نحوه پاک کردن لک شمع

حس و حالی که شمع در فضا ایجاد می کند با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. خواه از نوع عطری آن استفاده کنید و خواه شمع های معمولی، به هر روی این المان زیبای دکوراسیون، جلوه ای زیبا به هر فضایی می دهد. با این حال اگر از طرفداران شمع هستید و به ویژه اگر یک موجود کوچولوی کنجکاو در خانه دارید، احتمالا لک شمع در کنار زیبایی اش برای تان دردسرهایی دارد و زیبایی برخی قسمت های خانه را تحت تاثیر قرار می دهد. اما نگران نباشید ما در این نوشتار نحوه پاک کردن لک شمع را در اختیار شما قرار داده ایم. به دقت بخوانید و روال را دنبال کنید تا بدون آسیب زدن به پارچه یا سطوح شمع را پاک کنید. با هوم نگار همراه باشید.

نحوه پاک کردن شمع از پارچه و سطوح

نشت موم شمع روی فرش یا هر سطح دیگری ممکن است رخ بدهد. برای پاک کردن شمع از روی سطوح مختلف موارد زیر را دنبال کنید:

بهترین روش پاک کردن شمع از روی لباس و پارچه

برای پاک کردن شمع از روی لباس یکی از ایده آل ترین روش ها استفاده از اتو است. اتو را به پایین ترین دمای آن گرم کنید. روی لک شمع را با چند حوله کاغذی بپوشانید و اتو را روی آن بکشید. گرمای ملایم اتو موم سفت و سخت را ذوب می کند. موم ذوب شده هم جذب حوله کاغذی می شود و تمام.

البته لازم است حوله های کاغذی را چند بار عوض کنید تا تمام موم از روی لباس و پارچه پاک شود. شما می توانید موم را از روی فرش هم با استفاده از همین روش پاک کنید. در صورتی که بعد از پاک کردن شمع از روی لباس لک چربی یا روغنی باقی ماند، از روش پاک کردن چربی از روی لباس استفاده کنید.

نحوه پاک کردن لکه شمع از روی فرش یا موکت

ممکن است گاهی مجبور شوید که بدون استفاده از گرما، موم شمع را پاک کنید چون حرارت ممکن است به بافت فرش آسیب برساند. در این صورت می توانید موم را به منظور پاک کردن فرش خشک کنید. محصولات تجاری خاصی در دسترس هستند که می توانند لک شمع را به خوبی خشک کنند. در صورتی که این محصول را پیدا نکردید یک تکه یخ را روی فرش قرار دهید. موم با استفاده از یخ سفت می‌شود و به راحتی می توان آن را با کمک یک قاشق کند.

اگر هم تکه هایی از موم باقی ماند، جارو بکشید و همه را جمع کنید. بعد از انجام این راهکار باز هم ممکن است برخی لکه های رنگی شمع روی سطح فرش دیده شود. برای از بین بردن این لکه شمع یک محلول تمیز کننده فرش را با الکل و دو برابر آب ترکیب کنید. چند قطره از محلول را روی لکه مالش دهید و در نهایت روی آن را با دستمال کاغذی سفید پاک کنید. وقتی لکه از بین رفت، اجازه بدهید که فرش خشک شود.

نحوه پاک کردن لکه شمع از روی چرم و جیر

برای پاک کردن موم شمع از سطح چرم و جیر، م بایست ابتدا چند تکه یخ را روی قسمت دارای لکه بمالید. یخ باید در کیسه پلاستیکی پیچیده شود. یخ موم را سفت و سخت می کند. در نتیجه کندن موم از روی چرم راحت تر می شود. اگر کمی از موم باقی ماند، خاک را با آب گل کنید و آن را روی لکه بمالید و صبر کنید تا خشک شود. سپس ذرات خشک را با استفاده از یک برس پلاستیکی نرم از ناحیه دور کنید. خواهید دید که شمع از روی سطح چرمی پاک می شود.

چطور شمع را از روی لیوان و ظروف شیشه ای پاک کنیم؟

برای از بین بردن موم شمع از روی لیوان شیشه، آن را 8 تا 10 ساعت در فریزر قرار دهید. حالا، از یک چاقوی ساده برای جدا کردن شمع که سفت شده استفاده کنید. در حالی که موم را از لیوان جدا می کنید، مواظب باشید که زیاد فشار وارد نکنید چون ممکن است خط و خش روی سطح شیشه ایجاد شود. در صورتی که هر گونه موم باقی ماند ، شیشه را با استفاده از محلول آب گرم و صابون بشویید.

روش پاک کردن لک شمع از روی سطوح چوبی

برای پاک کردن موم شمع از روی سطوح چوبی، باید از یخ در کیسه پلاستیکی استفاده کنید. کندن موم از چوب کمی مشکل است چون ممکن است به خود سطح آسیب وارد کنید. کارت اعتباری پلاستیکی یا خط کش پلاستیکی برای این منظور ایده آل هستند. در نهایت می توانید سطح چوب را با یک تکه پارچه نرم و مرطوب تمیز کنید.

شیوه پاک کردن شمع از روی کاغذ دیواری

برای حذف و از بین بردن لکه شمع از روی کاغذ دیواری می بایست با یک کارد کره خوری شمع را بردارید و بعد با یک مداد پاک کن روی لکه را خوب تمیز کنید.

کلام پایانی

در این نوشتار بهترین راه کارهای پاک کردن شمع از روی سطوح و پارچه را دیدید. همواره تلاش کنید در حین پاک کردن هر نوع لکه ای دقت داشته باشید که به بافت پارچه یا سطح آسیبی وارد نکنید که در این صورت ظاهری بدتر از خود لکه پیدا خواهد کرد.

نحوه پاک کردن لکه شمع از روی سطح های مختلف
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا