کدام لباس ها نیاز به خشکشویی دارند؟

می دانیم که همه ما می خواهیم تا حد امکان زمان و پول کمتری را صرف شستن لباس کنیم. اما گاهی اوقات لباس های ظریف به چیزی بیشتر از شستشوی سریع نیاز دارند. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای طولانی کردن عمر لباس های مورد علاقه تان انجام دهید، یکی از آنها سپردن آن به خشکشویی است. اما کدام لباس ها به خشکشویی نیاز دارند؟ با هم در این نوشتار خواهیم دید.

خشک شویی چیست؟

خشکشویی فرآیندی است که در آن لباس‌ها بدون آب تمیز می‌شوند و به همین دلیل نام آن خشکشویی است. خشکشویی یک راه سریعتر و کارآمدتر برای از بین بردن لکه های سخت و کثیفی از لباس است و آن را برای پارچه های ظریف مانند ابریشم ایده آل می کند. رایج ترین حلالی که توسط متخصصان برای تمیز کردن استفاده می شود پرکلرواتیلن است که به آن پرک نیز می گویند. امروزه خشکشویی ها از روش های مدرن نظافتی و مواد شیمیایی با تاثیر بسیار کمتری بر محیط زیست استفاده می کنند.

لباس هایی که باید خشک شویی شوند

چند نکته وجود دارد که باید قبل از انداختن لباس‌هایتان در خشک‌شویی رعایت کنید. نوع پارچه، رنگ و اندازه باید در هنگام تصمیم گیری برای تمیز کردن مشخص شود. اگر سابقه لکه یا موارد دیگر در لباس وجود دارد، باید اعلام شود تا اطمینان حاصل شود که آنها می توانند به طور موثر آن را بدون آسیب رساندن به هیچ بخشی از لباس تمیز کنند. پارچه‌های زیر بهتر است خشکشویی شوند:

کتانی

پارچه طبیعی مانند کتانی هنوز مورد بحث است که آیا باید خشکشویی شود یا خیر. شستن این پارچه با آب سرد و دست می تواند مواد طبیعی را حفظ کند. اما اگر کتان را به درستی نشویید، پس از چندین بار شستشو کیفیت خود را از دست می دهد. بهتر است لباس های کتان را به خشکشویی بفرستید.

ابریشم

اگر می‌خواهید یک لباس 100% ابریشمی برای سال‌ها دوام داشته باشد و همچنان رنگ آن درخشان بماند، بهتر است آن را برای خشک‌شویی حرفه‌ای بفرستید، به خصوص آنهایی که دارای رنگ‌های تیره یا روشن، آستر یا چاپ هستند. شستن ابریشم با دست گاهی اوقات امکان پذیر است، اما همیشه بهترین انتخاب نیست.

چرم

چرم پس از مدت طولانی نگهداری، ممکن است خشک شود. مواد شیمیایی مورد استفاده در خشک شویی زندگی را به این لباس ها باز می گرداند. این روش هرگونه لکه را بدون آسیب رساندن به چرم پاک می کند. بنابراین، پارچه چرمی ساختار اصلی خود را حفظ می کند.

جیر

جیر پارچه ای ظریف است که نیاز به مراقبت ویژه دارد و تحمل قرار گرفتن در معرض آب را ندارد. به همین دلیل است که خشکشویی جیر راه مناسب تری است. اگرچه هزینه بر است، اما بهترین روش برای از بین بردن لکه ها است.

ریون

اگرچه ریون از الیاف سلولزی تشکیل شده است، اما در واقع یک ماده نیمه مصنوعی است. احتمال جمع شدن آن زیاد است و مستعد از دست دادن شکل است. ریون هنگام شستن با دست یا ماشین، ممکن است رنگ پس بدهد. بنابراین، معمولاً ترجیح داده می شود که ریون را به جای شستشوی معمولی، خشک شویی کنید.

لباس هایی که نباید خشک شویی شوند

برخی لباس ها ابدا نباید خشکشویی شوند، مواردی چون:

  • پنبه
  • پلی استر و سایر مواد مصنوعی
  • پشم
  • ترمه

خشک شویی چگونه کار می کند

خدمات خشکشویی در واقع «خشک» نیست، بنابراین این عبارت تا حدودی فریبنده است. به جای استفاده از آب صابون برای تمیز کردن کثیفی ها و لکه ها، از یک حلال تمیز کننده استفاده می کنند.

پرکلرواتیلن یا پرک یک حلال خشکشویی است که به طور گسترده در خشکشویی استفاده می شود و به دلیل کارایی آن به استاندارد صنعت تبدیل شده است. محلول تمیز کننده پس از درمان پارچه پاک می شود و با فشار دادن لباس، چین ها از بین می روند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا