چگونه لکه چای را از روی فرش پاک کنیم؟

وقتی با خانواده و بچه ها دور هم نشسته اید که چای بنوشید و صحبت کنید، آخرین چیزی که می خواهید نشت چای روی فرش است نه؟ باید ابزار تمیزکاری را بردارید و مشغول شوید که لکه روی فرش نماند! در حالی که هدف از نوشیدن چای در واقع کاملا برعکس است: استراحت کردن پس از یک روز طولانی یا گرم شدن و ریلکس کردندر یک شب سرد زمستانی.

متأسفانه، نشت چای روی فرش به هر حال اتفاق می افتد. و هنگامی که با لکه های چای روی فرش مواجه می شوید، بهترین کار این است که سریع عمل کنید. به یاد داشته باشید که همیشه روی قسمتی از فرش یا اثاثه یا لوازم داخلی که معمولاً قابل مشاهده نیست، ماده ای را که قرار است برای پاک کردن لکه به کار ببرید، امتحان کنید. در این نوشتاره نحوه پاک کردن لکه چای را از روی فرش خواهیم دید.

چگونه لکه چای را از روی فرش پاک کنیم؟

برای پاک کردن لکه چای از روی فرش مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

  1. روی لکه چای دستمال بکشید تا جایی که بیشتر مایع برداشته شود.
  2. مقدار کمی آب را مستقیماً روی لکه چای بریزید. این کار باعث رقیق شدن لکه می شود و از آسیب بیشتر به فرش جلوگیری می کند.
  3. یک لکه بر فرش را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید. هنگام تلاش برای از بین بردن لکه چای روی فرش، استفاده از محلول های خریداری شده در فروشگاه کار درستی است.
  4. اگر لکه چای هنوز قابل مشاهده است، کمی سرکه سفید را با کمی آب مخلوط کنید و با استفاده از اسفنج یا دستمال ظرفشویی مستقیماً روی لکه بمالید.
  5. اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه روی لکه چای بماند.
  6. ناحیه آسیب دیده را با آب سرد بشویید. لکه چای دیگر نباید قابل مشاهده باشد.

چگونه لکه چای را با استفاده از جوش شیرین از روی فرش پاک کنیم؟

جوش شیرین همه کاره اینجا هم به کار می آید! می توانید از این ماده برای پاک کردن لک چای از روی فرش استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک فنجان جوش شیرین را در یک کاسه بریزید.
  2. یک پارچه مرطوب بردارید و روی آن را با جوش شیرین بپوشانید. پارچه آغشته به جوش شیرین را مستقیماً روی لکه چای بمالید.
  3. ناحیه آسیب دیده را با آب سرد بشویید.
  4. مراحل 1 تا 3 را در صورت لزوم تکرار کنید.
  5. ناحیه آسیب دیده را با آب سرد بشویید و خشک کنید. این یک راه عالی برای زمانی است که هر روشی را امتحان کرده اید و هنوز نتوانسته اید لکه را از بین ببرید.

چگونه لکه چای را با سرکه سفید پاک کنیم؟

مراحل زیر را برای پاک کردن سرکه سفید از روی فرش استفاده کنید:

  1. سرکه سفید و آب را با نسبت 1 به 2 ترکیب کنید.
  2. محلول را در یک بطری اسپری بریزید.
  3. ترکیب سرکه و آب را مستقیماً روی لکه اسپری کنید و با یک پارچه تمیز آن روی فرش مالش بدهید.
  4. این کار را تا زمانی که لکه از بین برود ادامه دهید.

نحوه پاک کردن لکه چای از روی فرش با نمک

نمک هم برای پاک کردن لکه چای از روی فرش ایده آل است. برای انجام این راهکار مطابق با مراحل زیر عمل کنید:

  1. یک پارچه مرطوب بردارید و سعی کنید چای باقیمانده از نشت را جذب کنید.
  2. مقدار زیادی نمک را مستقیماً روی لکه بریزید و سپس کمی آب گازدار روی آن اضافه کنید.
  3. با آب سرد روی لکه را بشویید یا پاک کنید.
  4. مراحل 1 و 2 را در صورت لزوم تکرار کنید.

نحوه پاک کردن لکه چای از روی فرش با ترکیبات متفاوت

مواد و ترکیباتی که در زیر می بینید کار لکه بری شما را به شدت قوی می کنند:

سرکه سفید مقطر

سرکه بهترین راه حل پاک کننده چند منظوره است که ارزان و در دسترس است. به طور معمول، فرآیند حذف لکه نسبتاً ساده است که می توانید آن را در عرض 30 دقیقه کامل کنید. خوب، در اینجا نحوه انجام آن است:

  1. سرکه سفید مقطر را با آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید. نسبت رقت 1:2 را دنبال کنید.
  2. بطری را به خوبی تکان دهید تا از ترکیب یکنواخت مواد اطمینان حاصل شود.
  3. محلول را روی محل لکه دار اسپری کنید، اما خیلی خیس نشود.
  4. از یک پارچه استفاده کنید و محلول را به آرامی روی الیاف بمالید.
  5. محل را با آب سرد و اسفنج آرام ضربه بزنید تا بوی سرکه از بین برود و سپس با یک حوله خشک پاک کنید.
  6. در صورت لزوم مراحل قبلی را تکرار کنید.

جوش شیرین و سرکه سفید

جوش شیرین یک پاک کننده عالی آلودگی و لکه است که می تواند به تنهایی استفاده شود. با این حال، برای نتایج عالی، باید آن را با سرکه سفید مقطر استفاده کنید.

مرحله 1: سرکه را رقیق کنید
مقدار مساوی سرکه سفید مقطر و آب سرد را در یک ظرف همزن بریزید و هم بزنید. اگر با لکه های کوچک یا متوسط چای سر و کار دارید، نصف فنجان سرکه کافی است. برای لکه‌هایی که در یک منطقه بزرگ پخش می‌شوند، ممکن است لازم باشد مقدار سرکه را دو یا حتی سه برابر کنید.

مرحله 2: جوش شیرین و سرکه را مخلوط کنید تا خمیری به دست آید.
برای تهیه یک خمیر خوب که خیلی غلیظ یا خیلی شل نباشد، باید جوش شیرین و سرکه سفید مقطر را به نسبت 3:1 مخلوط کنید. یعنی به ازای هر 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین، باید 1 قاشق غذاخوری سرکه اضافه کنید. جوش شیرین را در یک کاسه تمیز و خشک بریزید. سپس، مقدار کمی سرکه سفید مقطر را در ظرف اضافه کنید و در حین هم زدن خمیر کرمی به دست آورید که اساساً می تواند روی قسمت های لکه دار فرش شما مالیده شود.

مرحله 3: خمیر خود را بمالید
به سادگی خمیر را با قاشق بردارید و آن را روی نواحی آسیب دیده پخش کنید. فقط خمیر را به روشی مشابه کره پخش کنید طوری که حواس تان هست نان برش نخورد. اجازه دهید خمیر حدود 3 دقیقه روی فرش بماند. سپس یک پارچه مرطوب بردارید و خمیر را به آرامی روی فرش فشار دهید. پس از اشباع کردن محل، با دستمال کاغذی باقیمانده خمیر را بردارید.

مرحله 4: سرکه رقیق شده را بمالید و لکه چای را پاک کنید
محل لک شده را با محلول سرکه آماده شده در مرحله 1 خیس کنید. محلول را به تدریج اضافه کنید تا زمانی که یک واکنش با صدای وز ایجاد شود. سرکه و لکه ها را با استفاده از یک حوله تمیز و خشک پاک کنید. بسته به ماهیت لکه های چای، ممکن است لازم باشد این روند را چند بار تکرار کنید تا لکه از بین برود.

مرحله 5: آبکشی کنید
محل را با مقدار کمی آب سرد بشویید و سپس یک حوله خشک را روی آن فشار دهید تا رطوبت اضافی گرفته شود. این کار به خلاص شدن از شر محلول باقیمانده سرکه و باقی مانده جوش شیرین کمک می کند.

مرحله 6: جاروبرقی بکشید
قبل از جارو کشیدن فرش باید اجازه دهید در هوا خشک شود.

استفاده از بوراکس برای پاک کردن لک چای

بوراکس یکی دیگر از پاک کننده های چند منظوره محبوب است. این ماده مجموعه ای از خواص شیمیایی دارد که به قدرت پاک کنندگی آن کمک می کند. فقط قبل از استفاده از این ماده برای پاک کردن لک چای، آن را در گوشه ای از فرش که دیده نمی شود امتحان کنید. اگر می خواهید از بوراکس استفاده کنید، در اینجا دستورالعمل هایی وجود دارد که باید دنبال کنید.

  1. محل لکه دار را با آب سرد خیس کنید: کمی آب سرد روی محل فرش دارای لکه اسپری کنید. آب باید به اندازه ای باشد که مرطوب شود، اما اشباع نشود.
  2. بوراکس بپاشید: سطح رنگ شده را با پودر بوراکس بپوشانید.
  3. ناحیه پوشانده شده را با یک پارچه مرطوب بپوشانید: یک حوله یا پارچه تمیز و مرطوب بردارید و آن را در محل مورد نظر قرار دهید. با این حال، حوله نباید خیس باشد.
  4. با قاشق فشار وارد کنید: از سمت خمیده استفاده کنید و پارچه مرطوب یا حوله را عمیقاً در محل لکه دار فشار دهید. به سادگی از وسط شروع کنید و به سمت خارج حرکت کنید و تمام جهات لکه را بپوشانید.
  5. پارچه مرطوب را بردارید و یک پارچه تمیز برایدبرداشتن لکه های بوراکس و چای استفاده کنید.
  6. شستشو و جاروبرقی: روی فرش با آب سرد اسپری کنید تا کمی نم دار شود. یک حوله خشک روی لکه بکشید. بگذارید فرش خشک شود و بعد جاروبرقی بکشید.

روشی جایگزین برای از بین بردن لکه چای از فرش با استفاده از بوراکس

با این گزینه دوم، از خمیر بوراکس و آب به نسبت رقت 3:1 استفاده می کنید. یک مسواک نرم را به خمیر آغشته کنید و به آرامی روی لکه فرش بمالید. اجازه دهید کاملا خشک شود و سپس جاروبرقی بکشید تا باقیمانده ها از فرش خارج شود. ناحیه تمیز را با آب سرد و دستمال پاک کنید و سپس با پارچه خشک نم فرش را تا جایی که ممکن است بگیرید.

سرکه و مایع ظرفشویی

سرکه سفید مقطر را می‌توان همراه با مایع ظرفشویی ترکیب کرد تا محلول تمیزکننده‌ای عالی برای لکه‌های ناخوشایند چای باشد. ماحل زیر را دنبال کنید:

  1. مواد را با هم مخلوط کنید: ابتدا مقدار مساوی مایع ظرفشویی و سرکه سفید مقطر را در ظرفی مخلوط کنید. آب اضافه کرده و مخلوط کنید. برای هر یک قاشق غذاخوری سرکه و محلول صابون، ممکن است به دو فنجان آب سرد نیاز داشته باشید.
  2. یک پارچه را به این محلول تمیز کننده آغشته کنید: قسمت کوچکی از حوله را در مخلوطی که در بالا آماده کرده اید آغشته کنید. حوله مرطوب را بردارید و روی ناحیه لکه دار بمالید و سپس با دست شروع به فشار دادن آن روی فرش کنید. فشار زیاد وارد نکنید.
  3. لکه را پاک کنید: با استفاده از یک پارچه خشک، رطوبت اضافی را از محلول تمیزکننده و چای جذب کنید. حتما این مراحل را تکرار کنید تا جایی که دیگر لکه ای روی پارچه مشاهده نکنید.
  4. با آب سرد بشویید: کمی آب سرد را روی نقطه دارای لکه بریزید و آن را بمالید تا آثار و بوی سرکه و شوینده از بین برود.
  5. جاروبرقی بکشید: پس از خشک شدن فرش، آن را جاروبرقی بکشید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا