روش پاک کردن لکه شکلات از روی لباس، مبلمان و فرش

شاید شکلات یکی از خوشمزه ترین مواد روی زمین باشد، اما از آن خوراکی هایی است که لکه و کثیفی زیاد هم به جا می گذارد. در این نوشتار نحوه پاک کردن لکه شکلات از روی لباس و فرش و مبل را خواهیم دید. با ما همراه باشید.

چگونه لکه شکلات را پاک کنیم؟

نکته کلیدی در مورد لکه های شکلات این است که به سرعت عمل کنید، به خصوص در مورد پارچه. هر چه لکه سریعتر درمان شود، درمان موثرتر خواهد بود. هر چه لکه بیشتر بماند، بیشتر در الیاف فرو می‌رود و خشک می‌شود. به هر روی نحوه پاک کردن لکه شکلات به شرح زیر است:

1. لکه شکلات را در حالی که هنوز خیس است پاک کنید

 لکه شکلات را در حالی که هنوز خیس است پاک کنید

مانند از بین بردن لکه های آبمیوه های قرمز، حذف لکه شکلات تازه یا هنوز خیس از پارچه در مقایسه با لکه های خشک ساده تر است، زیرا شکلات هنوز فرصتی برای پیوند با الیاف نداشته است.

با این حال، اگر شکلات اضافی وجود دارد که به پارچه نفوذ نکرده است، مراقب باشید تا حد امکان با یک دستمال کاغذی یا پارچه خشک آن را بردارید تا از مالیدن آن و ایجاد لکه بزرگتر جلوگیری کنید.

برای لکه های بسیار ضخیم روی لباس، یک نکته مهم این است که آن را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال یا فریزر قرار دهید تا شکلات سفت شود و قبل از اینکه خود لکه را از بین ببرید، تکه های سفت شده راحت تر با یک برس یا چاقوی صاف خراشیده شده قابل برداشتن می شوند. با نگه داشتن کیسه یخ روی لکه به مدت یک یا دو دقیقه هم می‌توانید شکلات را روی یک مبل یا صندلی روکش شده به همین روش سفت کنید و مقداری از آن را بردارید.

2.  برای از بین بردن لکه شکلات از آب سرد استفاده کنید نه آب گرم

برای از بین بردن لکه شکلات از روی بیشتر پارچه ها، ابتدا لکه را با آب سرد بشویید، در حالت ایده آل هر دو طرف پارچه را بشویید تا شکلات تا حد ممکن پاک شود. معمولاً از آب گرم برای تمیز کردن یا از بین بردن باکتری‌ها استفاده می‌شود، اما برای از بین بردن لکه‌ها توصیه می‌کنیم از آب سرد استفاده کنید، زیرا به طور مؤثرتری کثیفی را می‌گیرد. آب داغ ممکن است با سفت کردن لکه و چسباندن بیشتر شکلات به الیاف برعکس عمل کند. همچنین می‌تواند شکلات را بیشتر ذوب کند و باعث پخش شدن آن شود.

3.  یک پاک کننده لکه شکلات درست کنید

خبر خوب این است که احتمالا هر چیزی را که برای پاک کردن لکه های شکلات نیاز دارید، به راحتی در کابینت های آشپزخانه تان پیدا می کنید.

برای از بین بردن لک شکلات لباس، فرش و اثاثه یا لوازم داخلی، محلولی از 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید و 2 فنجان آب گرم مصرف کنید. یک پارچه تمیز را به محلول آغشته کنید و ناحیه لکه‌دار را پاک کنید.

پارچه آغشته به محلول را روی لکه مالش دهید. سپس لکه را دوباره با آب سرد بشویید و در صورت لزوم کل فرآیند را تکرار کنید.

کارتان را با شستن پارچه در آب سرد – یا با استفاده از یک اسفنج برای پاک کردن شوینده باقیمانده از اثاثه یا لوازم داخلی به پایان برسانید.

4. استفاده از جاروبرقی برای کمک به حذف شکلات از روی فرش

در حالی که پاک کردن لکه با محلول مایع ظرفشویی ممکن است به کم رنگ شدن آن کمک کند، اگر می‌خواهید بدانید که چگونه فرشی را با لکه شکلاتی بزرگ‌تر تمیز کنید، ممکن است لازم باشد از جاروبرقی خود استفاده کنید.

جاروهای استاندارد معمولاً برای تمیز کردن مناطق مرطوب که می‌توانند به موتورهای دستگاه آسیب برسانند، مناسب نیستند، بنابراین از جاروبرقی آب و خاک با حالت مرطوب استفاده کنید که لکه ها قبل از خشک شدن و سفت شدن سریعاً درمان شوند.

5. از شامپو بچه برای از بین بردن لکه شکلات از چرم استفاده کنید

چرم – مانند کفش، مبل، کیف یا کت – به یک محلول تمیز کننده بسیار ملایم نیاز دارد. از یک پارچه مرطوب و مقدار کمی شوینده ملایم، مانند شامپو بچه، استفاده کنید. “لکه را به آرامی مالش دهید و سپس با یک پارچه مرطوب دیگر بشویید.”

6. همیشه بعد از درمان لکه اجازه دهید پارچه ها به طور طبیعی خشک شوند

همانطور که آب گرم می‌تواند به لکه کمک کند که ثابت و دائمی شود، گرمای خشک نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد. بنابراین، وقتی کار با پارچه ها را تمام کردید، آنها را در خشک کن، روی رادیاتور قرار ندهید یا آنها را با سشوار خشک نکنید – در عوض اجازه دهید به طور طبیعی و در معرض هوا خشک شوند.

به این ترتیب، اگر لکه‌ای از شکلات باقی مانده باشد، می‌توانید پس از خشک شدن لباس، روش دیگری را برای از بین بردن لک شکلات امتحان کنید.

چگونه لکه های خشک شده شکلات را پاک کنیم؟

در حالی که از بین بردن لکه های خشک شده شکلات به زمان و تلاش بیشتری نسبت به لکه های خیس نیاز دارد، اما هنوز هم این کار ممکن است. با برداشتن هر توده ای که به راحتی قابل جابجایی است با یک برس نرم یا چاقوی  کره شروع کنید، اما برای جلوگیری از آسیب رساندن به الیاف ظریف، پارچه ها را خیلی محکم مالش، یا خراش ندهید.

سپس می‌توانید مراحل بالا را دنبال کنید و سعی کنید لکه‌های خشک را به همان روش مرطوب پاک کنید. با این حال، برخی از مواد، مانند جوش شیرین، ممکن است به طور موثر لکه های خشک شده یا قدیمی شکلات را پاک نکنند. در چنین مواردی، ممکن است لازم باشد از یک لکه‌بر طراحی شده برای آن نوع پارچه استفاده شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا