کدام ظروف را هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهیم؟

ماشین ظرفشویی شما وسیله‌ای بسیار به درد بخور است که کار شستشوی ظروف را به خصوص در میهمانی‌ها راحت کرده است. اگر بتوانید همه چیز را در ماشین ظرفشویی بشویید که راحت خواهد بود، اما اینطور نیست. برخی از اقلام باید با دست شسته شوند تا آسیب نبینند.

ظروفی که نباید در ظرفشویی شست

شستشوی چیزهایی که قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند می‌تواند باعث آسیب دیدن آنها در طول چرخه شستشو شود. در حالی که همیشه باید دستورالعمل‌های سازنده را قبل از شستشوی ظروف بررسی کنید، ظروفی که نباید در ظرفشویی شست را با هم در این نوشتار خواهیم دید.

1. ظروف چینی بسیار ظریف

حتی اگر سالی یک بار ظروف چینی را بیرون بیاورید، باز هم باید آنها را با دست تمیز کنید. به طور کلی، قرار دادن ظزوف چینی ظریف یا گران قیمت در ماشین ظرفشویی به دلیل دمای بالای آب، فشار قوی آب و مواد شوینده ساینده ممکن است باعث محو شدن رنگ ظروف و تزئینات ظریف آنها شود. بنابراین اصلا توصیه نمی‌شود که ظروف چینی را در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

2. عدم شستشوی چاقوهای تیز در ماشین ظرفشویی

در حالی که معمولاً شستن چاقوهای کره خوری در ماشین ظرفشویی مشکلی ایجاد نمی‌کند، چاقوهای استیک، چاقوهای نان و سایر چاقوهای تیز باید با دست شسته و با حوله نرم خشک شوند. چاقوهای تیز نباید در ماشین ظرفشویی شسته شوند، زیرا ممکن است آسیب ببینند.

3. ظروف چدنی

تابه چدنی شما دستورالعمل‌های مراقبت بسیار خاصی دارد و هرگز نباید در ماشین ظرفشویی تمیز شود. ظروف چدنی را نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد زیرا ممکن است زنگ بزند. در عوض، آن را با یک اسفنج یا برس سفت و نمک درشت تمیز کنید، بشویید و کاملا خشک کنید.

4. ظروفی که نباید در ظرفشویی شست، تابه‌ های نچسب

آیا می‌خواهید تابه‌های نچسب پوشش خود را حفظ کنند؟ پس بهتر است آنها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. توصیه نمی‌شود که تابه‌های نچسب را در ماشین ظرفشویی قرار دهید، زیرا دمای بالای آب، مواد شوینده خشن و اسکرابرهای ساینده می‌تواند به پوشش نچسب تابه و قابلمه آسیب برساند. برای افزایش عمر تابه‌های نچسب، بهتر است آنها را با دست و با استفاده از مواد شوینده ملایم و یک اسفنج نرم بشویید.

5. عدم شستشوی ظروف مسی در ظرفشویی

عدم شستشوی ظروف مسی در ظرفشویی

وسایل آشپزی ساخته شده از مس نیز نباید در ماشین ظرفشویی قرار گیرند چرا که هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بالای آب، پوشش خود را از دست می‌دهند.

6. اقلام چوبی

تخته‌های برش، قاشق‌ها، کاسه‌های سالاد و سایر وسایل آشپزخانه که از چوب ساخته شده اند باید با دست شسته شوند. اقلام چوبی نباید در ماشین ظرفشویی قرار بگیرند زیرا ممکن است [در طول چرخه شستشو] تغییر رنگ دهند.

7. ظروف کریستال

به طور کلی، ظروف سرو و نوشیدنی کریستال قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند، بنابراین بهتر است احتیاط کنید و این قطعات را با دست بشویید. در مورد لیوان‌ها می‌توانید دستورالعمل سازنده آنها را چک کنید ببینید قابل شستشو در ظرفشویی هستند یا نه.

8. ظروف آلومینیومی

برخی از ظروف آلومینیومی، مانند قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند، چرا که ممکن است تغییر رنگ بدهند. بنابراین مهم است که دستورالعمل‌های سازنده را قبل از شستن این اقلام بررسی کنید.

برای جلوگیری از آسیب به ماشین ظرفشویی و استفاده صحیح از آن لازم است چیزهایی که نباید و چیزهایی که می‌توان در ظرفشویی شست را بدانید. این امر موجب افزایش عمر مفید و جلوگیری از خراب شدن زودهنگام دستگاه خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا