چطور مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟

یکی از مشکلات بزرگ کسانی که کولر گازی دارند و همینطور از بزرگ ترین موانع برخی خانواده ها برای خرید کولر گازی همین مصرف برق آن است. اما آیا راهی برای کاهش مصرف برق کولر گازی وجود دارد؟ باید بگوییم که بله! با برخی اقدامات می توانید مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم. با هم در این نوشتار این راهکارها را خواهیم دید. با هوم نگار همراه باشید!

نحوه کاهش مصرف برق کولر گازی

اقدامات زیر تا حدی زیادی کمک تان می کند که مصرف برق را کاهش داده، رقم روی قبض برق را کوچک کنید:

1. کولر را در جای مناسبی نصب کنید

برای کاهش مصرف برق کولر گازی مهم است که آن را کجا نصب کنید. توصیه می شود پنل داخلی کولر گازی را روبروی جایی که خانواده نشسته است نصب کنید. فاصله پنل از سقف هم نباید کم باشد چرا که هوای گرم زیر سقف روی کارکرد آن تاثیر می گذارد. یونیت بیرونی کولر گازی هم باید به گونه ای باشد که هم هوای آزاد پشت آن جریان داشته باشد و هم به آن آفتاب نخورد.

2. نوع مناسبی از کولر گازی را خریداری کنید

اگر هنوز کولر گازی نخریده اید، بهترین ایده این سات که از همان ابتدا محصولی را بخرید که مصرف برق کمی دارد. توصیه می شود کولر گازی یا اسپلیتی بخرید که اینورتر است یا سطح مصرف انرژی A یا B دارد. اینورترها به این صورت هستند که متناسب با میزان مصرف، دور مورد نیاز موتور (کمپرسور) را کم یا زیاد می کنند.

حتما پیش از خرید مشخصات فنی دستگاه مورد نظرتان را مطالعه کرده و به EER دستگاه توجه کنید. ممکن است یک کولر گازی آمپر مصرفی پاینی داشته باشد اما راندمان سرمایشی آن هم چندان مناسب شما نباشد. به‌عنوان مثال، ممکن است کولر گازی 32000 بخرید، اما راندمان سرمایشی آن پایین است، از این رو برای خنک کردن محیط باید بیشتر کار کند و همین روند سبب مصرف بیش از حد برق می‌شود. بنابراین پیش از خرید خوب دقت و تحقیق کنید.

3. دمای کولر را روی درجه مناسبی تنظیم کنید

از دیگر راه های کاهش مصرف برق کولر گازی این است که دمای آن را طوری تنظیم کنید که هوای مطبوعی فراهم کند نه هوای بیش از حد سردی که موجب لرزش شما شود. با زیادی کم کردن دمای کئلرگازی کمپرسور بیش از حد کار می کند و به این ترتیب مصرف برق بالا می رود. بین 24 تا 26 درجه دمای مناسبی برای کولر گازی است.

4. دستگاهی با ظرفیت مناسب خریداری کنید

اگر سوال تان این است که چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم، یک پاسخ بسیار مهم و اصولی برای تان داریم. شما باید دستگاهی بخرید که متناسب با فضای خانه تان باشد. این امر تاثیر بسزایی روی قبض برق تان دارد.

در صورتی که ساکن واحدهای طبقه آخر هستید و سقف واحد شما پشت بام است و تابش نور گرم خورشید را دارد، باید برای واحد مسکونی به ازاء هر متر مربع از مساحت فضا بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ و برای واحدهای اداری- تجاری ۹۰۰-۱۲۰۰ BTU ظرفیت برودتی در نظر داشته باشید.

برای طبقات وسط ساختمان هم می‌‌توانید برای واحد مسکونی به ازاء هر متر مربع حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰، و برای واحدهای اداری ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ BTU ظرفیت برودتی در نظر بگیرید.

5. لامپ کم مصرف برای کاهش مصرف کولر گازی؟

گاهی برای کاهش مصرف برق کولر گازی لازم به محیط دور آن دقت کنید. به عنوان مثال استفاده از لامپ‌های کم مصرف یکی از راه های کاهش مصرف برق کولر گازی است. چرا که لامپ‌های قدیمی گرمای زیادی ایجاد می کنند و در نتیجه این گرما کولر گازی برای رساندن دمای محیط به دمای مورد نطر مجبور است زیاد کار کند. همین امر مصرف برق کولر گازی و حتی مصرف کولر گازی در حالت فن را افزایش می‌دهد. از این رو بد نیست لامپ های خانه را تبدیل به لامپ کم مصرف کنید.

6. اطمینان حاصل کنید که دستگاه تان کاملا سالم است

وجود ایراد در کولر گازی باعث می شود که دستگاه برای اینکه بتواند دمای محیط را تا دمایی که تنظیم کرده‌اید پایین بیاورد، بیشتر کار کند و به همین دلیل باید برق و زمان بیشتری را صرف کند. به همین دلیل است که توصیه می شود سرویس دوره ای کولر گازی را جدی بگیرید. در سرویس های دوره ای هر گونه نقص و ایراد دستگاه به راحتی برطرف می شود.

7. کاهش مصرف برق کولرگازی با سرویس دوره ای آن

چنانچه پیشتر گفتیم سرویس دوره ای اهمیت زیادی برای ساام ماندن دستگاه و همین طور کارکرد درست آن دارد. تکنسین ها و تعمیرکاران کولر گازی توصیه می کنند که به طورمنظم کولرگازی خود را سرویس کنید تا اگر ایراد کوچکی وجود دارد تا بدتر نشده برطرف شود. همچنین می بایست از یک مرکز مجاز تعمیرات کولرگازی برای سرویس دستگاه تان کمک بگیرید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

8. استفاده از ترموستات های مدرن

یک سری از ترموستات ها هستند که قابلیت برنامه ریزی دارند به این معنا که می ‌توانید زمان خاموش و روشن شدن کولر گازی و همچنین دمای مورد نظر را تنظیم کنید. یکی از بهترین اقداماتی که به کاهش مصرف برق کولر گازی کمک می‌کند، استفاده از همین ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی است.

دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی چیست؟

دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی در واقع نوعی ذخیره کننده برق در کولر گازی است. وقتی کمپرسور کولر گازی به دلیل اشباع هوای سرد خاموش می‌شود، دستگاه کاهش مصرف برق، انرژی برق را در خود نگه می دارد و همین موجب صرفه جویی در مصرف برق می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا