نحوه کاشت هل در گلدان

هل در اوایل بهار تا تابستان گل می دهد و غلاف و دانه های خوراکی برای طعم دادن به دسرها، گوشت ها و چای تولید می کند. حتی زمانی که این گیاه استوایی محبوب گل نمی دهد، برگ های سرسبز آن به باغ یا گلخانه زیبایی می بخشد. غلاف کاه مانند آن از کوچک شروع می شود، بزرگتر می شود، سپس مانند گل باز می شود.

هل باید برای زمستان به داخل خانه آورده شود و می تواند به عنوان یک گیاه آپارتمانی عمل کند. با این حال، زمانی که در گلدان رشد می‌کند به ندرت گل می‌دهد، بنابراین دانه‌های خوش طعمی در داخل خانه برای خلاقیت‌های آشپزی شما تولید نمی‌کند. شما همچنین باید به این گیاه فضای زیادی بدهید – می تواند از 2 متر تا 5 متر رشد کند. هل مانند زنجبیل رشد می کند و گل ها و غلاف های آن با کمک حشرات یا گرده افشانی دستی روی گیاه تولید می شوند.

محل کاشت هل

هل را در زیر سایه درختان بلند در شرایط جنگل های بارانی گرم، مرطوب، دائماً مرطوب و گرمسیری که دمای روزانه به ندرت به زیر 21 درجه می رسد، بکارید. این گیاه وقتی در داخل گلدان رشد می کند گل نمی دهد و میوه نمی دهد. هل با غلاف های لایه ای برگ و گل در عرض دو یا سه سال رشد می کند. پس از چهار سال به تولید کامل خود می رسد و به مدت 10 تا 15 سال به تولید دانه ادامه می دهد.

نکات مراقبت از هل

این گیاه بومی جنگل های بارانی به گرمای ثابت و رطوبت بالا نیاز دارد. سایر موارد مرتبط با پرورش هل را در زیر می بینید:

نور

گیاه هل را در یک مکان نیمه سایه در خارج از منزل یا داخل خانه در نزدیکی یک پنجره قرار دهید. باید از آفتاب مستقیم اجتناب کرد.

خاک و آب

هل خاکی را ترجیح می دهد که کمی در سمت اسیدی باشد. خاک باید مرطوب بماند تا گیاه هل رشد کند، بنابراین گیاه را به طور منظم آبیاری کنید. مه پاشی مکرر گیاهان هل به شبیه سازی شرایط رشد بومی آنها از نوع جنگل های بارانی کمک می کند.

دما و رطوبت

هنگامی که هل را در فضای باز یا داخل خانه پرورش می دهید، باید اطمینان حاصل کنید که دمای آن بالاتر از 50 درجه فارنهایت است. هنگامی که در داخل خانه به عنوان یک گیاه شاخ و برگ رشد می کنید، گلدان را روی یک زیرگلدانی بزرگ با سنگریزه های دائما مرطوب قرار دهید تا رطوبت اطراف گیاه افزایش یابد.

برداشت هل

گلدهی از اوایل بهار شروع می شود و تا تابستان ادامه دارد. پس از 120 روز بیشتر، غلاف ها بالغ می شوند. غلاف ها را قبل از شکافتن و زمانی که دانه های داخل غلاف قهوه ای تیره تا سیاه شد برداشت کنید. شما متوجه خواهید شد که غلاف ها چه زمانی برای چیدن آماده هستند زیرا به راحتی در دست شما پیچ می خورند (غلاف های نابالغ محکم آویزان می شوند). پس از برداشتن غلاف ها، آنها را به سرعت در آب سرد بشویید. بعد روی یک ورقه پخت در فر با دمای 90 درجه فارنهایت تا 125 درجه فارنهایت خشک کنید.

تعویض گلدان

برای رشد گیاه هل در گلدان، یک ظرف عریض و عمیق انتخاب کنید تا رطوبت را حفظ کند و اندازه بزرگ گیاه را در خود جای دهد. اطمینان حاصل کنید که گیاه پس از سال سوم فضای کافی برای رشد عمودی دارد. برای حفظ سطح خاک، هر هفته از چای کمپوست استفاده کنید و روی ظروف را با کمپوست، مالچ برگ یا مالچ چوب سبک پر کنید.

آفات و مشکلات

تریپس آفت اصلی هل است. شما می توانید آسیب تریپس یا ریشک بال روی هل را با لایه چوب پنبه ای بافت آسیب دیده که شبیه فلس روی کپسول گیاه است، تشخیص دهید. این حشره در حالی که شیره کپسول را می مکد باعث ایجاد کپسول های چروکیده با شکاف های خالی می شود؛ این مشکل به عنوان “خارش هل” شناخته می شود.

نحوه تکثیر هل

با تقسیم بوته های قدیمی می توانید گیاهان جدید هل را تکثیر کنید. این کار را با شل کردن خاک اطراف گیاه مادر و بلند کردن ریشه های آن از روی زمین انجام دهید. سپس یک قسمت گیاهی را با غلاف های 4 تا 5 برگ جدا کرده و در یک منطقه جدید بکارید. بقیه گیاه قدیمی را دوباره در همان نقطه بکارید.

رشد هل از دانه

می توانید هل را از دانه پرورش دهید. بذرها را به عمق 8 میلی متر در 21 تا 26 درجه سانتی گراد بکارید. خاک را مرطوب نگه دارید تا بذرها در حدود 20-45 روز جوانه بزنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا