‌شوید که لباسشویی روشن نمی‌شود! کوهی از لباس روی دست‌تان مانده و لباسشویی هم قصد ندارد روشن شود! اما علت روشن نشدن ماشین لباسشویی چیست؟ در این نوشتار با هم خواهیم دید.

علت روشن نشدن لباسشویی

برخی از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی ساده هستند و خودتان هم می‌توانید آنها را برطرف کنید. در مقابل برخی دیگر مشکلات فنی هستند و خودتان ابدا نباید برای تعمیر آنها اقدام کنید چرا که ممکن است به دستگاه آسیب برسانید. شایع ترین دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی به شرح زیر است:

1. برق به لباسشویی نمی‌ رسد

شاید این مورد آشکار به نظر برسد، اما متاسفانه افراد زیادی هستند که به این موضوع اصلا دقت نمی‌کنند. ممکن است دستگاه را به برق متصل نکرده باشید و حواس‌تان نیست. بنابراین ابتدا مطمئن شوید که دستگاه برق دارد. برای اطمینان از سالم بودن پریز سیم لباسشویی را به جای دیگری هم متصل کنید. در صورتی که از وجود برق مطمئن بودید می‌توانید به سایر ایرادات احتمالی بپردازید.

2. ماشین لباسشویی داغ کرده است

اگر زیاد از ماشین لباسشویی استفاده کرده اید، دستگاه ممکن است بیش از حد گرم شده و نیاز به خنک شدن داشته باشد. چند ساعت به آن استراحت بدهید، سپس دوباره امتحان کنید. در صورتی که متوجه شدید گرم کردن موتور بیش از حد رخ می‌دهد حتما از تعمیرکار لباسشویی برای بررسی آن کمک بگیرید.

3. به طور تصادفی تنظیمات اشتباه را انتخاب کرده‌اید

بعضی اوقات، هنگام استفاده از دستگاه، افراد به طور تصادفی دکمه شروع با تأخیر را لمس می‌کنند و آن را به راه می‌اندازند. سعی کنید درب ماشین لباسشویی را باز کرده و ببندید و سپس یک چرخه دیگر را امتحان کنید. اگر باز هم لباسشویی شروع به کار نکرد، ممکن است لازم باشد چرخه شستشو را به طور کامل مجددا راه اندازی و تنظیم مجدد کنید.

4. علت روشن نشدن لباسشویی، سوئیچ درب قفل نشده است

ماشین‌های لباسشویی فقط با بسته شدن درب کار می‌کنند. ابتدا بررسی کنید که درب بسته شده و به درستی قفل شده است. اگر مشکلی در سوئیچ درب وجود داشته باشد، ممکن است ماشین لباسشویی روشن نشود، حتی اگر درب به درستی بسته شده باشد. ممکن است لازم باشد سوئیچ درب را عوض کنید.

5. وجود ایراد در موتور لباسشویی

در صورتی که ماشین لباسشویی شروع به کار نمی‌کند اما صدایی مثل هووووم یا وزوز به گوش‌تان می‌رسد احتمالا موتور دستگاه دچار ایراد و خرابی شده است. توصیه می‌شود در اسرع وقت از یک تکنسین برای بررسی موتور کمک بگیرید.

6. علت روشن نشدن ماشین لباسشویی: ایراد سوئیچ استارت و تایمر

سوئیچ استارت معمولا بخشی از تایمر است (در دستگاه‌های درب از بالا) و با زدن تایمر فعال می‌شود. خرابی این قطعه می‌تواند مانع روشن شدن دستگاه شود.

7. برد کنترل اصلی خراب شده است

برد کنترل اصلی در برخی لباسشویی‌ها تمام قطعات دستگاه از جمله موتور را کنترل می‌کند. در صورتی که ولتاژ مناسب برای موتور، شیر پرکن، قفل درب یا موتور تخلیه توسط برد کنترل فراهم نشود، احتمالا لباسشویی شروع به کار نخواهد کرد. عیب یابی و تعمیر این مورد باید توسط یک تکنسین ماهر انجام شود.

8. مسیر تخلیه لباسشویی دچار انسداد شده است

گاهی اوقات علت روشن نشدن ماشین لباسشویی انسداد مسیر تخلیه به وسیله رسوب است. مسیر تخلیه دستگاه را بررسی کنید و ببینید آیا با اقلام درشت مسدود شده است یا نه. با تمیز کردن ماشین لباسشویی می‌توانید تا حدی از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

کلام پایانی

این موارد اصلی ترین دلایل روشن نشدن یا شروع به کار نکردن لباسشویی هستند. اکیدا توصیه می‌شود در صورتی که دانش فنی کافی ندارید ابدا قطعات دستگاه را دستکاری نکنید چرا که ممکن است آسیب را جدی‌تر کنید. برای عیب یابی و تعمیر لباسشویی بهتر از مراکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا