نحوه از بین بردن جای سوختگی اتو از روی لباس

گاهی اوقات وقتی در حال اتو کردن هستید، کاری پیش می‌آید و ممکن است جای سوختگی روی لباس بماند. ما همه انسان هستیم ممکن است حواس‌مان پرت شود یا دمای اتو را طوری انتخاب کنیم که برای پارچه خیلی بالا باشد. گرمای بیش از حد می‌تواند الیاف را ذوب کرده و آثار سوختگی ناخوشایندی روی لباس به جا بگذارد.

اگر پارچه سوخته از الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان، ابریشم یا پشم ساخته شده باشد، ممکن است بتوانید آن را ترمیم کنید. (با پشم سوخته باید کمی متفاوت رفتار کرد زیرا یک فیبر پروتئینی است.) از بین بردن سوختگی اتو از روی لباس و فرش‌های ساخته شده از الیاف دست ساز می‌تواند مشکل باشد. با این حال، حتی اگر سوختگی با موفقیت برطرف شود، به یاد داشته باشید که پارچه برای همیشه در ناحیه آسیب دیده ضعیف شده و سریعتر از بقیه لباس فرسوده می‌شود.

از بین بردن لکه سوختگی اتو

احتمالا بتوانید با یک راهکار مشکل را برطرف کنید. با این حال، ممکن است مجبور شوید هر فرآیندی را که برای از بین بردن کامل جای سوختگی یا سوختگی استفاده می‌کنید، تکرار کنید.

مواد و وسایل لازم:

  • برس نرم
  • پارچه‌های سفید
  • لگن یا سینک بزرگ
  • تخته سنباده یا کاغذ سنباده متوسط (اختیاری)
  • قیچی مانیکور (اختیاری)
  • 2 کاسه کوچک (اختیاری)
  • شوینده لباسشویی قوی
  • سرکه سفید مقطر
  • پراکسید هیدروژن (اختیاری)
  • آمونیاک خانگی (اختیاری)
  • سفید کننده مبتنی بر اکسیژن
  • سواب پنبه ای (اختیاری)

روش از بین بردن جای سوختگی اتو

برای از بین بردن جای سوختگی مطابق با مراحل توصیه شده زیر عمل کنید:

در اسرع وقت برای رفع جای سوختگی دست به کار شوید

اگر جای سوختگی کم است و فورا اتوکشی را متوقف کنید و مقداری مواد شوینده قوی سنگین مانند تاید و پرسیل را با انگشتان خود یا برس نرم روی لکه بمالید. اجازه دهید حداقل 10 دقیقه بماند و سپس لباس را در گرمترین آب توصیه شده برای پارچه بشویید.

از سرکه استفاده کنید

اگر اشتباه را فوراً متوجه نشدید و بعداً متوجه جای سوختگی اتو شدید – و لکه سوختگی بسیار سبک بود – می‌توانید آن را با یک پارچه سفید تمیز آغشته به سرکه سفید مقطر پاک کنید. کارتان را با یک پارچه سفید آغشته به آب خنک به پایان برسانید.

از بین بردن لک سوختگی با پراکسید هیدروژن

برای اینکه جای سوختگی سنگین‌تر روی یک پیراهن نخی یا کتانی سفید پاک شود، فضای باز و دارای تهویه مناسب را برای کار پیدا کنید. اگر لکه بزرگ است، هر بار روی یک قسمت کوچک کار کنید. با ریختن کمی پراکسید هیدروژن، یک عامل سفید کننده ملایم، در یک کاسه کوچک کارتان را شروع کنید. یک سواب پنبه ای را به پراکسید هیدروژن آغشته کنید و آن را روی لکه بمالید.

یک سواب پنبه ای دیگر را در یک کاسه کوچک جداگانه پر از آمونیاک خانگی آغشته کنید و آن را روی لکه نیز بمالید. اجازه دهید ناحیه تحت درمان به مدت پنج دقیقه بماند.

هشدار

پراکسید هیدروژن و آمونیاک را در یک کاسه مخلوط نکنید. برای هر ماده از یک کاسه جداگانه استفاده کنید. مخلوط این دو می‌تواند بخارات سمی تشکیل دهد.

ناحیه تحت درمان را با آب سرد بشویید. در صورت لزوم تکرار کنید و به قسمت دیگری از علامت سوختگی بروید. اجازه ندهید محلول پراکسید هیدروژن و آمونیاک روی پارچه خشک شود.

با یک سفید کننده اکسیژن و آب لک سوختگی اتو را از بین ببرید

اگر پس از امتحان روش‌های قبلی، لکه‌ای باقی ماند، محلولی از آب گرم و سفیدکننده اکسیژن را طبق دستورالعمل‌های محصول مخلوط کنید. تمام قسمت سوخته را زیر آب بگذارید و اجازه دهید حداقل هشت ساعت یا یک شب خیس بخورد. سپس، طبق معمول بشویید. اگر لکه ای باقی ماند، این راهکار را تکرار کنید.

نحوه از بین بردن جای سوختگی اتو روی لباس‌ های رنگی

نحوه از بین بردن جای سوختگی اتو روی لباس‌ های رنگی

برای از بین بردن لک سوختگی اتو از روی لباس ها و پارچه های رنگی راهکارهای زیر را امتحان کنید:

با مواد شوینده قوی لکه را پاک کنید

اگر جای سوختگی روشن است، با انگشت‌ها یا یک برس نرم روی لکه را مالش بدهیدا و لباس را در داغ‌ترین آب توصیه شده برای پارچه بشویید.

لکه را با سرکه پاک کنید

پاک کردن ناحیه سوخته با یک پارچه آغشته به سرکه سفید مقطر نیز ممکن است کمک کند. حتما بعد از استفاده از سرکه به خوبی آبکشی کنید تا از تغییر رنگ لباس جلوگیری کنید.

هشدار

برای علائم سوختگی سنگین تر، از درمان پراکسید هیدروژن و آمونیاک روی لباس‌های رنگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است رنگ لباس پاک شود.

لباس را در سفید کننده اکسیژن و آب خیس کنید

محلول آب گرم و سفید کننده اکسیژن را طبق دستورالعمل محصول مخلوط کنید. تمام اقلام سوخته را زیر این آب قرار دهید و اجازه دهید حداقل هشت ساعت یا یک شب خیس بخورد. سپس، طبق معمول بشویید. اگر لکه ای باقی ماند، این کار را تکرار کنید.

هشدار

فرآیند خیساندن اکسیژن-سفید کننده برای استفاده روی پلی استر و تمام الیاف مصنوعی و همچنین الیاف طبیعی بی خطر است. روی ابریشم، پشم یا چرم یا تزئینات لباس از این ترکیب استفاده نکنید.

نحوه از بین بردن علائم سوختگی اتو از روی پشم

برای از بین بردن جای سوختگی اتو ز روی پشم مطابق با روش های زیر عمل کنید:

رگه‌ های براق را با سرکه درمان کنید

اگر هنگام اتو کردن پشم فراموش کرده اید از پارچه پرس استفاده کنید، ممکن است رگه‌های براق روی لباس ایجاد شده باشد. برای رفع آن، یک پارچه سفید را به سرکه مقطر سفید آغشته کنید و رگه‌های براق را پاک کنید. کار را با فرو بردن پارچه در آب و پاک کردن ناحیه برای شستشو به پایان برسانید. اجازه دهید پارچه در هوا خشک شود.

الیاف سوخته را پاک کنید

برای علائم سوختگی سنگین تر، باید الیاف سوخته یا زغال شده را جدا کنید. اگر پارچه از پشم بافته شده یا الیاف پروتئینی دیگری مانند ترمه که ضخیم و تیره است ساخته شده است، محل سوخته را به آرامی با یک برس نرم بشویید. یک مسواک قدیمی هم برای از بین بردن الیاف آسیب دیده خوب عمل می‌کند.

با یک شوینده ملایم لکه را از بین ببرید

اگر لباس از پشم بافته شده قابل شستشو ساخته شده است، مقداری مایع شوینده ملایم را به محل سوخته بمالید و در چرخه ملایم و آب سرد بشویید. اگر لباس سوخته ژاکت بافتنی است، آن را با دست بشویید.

چگونه آثار سوختگی اتو را از روی فرش پاک کنیم؟

چگونه آثار سوختگی اتو را از روی فرش پاک کنیم؟

برای از بین بردن جای سوختگی اتو از روی فرش راهکارهای زیر را دارید:

بگذارید فرش خنک شود

همیشه قبل از شروع راهکار از بین بردن لکه سوختگی اتو، اجازه دهید محل سوختگی کاملاً خنک شود.

حذف لک سوختگی از روی فرش های رنگ روشن

اگر رنگ فرش خیلی روشن است از روش پراکسید هیدروژن و آمونیاک برای از بین بردن لکه استفاده کنید. همیشه محل سوختگی را با آب خنک پاک کنید و اجازه دهید در هوا خشک شود.

هشدار

از این روش روی فرش تیره رنگ استفاده نکنید. رنگ به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

الیاف سوخته را از بین ببرید

با استفاده از سنباده یا کاغذ سنباده متوسط، ناحیه سوخته فرش را به آرامی برس بزنید و الیاف سوخته یا ذوب شده را بردارید. با شدت زیاد مالش ندهید وگرنه یک نقطه خالی روی فرش خواهید داشت.

الیاف سوخته را کوتاه کنید

همچنین می‌توانید از قیچی با نوک ریز مانند قیچی مانیکور برای حذف الیاف ذوب شده استفاده کنید. از برش بیش از حد عمیق خودداری کنید، در غیر این صورت فرش شما طاس خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا