نحوه شستشوی صحیح لباس های نخی

پارچه نخی و پنبه ای از الیاف گیاهی طبیعی ساخته شده است و به طور گسترده در لباس ها، ملحفه های رومیزی، ملافه ها و همه چیز از لباس های ظریف بچه تا شلوار جین آبی استفاده می شود. لباس‌های پنبه‌ای راحت، قابل تنفس و بادوام هستند و اگرچه ترکیب‌های پنبه‌ای معمولاً بلافاصله پس از شستشو آماده پوشیدن هستند، لباس‌های 100 درصد پنبه‌ای نیاز به مراقبت بیشتری دارند تا سال‌ها به بهترین شکل خود بمانند.

اقلام نخی را می توان به راحتی در ماشین لباسشویی یا با دست شست، اما برای کاهش رنگ پریدگی اقلام رنگی باید دمای آب را پایین نگه دارید. اگرچه لباس ها پس از پوشیدن هر چند بار نیاز به شست و شو با آب گرم دارند، شستن و خشک کردن مکرر در دمای بالا می تواند باعث چروک شدن و از سکه افتادن آنها شود. در این نوشتار نحوه شستشوی صحیح لباس های نخی را خواهید دید.

نحوه شستن و مراقبت از لباس های نخی

موارد زیر همگی در شستشوی لباس نخی و حفظ سلامت آن مهم هستند:

دمای آب را انتخاب کنید

آب ولرم یا خنک بهترین دمای شستشو برای جلوگیری از چروکیدگی، کشیدگی و رنگ پس دادن لباس های نخی است. دمای آب سردتر به جلوگیری از محو شدن رنگ های روشن یا تیره کمک می کند. مگر اینکه لباس نخی نزدیک بدن پوشیده شود، مانند لباس زیر، جوراب، یا لباس خواب که در این صورت می بایست از آب گرم استفاده کنید.

لباس زیر، جوراب، لباس خواب، ملحفه، حوله حمام و حوله آشپزخانه باید در آب داغ شسته شود تا باکتری، خاک بدن و مایعات بدن از بین برود. این امر به ویژه در صورتی مهم است که فردی در خانواده بیمار، بسیار جوان، بسیار مسن یا دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد.

چرخه شستشوی مناسب برای لباس نخی

چرخه ملایم را انتخاب کنید، یا اگر لباس نخی از توری یا تزئین شده است، با دست بشویید. شستشوی نرمال برای اکثر لباس ها و پارچه های نخی خوب کار می کند. اگر لباس‌ها در حالی که کمی مرطوب هستند از دستگاه خارج شوند، دیگر چندان به اتو کردن نیاز ندارند.

نخ و پنبه را می توان روی بند رخت در فضای باز یا قفسه خشک کن داخلی خشک کرد. در حالی که اشعه ماوراء بنفش خورشید به روشن شدن لباس های نخی سفید کمک می کند، لباس های نخی رنگی را دور از نور مستقیم خورشید آویزان کنید تا از محو شدن آنها جلوگیری شود.

چند وقت یکبار لباس های نخی را بشوییم؟

لباس های نخی بسته به میزان کثیفی، باید هر دو تا سه بار که پوشیده می شوند، شسته شوند. با این حال، همیشه قبل از انداختن لباس ها در ماشین لباسشویی، برچسب های مراقبت در لباس ها را برای دستورالعمل های خاص بررسی کنید.

در حالی که پنبه قابل شستشو است، برخی از لباس‌ها یا لوازم جانبی ممکن است دارای موادی باشند که ساختار و شکل لباس را ایجاد می‌کنند – مانند آسترها و رابط‌ها در ژاکت‌ها و کت‌های ساخت‌یافته – که قابل شستشو نیستند. سایر لباس‌های نخی ممکن است شکننده باشند که به چرخه ظریف شستشو یا شستن دست نیاز دارد. توصیه می شود همیشه برچسب دستورالعمل شستشوی لباس را بخوانید.

از بین بردن لکه روی لباس های نخی

مانند هر نوع پارچه ای، برای جلوگیری از لکه شدن دائمی، لکه های روی لباس های نخی را با رعایت دستورالعمل های رفع لکه در اسرع وقت درمان کنید. دستورالعمل های لکه بر را دنبال کنید و برای بهترین نتیجه، اجازه دهید حداقل 10 دقیقه قبل از شستن روی لباس کار کند و تاثیرش را بگذارد.

از به کار بردن سفید کننده کلر رقیق نشده برای درمان لکه هایی که می توانند الیاف را ضعیف کرده و باعث ایجاد سوراخ در پارچه نخی شوند، خودداری کنید. شما می توانید با خیال راحت از محلول رقیق شده روی الیاف پنبه یا سلولزی برای از بین بردن لکه و سفید شدن استفاده کنید. همیشه دستورالعمل های روی برچسب سفید کننده را به دقت دنبال کنید. با این حال، حتی محلول‌های رقیق‌شده، الیاف پنبه را ضعیف می‌کنند و در صورت استفاده بیش از حد برای سفید کردن لباس‌ها، باعث پاره شدن و فرسودگی زودرس آنها می‌شوند.

یک گزینه بهتر برای سفید کردن و روشن کردن پارچه‌های نخی سفید و رنگی استفاده از سفیدکننده‌های مبتنی بر اکسیژن است که کندتر از کلر عمل می‌کند. اجازه دهید پارچه ها حداقل یک ساعت خیس بخورند تا بهترین نتیجه را داشته باشید. همیشه بهتر است برچسب های محصول را بخوانید و توصیه های سازنده را دنبال کنید.

اتو کردن لباس های نخی

برخی از پارچه‌های پنبه‌ای هنگام شستن به شدت چروک می‌شوند یا لبه‌های آنها فر می خورد و نیاز به اتو دارند. از اتوی دارای گرمای متوسط استفاده کنید و همیشه روی پارچه نخی اشتباهی اتو کنید. برای محافظت بیشتر، از یک پارچه بین اتو و لباس استفاده کنید. دمای بسیار بالا هنگام اتو می تواند الیاف سلولزی را بسوزاند.

نگهداری لباس های نخی

پنبه پارچه ای کاملا بادوام است و به راحتی می تواند پوشیدن روزانه را تحمل کند. برای اینکه لباس‌های نخی را در شرایط مطلوب نگه دارید، شلوارهای نخی را تا کرده و در کمد نگهداری کنید و برای جلوگیری از چروک شدن، پیراهن‌های نخی را در کمد آویزان کنید.

هنگامی که اقلام 100 درصد پنبه ای را به مدت طولانی نگهداری می کنید، نیازی نیست نگران پوسیدن آنها باشید. با این حال، باید مراقب سوسک‌های فرش و لاروهایشان باشید که الیاف پنبه را می‌خورند.

برای جلوگیری از خراب شدن لباس‌ها، آنها را پشت و رو بشویید، لباسشویی را بیش از حد پر نکنید و در صورت امکان سعی کنید از آب سرد استفاده کنید.

دمای بالا و آب داغ ممکن است باعث جمع شدن الیاف پنبه شود. میزان انقباض به نحوه بافته شدن پارچه در کارخانه نساجی و همچنین نحوه تکمیل آن (فرآیندی که ظاهر و احساس پارچه را بهبود می بخشد) و اندازه (یک ماده محافظ) بستگی دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا