دلایل خاموش شدن کولر گازی

خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه دلایل متفاوتی دارد. ممکن است وجود ایراد فنی در یک قطعه دلیل خاموش شدن ناگهانی اسپلیت باشد یا مشکل تامین برق وجود داشته باشد. به هر روی این اتفاق برای بسیاری از ما رخ داده است. آنچه اهمیت دارد این است که به موقع جهت رفع مشکل اقدام نمایید تا دستگاه تان دچار مشکلات جدی تر نشود.

علت خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه

در صورتی که کولر گازی شما بعد از چند دقیقه که روشنش کردید ناگهان خاموش می شود، بهتر است یک تکنسین ماهر از یک مرکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی دستگاه تان را بررسی کند. با این حال ما شایع ترین دلایل خاموش شدن کولر گازی را در اختیار شما قرار داده ایم:

1. مشکلات برق کشی ساختمان یا کولر گازی

قبل از هر کاری باید مطمئن شوید که برق به دستگا تان می رسد. ممکن است یک اتصالی کوچک در سیم کشی برق وجود داشته باشد یا مشکلی در فیوز باشد و همین علت خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه است.

2. تنظیمات نادرست ترموستات

ممکن است یکی از ساده‌ترین دلایل خاموش شدن کولر گازی ، تنظیمات نادرست ترموستات باشد. ترموستات خودکار ممکن است در یک زمان مشخص خاموش و روشن شود و اگر به طور غیرعمدی و اشتباه درجه ترموستات را بیشتر از حد انتظار تنظیم کرده باشید، ممکن است دستگاه ناگهان خاموش شود.

به منظور انتخاب بهترین درجه ترموستات، باید به دمای محیط بیرون توجه کنید. دمای بین 22 تا 25 درجه سانتی گراد است، دمای استاندارد کولر گازی محسوب می شود.

3. اورلود موتور کولر گازی؛ علت خاموش شدن کولر گازی

برخی از کمپرسورهای کولر گازی به یک سوئیچ استراحت مجهز شده است که زمان اورلود موتور آن را خاموش می‌کند. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد از جمله: زمان کارکرد بیش از حد طولانی، نبود تهویه مناسب و همینطور نبود ولتاژ مناسب.

4. کثیف بودن فیلتر هوا

کثیف بودن فیلترهوا، علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

کار فیلتر هوا ایناست که هوا را عاری از آلودگی و گرد و غبار نگه می دارد. اما وقتی با گرد و خاک پوشیده شوند، می‌توانند عملکرد کولر گازی را با تاثیر منفی مواجه کنند. فیلتر هوای کولر گازی باید به طور مرتب شسته شود. بسته به میزان استفاده شما از کولرگازی توصیه می شود که بین 2 تا 3 هفته فیلتر هوا را بشویید. زمانی که فیلتر هوا کثیف می شود جریان هوا را مسدود کرده و باعث می شود کولر برای خنک کردن خانه تان فشار بیشتری را متحمل شود. این فشار انقدر ادامه پیدا می کند تا دستگاه از کار بیفتد یا کولر انقدر داغ شود که جریان برق را قطع کند.

5. کویل های کندانسور کولر گازی کثیف شده است

کویل های کندانسور در واقع لوله‌های حاوی مبرد هستند و از طریق یونیت خارجی کولر وظیفه خود را انجام می دهند. اگر این کویل‌ها کثیف باشند، دستگاه تان طولانی‌تر کار می‌کند و فشار بیشتری را متحمل می شود که این مسئله باعث گرم شدن بیش از حد کولرگازی می‌شود. در صورتی که کویل ها را به طور منظم تمیز کنید مانع بروز این مشکل به عنوان یکی از دلایل خاموش شدن کولر گازی خواهید شد.

6. برد اصلی کولر گازی ایراد پیدا کرده است

برد کنترل اصلی یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم کولر گازی است و در صورتی که معیوب شود دستگاه را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. برد در واقع نقش کنترل کارکرد هر بخش را با فرمان هایی که صادر می کند دارد و ایراد آن مشکل بزرگی است. لازم است از یک تکنسین برای بررسی این مورد و تعمیر آن کمک بگیرید.

7. وجود مشکل در کمپرسور کولر گازی از دلایل خاموش شدن ناگهانی آن است

در صورتی که کولر گازی شما خیلی زودتر از آن که خانه را خنک کند خاموش می‌شود، به احتمال زیاد کمپرسور آن دچار مشکل شده است.

8. موتور فن کولر گازی نیم سوز شده است

نیم سوز شدن موتور فن یکی از دلایل خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه است. اما فن کولر گازی به چه دلیل خراب می شود؟ برخی از مهم‌ترین دلایل خرابی فن عبارتند از وجود مشکل در خازن، ترموستات، کنتاکتور و …. اگر موتور فن دچار نقص شده باشد، باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

9. سنسور کولر گازی ایراد پیدا کرده است

یکی از اصلی ترین قطعات کولر گازی سنسور یا ترمیستور است. در صورتی که این قطعه دچار خرابی شود ممکن است شاهد خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه باشید. برای بررسی دقیق‌تر، لازم است این قطعه توسط تکنسین مورد بررسی و در صورت نیاز تعمیر قرار بگیرد.

10. انسداد و گرفتگی لوله مویی کولر گازی

اگر لوله مویی کولر گازی دچار انسداد شده باشد، سیستم تبرید عملکرد نرمال ندارد و نمی‌تواند محیط را خنک کند. اما مسدود شدن لوله مویی چه علائمی دارد؟ کاهش سرمای کولر گازی، یخ زدن کندانسور، افزایش هزینه قبض برق و … برخی ازنشانه های انسداد لوله مویی هستند. با سرویس دستگاه به طور منظم و تمیز کردن لوله مویی می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

11. بروز ایراد در رله استارت کولر گازی

اگر رله استارت سوخته یا ایراد پیدا کرده باشد، ممکن است دستگاه چند دقیقه بعد از روشن شدن خاموش شود. این مشکل راه حلی جز تعویض رله استارت ندارد.

12. کاهش گاز مبرد کولر گازی

کم شدن حجم گاز مبرد هم می تواند یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی کولر گازی باشد. کمبود گاز کولر گازی علاوه بر اینکه باعث خاموش شدن ناگهانی دستگاه می‌شود، مصرف برق را افزایش می دهد، قدرت سرمایش را کاهش می دهد و باعث یخ زدن اواپراتور نیز می شود. در صورتی که علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی همین باشد، با شارژ گاز مشکل برطرف خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا