چرا شمعدونی هام گل نمیده؟ با این ترفندها یه گیاه پر گل داشته باش!

چند نفر از شما قبلا این سوال را پرسیده اید؟ شما گل شمعدانی خود را مانند هر گیاه تابستانی سالانه دیگری می کارید. فکر می کنید همه چیز را برایش فراهم کرده اید اما در یغ از یک گل! خوب ضد حال بزرگی هم است. یک شمعدانی است و یک گل خوشبویش که فضا را حسابی خوش عطر می کند.

علت گل ندادن گیاه شمعدانی

دو مورد از اصلی ترین دلایل گل ندادن گیاه شمعدانی به شرح زیر است:

آبیاری بیش از اندازه به طوری که خاک مرطوب یا خیس باقی بماند

خاک های خیس و باتلاقی به شمعدانی فشار وارد می کنند و باعث بیماری های قارچی مانند پوسیدگی ریشه می شوند. این روند از تنفس موثر ریشه جلوگیری می کند و توانایی گل دادن شمعدانی را محدود می کند.

اگر گیاه شمعدانی شما گل نمی دهد، آبیاری را کاهش دهید و زمانی به گیاه تان آب بدهید که خاک آن خشک شود.

به طور معمول، اگر بارندگی کمی وجود داشته باشد و در طول تابستان بهتر است شمعدانی را هفته ای یک بار آبیاری کنید. نکته مهم این است که تناوب آبیاری را تنظیم کنید (به طوری که خاک فرصت خشک شدن داشته باشد) متناسب با شرایط آب و هوایی باشد.

برای تعیین اینکه آیا گیاه شمعدانی شما نیاز به آبیاری دارد یا خیر، خاک را تا عمق یک انگشت تست کنید، اگر خاک مرطوب است چند روز از آبیاری خودداری کنید اما اگر خاک شروع به خشک شدن کرده، شمعدانی را حسابی آب بدهید.

خاک زهکشی کند دارد مانند خاک رس

اگر خاک باغچه شما باتلاقی است و زهکشی خوبی ندارد، شمعدانی ها را در گلدان بکارید و از خاک مناسبی هم استفاده کنید.

در صورتی که گیاه شمعدانی شما گل نمی دهد، موارد زیر را نیز بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که در یکی از آنها قصوری داشته اید:

  • گیاه شمعدانی دست کم به 6 ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارد تا انرژی کافی برای گلدهی داشته باشد.
  • شمعدانی به نوردهی خوب نیاز دارد، جایی که خورشید مستقیم ترین و قوی ترین است.
  • اگر در داخل خانه گل می دهد، به پنجره ای با نور مستقیم نیاز دارد.
  • حداقل دمای 21 تا 30 درجه سانتیگراد (70 تا 85 درجه فارنهایت) در روز و 15 درجه سانتیگراد (60 درجه فارنهایت) در شب نیاز دارد. با این حال، اگر گرما خیلی زود در فصل شروع شود، دوره شکوفه کاهش می یابد.
  • خاک مرطوب را دوست دارد، اما آبیاری بیش از حد می تواند از شکوفایی آن جلوگیری کند. هنگامی که خاک اطراف ریشه گیاه غرقاب می شود، ریشه ها قادر به جذب اکسیژن نیستند و گیاه آسیب می بیند.
  • فقط به مقادیر متوسط کود متعادل (یعنی 10-10-10) هر 2 تا 4 هفته نیاز دارد تا گلها شکوفا شوند، اما بدون آن شکوفا خواهند شد.
  • تعداد گل های شمعدانی به میزان خورشیدی که این گیاه دریافت می کند بستگی دارد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا