راهنمای کامل رنگ اتاق خواب (معرفی بهترین و بدترین رنگ‌ ها)

جایی که بعد از یک روز طولانی و هر شب واردش می‎شوید تا استراحت کنید، نقش مهمی در کیفیت خواب شما ایفا می‌کند. بله، قطعا همواره به نوع تشک تخت و بالش‌تان دقت می‌کنید، اما در مورد رنگ چطور؟ رنگ این توانایی را دارد که بر خلق و خوی ما و همچنین خواب‌مان تأثیر بگذارد. زمانی که مضطرب یا عصبانی هستیم، در مقایسه با زمانی که آرام و شاد هستیم، سخت‌تر به خواب می‌رویم.

خواه در حال رنگ آمیزی اتاق خواب‌تان باشید و خواه در حال خریدن رختخواب جدید، دقت کنید که اطراف‌تان را با رنگ‌هایی احاطه کنید که به شما کمک می‌کنند راحت بخوابید و با طراوت از خواب بیدار شوید.

آیا رنگ می‌ تواند بر خواب تأثیر بگذارد؟

رنگ‌ها می‌توانند بر خلق و خو، احساسات و رفتارها تأثیر بگذارند. از رنگ‌های مختلف می‌توان برای برانگیختن برخی احساسات (از پرخاشگری و عصبانیت گرفته تا آرامش و شادی) استفاده کرد.

سوزی چیازاری، مشاور رنگ درمانی و طراحی داخلی، می‌گوید که «دکور اتاق خواب مطمئناً می‌تواند بر کیفیت و کمیت خواب شما تأثیر بگذارد». از آنجایی که رنگ می‌تواند احساس خاصی در شما ایجاد کند، چرا اتاق خواب خود را با رنگ‌های که می‌توانند آرامش را ساطع و جریان انرژی مثبت را تقویت کنند، پر نکنید؟

سایه‌های پاستلی و ملیح معمولاً برای خواب بهتر از رنگ‌های تند هستند، زیرا رنگ‌های تند می‌توانند اثر انرژی‌بخش داشته باشند. درک نحوه تأثیر این رنگ‌ها بر خلق و خوی شما می‌تواند به شما کمک کند فضای اتاق را برای خواب بهتر تغییر دهید.

بهترین رنگ‌ ها برای داشتن خوابی آرام

بهترین رنگ‌ها برای خواب، رنگ هایی هستند که به شما احساس شادی، آرامش و امنیت می‌دهند. در حالی که بهترین رنگ خواب‌آور برای اتاق بسته به هر فردی متفاوت است، در زیر فهرستی از بهترین رنگ‌های اتاق خواب را می‌بینید

1. آبی

وقتی از شما خواسته می‌شود صحنه ای آرام بخش را تصور کنید، چه رنگ‌هایی را می‌بینید؟ بیشتر اوقات، آبی به ذهن مان می‌رسد. ما هر روز رنگ آبی را می‌بینیم: در آسمان یا دریا. آبی باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود. همچنین می‌تواند با احساس ثبات و قابل اعتماد بودن مرتبط باشد.

یک مطالعه که توسط Travelodge انجام شد، نشان داد خانواده‌هایی که اتاق خواب آبی دارند، بهترین خواب شبانه را در مقایسه با هر رنگ دیگری تجربه می‌کنند. وجود رنگ آبی در اتاق می‌تواند احساس امنیت و آرامش را در شما ایجاد کند. در نتیجه، یکی از بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب آبی است.

  • نکته دکوراسیون اتاق خواب: هنگام انتخاب رنگ آبی، به دنبال رنگ‌های روشن تر باشید. برای دیوارهای اتاق خواب یا رختخواب، آبی روشن را در نظر بگیرید.

2. سبز

رنگ سبز برای اتاق خواب

سبز نماد طبیعت است. این رنگ برای بدن و ذهن مفید تلقی می‌شود زیرا می‌تواند یک اثر آرام بخش ایجاد کند و همین آن را برای خواب ایده آل می‌کند. وقتی صحبت از اتاق خواب می‌شود، توصیه می‌کنیم به جای سبز روشن از رنگ سبز مریم گلی استفاده کنید. سبز مریم گلی ملایم تر و سردتر و برای خواب بهتر است.

نکته دکور اتاق خواب: قرار دادن گیاهان در اتاق خواب نیز راهی عالی برای استفاده مثبت از رنگ سبز است.

3. صورتی روشن

صورتی روشن ممکن است اولین انتخاب شما برای رنگ اتاق خواب نباشد، اما حرف ما را گوش بدهید. صورتی – به خصوص صورتی روشن – لطافت بخش است. این رنگ به شدت آرامش بخش است. اگر زندگی پر استرسی دارید، کمی صورتی روشن به اتاق خواب تان اضافه کنید.

نکته دکور اتاق خواب: ضرورتی ندارد که دیوارها را صورتی روشن کنید، ملحفه و پتوی صورتی هم کفایت می‌کند

4. سفید

سفید روشن ترین رنگ در طیف رنگهاست. این رنگ نمادی از آرامش است و اتاق خواب را عالی می‌کند. سفید تمیز و خالص است و می‌تواند برای شما آرامش و امید به ارمغان بیاورد. با وجود این فواید شگفت انگیز، رنگ سفید یک رنگ عالی برای اتاق خواب تلقی می‌شود.

نکته دکوراسیون اتاق خواب: لحاف‌های سفید راحت و شیک هستند. برای تکمیل ظاهر اتاق‌تان، بد نیست این گزینه را مد نظر داشته باشید.

5. بژ، بهترین رنگ اتاق خواب

بژ، بهترین رنگ اتاق خواب

رنگ بژ رنگی روشن و خنثی است و همین آن را به گزینه ای جذاب برای طراحی داخلی تبدیل می‌کند. این رنگ‌ کمی گرم‌تر از رنگ سفید در نظر گرفته می‌شود اما به دلیل شباهتش به رنگ سفید، آرامش و سادگی دارد. رنگ بژ ساده و آرام است و مکملی عالی برای سبز مریم گلی محسوب می‌شود.

نکته دکوراسیون اتاق خواب: برای داشتن فضایی آرام در اتاق خواب، رنگ بژ را به دیوارها، ملحفه یا مبلمان خود اضافه کنید.

اگر می‌خواهید برای پشت دیوار تلویزیون رنگ مناسب انتخاب کنید، توصیه می‌شود مقاله بهترین رنگ برای دیوار پشت تلویزیون را مطالعه کنید.

بدترین رنگ‌ های اتاق خواب

در حالی که رنگ‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید برای اتاق خواب استفاده کنید، برخی از رنگ‌ها وجود دارند که ابدا نباید استفاده کنید. موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

1.قرمز

قرمز یکی از پر انرژی ترین رنگ‌هاست. این رنگ نه تنها عشق را منتقل می‌کند، بلکه نشان دهنده جنگ، خطر و قدرت است. رنگ قرمز آنقدر قوی است که حتی می‌تواند پرخاشگری یا خشم را برانگیزد. از آنجایی که قرمز چنین قدرتی دارد، برای اتاق خواب توصیه نمی شود.

2. بنفش تیره

بنفش کمتر از قرمز انرژی دارد، و با خلاقیت و قدرت مرتبط است. به گفته سوزی چیازاری، از آنجایی که رنگ بنفش تمایل به تحریک خلاقیت دارد، «خوابیدن در یک اتاق بنفش احتمالا باعث رویاهای واضح یا حتی کابوس می‌شود. در نتیجه صبح‌ها احساس خستگی می‌کنید.»

با توجه به ویژگی‌های بسیار قوی که به آن گره خورده است، توصیه می‌شود رنگ بنفش تیره را برای اتاق خواب استفاده نکنید. به جای بنفش تیره می‌توانید بنفش روشن را انتخاب کنید به ویژه که سایه های تیره تر بنفش غم و ناامیدی را هم منتقل می‌کنند.

3. قهوه ای تیره

همان مطالعه Travelodge نشان داد افرادی که در اتاق‌های قهوه‌ای می‌خوابیدند، به‌طور متوسط شش ساعت و پنج دقیقه در شب می‌خوابیدند. در حالی که سایه‌های روشن تر قهوه ای ممکن است برای خواب مفید باشد، قهوه ای تیره می‌تواند تأثیر منفی بر خواب داشته باشد.

قهوه‌ای می‌تواند احساس کسالت و افسردگی ایجاد کند و باعث می‌شود فرد خواب‌آلود احساس اضطراب و انزوا کند، تاثیری که اغلب منجر به خواب ناآرام می‌شود. بهتر است به دنبال رنگ‌های روشن‌تر مانند بژ یا کرم باشید.

4. مشکی، از بدترین رنگ های اتاق خواب

مشکی، بدترین رنگ برای اتاق خواب

البته که انتظار نداریم دیوارهای اتاق‌تان را سیاه رنگ کنید، افزودن رنگ مشکی به سایر قسمت‌های اتاق خواب نیز توصیه نمی‌شود. بر اساس روانشناسی رنگ، سیاه می‌تواند نماد مجموعه ای از احساسات منفی از جمله خشم، ترس، غم و حتی مرگ باشد. این رنگ ابدا آرامش بخش نیست.

با این حال، طبق اصول فنگ شویی، رنگ مشکی را هم می‌توان با استفاده درست در خانه به کار برد تا اثری آرام بخش ایجاد کند. به جای انتخاب روتختی مشکی، لوازم جانبی مشکی در تمام اتاق استفاده کنید، مواردی چون قاب عکس و شمع.

5. نارنجی

رنگ نارنجی اثری مشابه قرمز دارد. این رنگ می‌تواند به شما احساس انرژی و بیداری بیشتری بدهد و احتمالا خواب تان را ناآرام می‌کند. رنگ نارنجی احساس هیجان و انرژی را برمی انگیزد. در حالی که رنگ‌های نارنجی روشن می‌توانند انرژی ایجاد کنند، رنگ‌های کم‌رنگ‌تر می‌توانند باعث شادی شوند. مشابه رنگ مشکی، به جای نارنجی کردن رنگ دیوار، از این رنگ در لوازم جانبی اتاق استفاده کنید.

برای انتخاب رنگ مناسب برای سرویس بهداشتی، توصیه می‌شود مقاله بهترین رنگ برای کاشی سرویس بهداشتی را هم مطالعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا