علت قرمز شدن صفحه تلویزیون + ارائه راهکار

هر گونه تغییر غیر عادی در صفحه تلویزیون اتفاقی به غایت ناخوشایند است چرا که تلویزیون وسیله ای است که ساعاتی از روز خانواده را دور هم جمع می کند و آسیب دیدن آن می تواند حس بدی ایجاد کند. یکی از مشکلات رایج تلویزیون قرمز شدن صفحه آن است. اما علت قرمز شدن صفحه تلویزیون چیست؟ با هم در این نوشتار خواهیم دید.

علت قرمز شدنصفحه تلویزیون چیست؟

قرمز شدن اسکرین تلویزیون به دلایل متفاوتی رخ می دهد که برخی از شایع ترین علل آن به شرح زیر است:

  • کابل‌های اتصال: از دلایل اصلی قرمز شدن صفحه تلویزیون وجود مشکل در کابل های اتصال است. این احتمال وجود دارد که کابل‌های ورودی HDMI یا VGA به درستی متصل نشده باشند یا حتی دچار ایراد شده باشند.
  • وجود مشکل در منابع ورودی: در صورتی که دستگاه شما به چند منبع ورودی متصل باشد (مثلا به کنسول های بازی یا ریسیور)، ممکن است وجود مشکل در یکی از این منابع باعث قرمز شدن صفحه شود.
  • وجود ایراد در تنظیمات تلویزیون: ممکن است تنظیمات تلویزیون به طور تصادفی یا توسط کودکان یا دیگر افراد تغییر کند.
  • مشکل در سخت‌افزار تلویزیون: قرمز شدن صفحه تلویزیون می تواند به دلیل وجود ایراد در یکی از قطعات دستگاه باشد قسمت‌هایی چون کارت گرافیک، پنل LCD یا دیگر قطعات داخلی .
  • خود نمایشگر مشکل دارد: در برخی موارد، خرابی‌های فنی در نمایشگر تلویزیون ممکن است باعث قرمز شدن صفحه شوند. این مورد معمولا به بررسی تکنسین متخصص نیاز دارد.

چطور مشکل قرمز شدن صفحه تلویزیون را برطرف کنیم؟

وجود رنگ یا سایه های قرمز روی تلویزیون ال سی دی می‌تواند آزاردهنده باشد و به شدت کیفیت تصویر را از بین می برد. برخی از راهکارهایی که احتمالا می توانند به رفع مشکل قرمز شدن صفحه تلویزیون کمک کنند به شرح زیر است:

تلویزیون را خاموش و روشن کنید

اولین کاری که می کنید می بایست همین باشد: تلویزیون را خاموش کنید و حدود 30 تا 60 ثانیه صبر کنید. در بسیاری موارد این راهکار واقعا کمک کننده است و مشکل برطرف می شود.

۲. تنظیمات تلویزیون را بررسی کنید

تنظیمات تصویر را در منوی تنظیمات (Setting) بررسی کنید. اباید مطمئن شوید که تنظیمات رنگ (مانند کنتراست) به درستی تنظیم شده اند و تغییر نادرستی به طور ناخواسته اعمال نشده است. همچنین توصیه می شود تنظیمات تلویزیون را روی حالت پیش فرض قرار دهید.

منابع مختلف را تست کنید

برای اطمینان از اینکه ایراد رخ داده از خود صفحه نمایش است یا تلویزیون را با منابع ورودی مختلف (مثلا دستگاه DVD) چک کنید. در صورتی که تلویزیون با هر دستگاهی مشکل دارد، احتمالا یک ایراد سخت افزاری رخ داده و باید از یک مرکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.

نرم‌افزار تلویزیون را به روز رسانی کنید

در صورتی که تلویزیون شما قابلیت به روز رسانی نرم‌افزار (firmware) دارد، سعی کنید نسخه‌ آخر را نصب کنید. برخی اوقات به روز رسانی نرم افزار مشکلاتاین چنینی را حل می کند.

به پیکسل های مرده ضربه بزنید

گاهی اوقات ضربه زدن واقعا جواب است! ضربه زدن به پیکسل‌های مرده راه حلی برای برطرف کردن مشکل قرمز شدن صفحه تلویزیون است. با این حال یادتان باشد که این راهکار موقتی است و باید به دنبال رفع مشکل به صورت اساسی باشید.

به علاوه، وارد کردن ضربه به تلویزیون، ممکن است باعث خرابی‌های جدی شود. به همین دلیل، این کار را با دقت و آرامش انجام دهید. قرار نیست خسارت دیگری به دستگاه وارد شود. به علاوه باید مطمئن شوید که مشکل واقعا به پیکسل‌های مرده مرتبط است، نه به مشکلات دیگری چون ایراد تنظیمات تلویزیون یا کابل‌های اتصال. برای این کار، تلویزیون را به منابع مختلف متصل کرده و مشکل را بررسی کنید. همچنین ضربه باید با یک وسیله نوک دار و نرم انجام شود. ضربات روی پیکسل های مرده هم باید آرام باشد.

به پیکسل مرده گرما بدهید

استفاده از این راهکار برای رفع مشکل قرمز شدن صفحه تلویزیون در برخی موارد می تواند مفید باشد، اما این روش هم دقت زیادی را ایجاب می کند. موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

یک دستمال مخصوص تمیز کردن صفحه نمایش را به مقداری آب داغ آغشته کنید. دستمال را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و بعد روی قسمتی که پیکسل های مرده دارد بگذارید. کیسه را روی صفحه نمایش به آرامی مالش دهید. پس از اتمام کار صفحه را بررسی کنید و ببینید مشکل رفع شده یا نه. در صورتی که هنوز هم صفحه تلویزیون قرمز بود از یک تکنسین برای رفع مشکل کمک بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا