نحوه حذف آفت کش ها از روی میوه و سبزیجات

کشاورزان از سموم دفع آفات روی میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنند تا از هجوم بیماری‌ها، حشرات و باکتری‌ها جلوگیری کنند. برخی محصولات زراعی نسبت به سایرین بیشتر مستعد مشکلات هستند. میوه ها و سبزیجات با پوست سخت تر مانند کدو تنبل نسبت به میوه ها و سبزیجات نرم مانند توت فرنگی و اسفناج به آفت کش کمتری نیاز دارند. مهم است که توجه داشته باشید که بقایای آفت‌کش‌ها وارد محصولات می‌شوند و روی پوست آنها باقی می‌مانند. بنابراین باید میوه ها و سبزیجات را قبل از خوردن خوب و درست بشویید، مگر اینکه پوست را جدا کنید (که توصیه نمی شود زیرا سرشار از مواد مغذی است). در این نوشتار نحوه حذف آفت کش از روی میوه و سبزیجات را خواهید دید.

ما به شما نشان می دهیم که چگونه آفت کش ها را از سبزیجات و میوه ها به طور موثر حذف کنید. همچنین خواهید دید که کدام مواد شیمیایی برای میوه ها و سبزیجات استفاده می شوند و عوارض جانبی منفی این آفت کش های سمی را نیز خواهید دید.

آفت کش های رایج مورد استفاده در میوه ها و سبزیجات

انواع مختلفی از آفت کش ها وجود دارد که همگی عملکرد خاصی دارند. علف کش ها، قارچ کش ها، حشره کش ها و باکتری کش ها بیشتر در میوه ها و سبزیجات استفاده می شوند. این آفت کش ها با از بین بردن آفاتی مانند قارچ ها، علف های هرز، حشرات و میکروارگانیسم ها عمل می کنند.

آفت کش ها یا زیست تخریب پذیر هستند به این معنی که می توانند توسط میکروب ها به ترکیبات بی ضرر تجزیه شوند. یا پایدار، یعنی ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا شکسته شوند. آلاینده های آلی پایدار (POPs) نوعی آفت کش هستند که در برابر تخریب مقاوم هستند، بنابراین برای مدت طولانی در محیط باقی می مانند.

آلاینده های عالی پایدار یا دیرپا فوق العاده مضر و با سرطان، دیابت، اختلالات هورمونی و بیماری های عصبی مرتبط هستند. آنها در حال حاضر در بسیاری از کشورها ممنوع هستند، با این حال، استفاده طولانی مدت از آنها در طول سال ها به این معناست که هنوز در محیط زیست وجود دارند.

اثرات سموم دفع آفات بر میوه ها و سبزیجات

DDT (دیکلرودی فنیل تری کلرواتان) نمونه ای از POP بسیار سمی است. در دهه 1900، کشف شد که DDT یک حشره کش مؤثر است، بنابراین کشاورزان از آن به طور گسترده استفاده می کردند. اثرات زیانبار بیولوژیکی DDT تنها بیست سال بعد کشف شد. اکنون در بسیاری از کشورها به دلیل تأثیر منفی آن بر سلامت ممنوع است.

برخی از مواد موجود در آفت کش ها عبارتند از:

گلایفوسیت که با نام Roundup نیز شناخته می شود، یک مختل کننده غدد درون ریز است. این ماده با سرطان، بیماری کبد، مشکلات تولید مثل، نقایص مادرزادی، مشکلات جفت و آسیب DNA در جنین ها مرتبط است.

آترازین یکی دیگر از مختل کننده های غدد درون ریز است که می تواند باعث بیماری های جدی به خصوص در رحم شود که منجر به وزن کم جنین، نقص اندام ها و عوارض قلبی و ادراری می شود.
کلرپیریفوزیس با اثرات تونورولوژیک و اختلالات رشدی در کودکان، اختلالات خودایمنی و مشکلات تنفسی در بزرگسالان مرتبط است.
هپتاکلر یک ماده سرطان زا است که با تومورهای کبدی، ناراحتی های گوارشی و علائم سیستم عصبی مانند تحریک پذیری و سرگیجه همراه است.

چگونه سبزیجات و میوه ها را به طور طبیعی تمیز کنیم (نحوه حذف آفت کش ها)

اولین قانون این است که میوه ها و سبزیجات را بشویید، حتی اگر ارگانیک باشند. تعداد افرادی که میوه‌ها و سبزیجات را مستقیماً از یک بسته یا یخچال بدون استفاده از شیر آب می‌خورند، بسیار تکان‌دهنده است. شستن سالادهای کیسه‌ای نیز بسیار توصیه می‌شود، علی‌رغم اینکه در بسته نوشته شده است که از قبل شسته شده است.

سالاد کیسه‌ای محل رشد باکتری E. coli و سایر باکتری‌هاست، بنابراین قبل از خوردن باید دوباره شسته شود. قبل از بسته بندی، سالاد با مجموعه ای از مواد شیمیایی سمی توسط تولید کنندگان شسته می شود، از جمله کلر و سفید کننده. شستن این مواد شیمیایی ضرورت دارد.

روش های موثر برای حذف آفت کش ها از روی میوه و سبزیجات

در اینجا چند راه برای حذف موثر آفت کش ها از میوه ها و سبزیجات وجود دارد:

  • با استفاده از نمک هیمالیا یا نمک دریا به مدت 20 دقیقه میوه یا سبزی را در آب خیس کنید. محققان کشف کردند که محلول آب نمک 10 درصد برای از بین بردن بقایای آفت کش های رایج از جمله DDT موثر است. سپس میوه و سبزی را با آب بشویید.
  • برای تمیز کردن میوه ها و سبزیجات از بی کربنات سودا (همچنین به عنوان بی کربوهیدرات و جوش شیرین شناخته می شود) استفاده کنید. 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را به 2 فنجان آب اضافه کنید و 15 دقیقه خیس کنید. بعد با آب شستشو دهید. البته که کاربردهای جوش شیرین در خانه بسیار است!
  • به مدت 20 دقیقه در سرکه (هر نوع) و آب خیس کنید. شما باید از 1 قسمت سرکه به 4 قسمت آب استفاده کنید، بنابراین 10 میلی لیتر سرکه باید با 40 میلی لیتر آب مخلوط شود. میوه های متخلخل مانند انواع توت ها ممکن است زمانی که برای مدت طولانی خیسانده شوند خیس شوند.
  • اگر زمان زیادی ندارید و نمی توانید میوه یا سبزی را خیس کنید، توصیه می کنیم میوه ها و سبزیجات را به مدت بیست ثانیه زیر شیر آب بشویید. این کار به حذف برخی از باقی مانده آفت کش ها و همچنین پاک کردن باکتری ها و کثیفی ها (مخصوصاً تمام انگشتان کثیفی که با آنها تماس داشته) کمک می کند.

همیشه میوه ها و سبزیجات را بشویید

شستن میوه ها و سبزیجات قبل از خوردن ضروری است، حتی اگر فقط برای چند ثانیه زیر شیر آب باشد. مواد شیمیایی سمی روی محصولات اسپری می شوند و بقایای این آفت کش ها روی میوه ها و سبزیجات باقی می ماند مگر اینکه با روش مناسب شسته شوند. از نمک، بی کربوهیدرات یا سرکه برای خیس کردن سبزیجات به مدت 20 دقیقه برای حذف آفت کش ها استفاده کنید تا به خوبی از بین بروند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا