برای رفع مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون این موارد را بررسی کنید!

چند دلیل احتمالی برای کم نور شدن صفحه تلویزیون وجود دارد. مثلا اینکه بک لایت تلویزیون ممکن است دچار مشکل جدی شده باشد و لازم باشد آن را تعمیر یا تعویض کنید. با این حال، مشکل ممکن است به سادگی تنظیم میزان روشنایی صفحه نمایش باشد. در هر صورت، باید اقدامات لازم را برای حل هر گونه مشکل در اسرع وقت انجام دهید تا از بدتر شدن مشکل پیش آمده جلوگیری کنید. در این مقاله راهکارهایی برای رفع مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون بیان شده است.

رفع مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون

در اینجا چند راه حل احتمالی می‌بینید که می‌توانید امتحان کنید:

اولین کاری که باید انجام دهید این است که تنظیمات دستگاه را بررسی کنید. برخی از تنظیمات ممکن است تغییر کرده باشند، بنابراین همیشه ایده خوبی است که تنظیمات را به حالت اولیه برگردید.

۱. تنظیمات تصویر را بررسی کنید

کنتراست، روشنایی و وضوح تلویزیون از طریق منوهای مختلف روی کنترل از راه دور قابل تنظیم است. این موارد را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه آنها به درستی تنظیم شده اند. اکثر تلویزیون‌های مدرن دارای سطوح جداگانه برای هر یک از این موارد و همچنین یک تنظیم کلی “کنتراست” برای کل صفحه نمایش هستند (که معمولاً روش خاص خود را برای تنظیم دارند). می‌توانید از دفترچه تلویزیون هم استفاده کنید.

۲. سطح نور پس زمینه تلویزیون را بررسی کنید

سطح نور اغلب به طور پیش فرض روی 100٪ تنظیم شده است و هیچ گزینه ای برای تنظیم وجود ندارد، مگر اینکه به صورت دستی در تنظیمات منوی کاربر تغییر داده شود (و حتی ممکن است قابل تنظیم نباشد).

این امر منطقی به نظر می‌رسد زیرا بدون تابش نور کافی، صفحه تلویزیون می‌تواند آنقدر تاریک شود که تقریباً چیزی قابل مشاهده نباشد – اما اگر نور زیادی از آن عبور کند می‌تواند رنگ‌ها را محو کند و تصاویر روی صفحه را به چیزی که بیشتر شبیه به نقاشی امپرسیونیستی است تغییر دهد. اگر آشنا به نظر می‌رسد، نور پس زمینه را کم کنید تا تصویر دوباره درست به نظر برسد.

۳. تنظیمات Picture Mode (حالت تصویر) را بررسی کنید

تنظیمات Picture Mode (حالت تصویر) را بررسی کنید

حالت‌های تصویر، تنظیمات متعددی را به طور همزمان تغییر می‌دهند. امروزه اکثر تلویزیون‌ها دارای حالت تصویر هستند. به عنوان مثال، گزینه “سینما” باعث می‌شود تصویر کمی تیره تر از حد معمول به نظر برسد. برای دسترسی به تنظیمات حالت تصویر تلویزیون، ابتدا دکمه هوم را روی کنترل از راه دور فشار دهید. این دکمه شما را به منوی اصلی تلویزیون‌تان می‌برد. اکنون با استفاده از کلیدهای جهت به گزینه Picture در این منو بروید و OK یا Enter را در کنترل از راه دور فشار دهید.

۴. برای رفع مشکل کم نور شدن صفحه تلویزیون، سنسور نور را بررسی کنید

سنسور نور یک دستگاه کوچک و گرد است که در پشت تلویزیون قرار می‌گیرد. این سنسور میزان نوری که به صفحه نمایش برخورد می‌کند را اندازه گیری کرده و بر اساس آن روشنایی را تنظیم می‌کند. اگر درست کار نکند، متوجه می‌شوید که صفحه تلویزیون تاریک‌تر از حد معمول است، حتی زمانی که فقط در اتاقی با سطح روشنایی معمولی قرار گرفته است، مانند فضاهای اداری یا اتاق نشیمن. البته این احتمال وجود دارد که تنها با خاموش کردن سنسور نور مشکل برطرف شود.

برای بررسی اینکه آیا سنسور نور تلویزیون شما نیاز به تمیز شدن یا تعویض دارد، موارد زیر را بررسی کنید:

  • تلویزیون را از منبع برق جدا کرده و سایر سیم‌های متصل به آن (مانند کابل‌های HDMI) را جدا کنید.
  • هر پوششی را در اطراف جایی که سنسور نور تلویزیون را پیدا کردید بردارید.
  • پس از برداشتن تمام پوشش‌های موجود، به آنچه از پنل پشتی تلویزیون باقی می‌ماند، نگاه کنید. شما باید دو سوراخ در نزدیکی محل ورود کابل به بدنه اصلی دستگاه – یکی بزرگتر از دیگری – و یک جسم گرد سیاه بین آنها ببینید.
  • اگر چیزی مانع هر یک از سوراخ‌ها می‌شود (مثلاً گرد و غبار)، این موانع را با موچین یا گوش پاک کن آغشته به الکل مالشی بردارید تا زمانی که هر دو سوراخ باز شوند.

۵. آیا افزایش برق رخ داده است؟

اگر تلویزیون کاملاً نو دارید و صفحه نمایش آن تاریک شده، ممکن است ولتاژ بالا باعث افزایش برق شده باشد. در این مورد، بررسی کنید که آیا پریز به درستی کار می‌کند یا خیر. اگر مشکلی ندارد، بررسی کنید که آیا فیوز تلویزیون نیاز به تعویض دارد یا خیر. اگر حدس می‌زنید که فیوز سوخته و نیاز به تعویض دارد، از یک تکنسین کمک بگیرید.

در مرحله بعد، محافظ برق را مجدداً تنظیم کنید و ببینید که آیا این کار به رفع مشکلاتی که در سطح و شدت نور دارید کمک می‌کند یا نه.

ممکن است فکر کنید که روشن کردن تلویزیون پس از افزایش برق مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در واقع اینطور نیست. اگر این کار را انجام دهید ممکن است تلویزیون آسیب ببیند. نوسانات برق همچنین می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند آسیب دیدن لوازم الکترونیکی و به طور کلی لوازم خانگی شود، بنابراین بهتر است اقدامات احتیاطی را رعایت کنید.

  • بلافاصله پس از افزایش برق از تلویزیون استفاده نکنید – حداقل نیم ساعت قبل از روشن کردن مجدد تلویزیون صبر کنید
  • از محافظ برق با خروجی‌های متعدد استفاده نکنید: این اقلام حتی زمانی که به درستی کار می‌کنند خطرناک هستند. اگر یکی از خروجی‌ها به طور کامل خراب شود، همه آنها از کار خواهند افتاد.

۶. بازیابی تنظیمات کارخانه برای رفع مشکل کم نور شدن تلویزیون

اگر این مراحل اصلاً به رفع مشکل هیچ کمکی نکردند، ادامه دهید و تنظیمات کارخانه را درتلویزیون بازیابی کنید. با این کار احتمال دارد مشکل برطرف شود.

‌۷. کابل HDMI را بررسی کنید

اگر از پورت HDMI استفاده می‌کنید و این پورت به خوبی کار نمی‌کند یا آسیب دیده، ممکن است صفحه تلویزیون تیره‌تر از حالت عادی شود. در واقع خرابی این کابل یکی از دلایل کم شدن نور صفحه تلویزیون است. اگر کابل را عوض کردید و تلویزیون به حالت عادی برگشت، مشکل همین بوده است.

چرا صفحه تلویزیون در یک طرف و سمت پایین تاریک است؟

اگر تلویزیون شما فقط از یک طرف تاریک باشد، مشکل کمی جدی تر است. تلویزیون هیچ تنظیماتی ندارد که باعث شود برخی از بخش‌ها تیره تر از بقیه به نظر برسند. این نشان می‌دهد که احتمالاً مشکل سخت افزاری وجود دارد. برای برطراف کردن این مشکل باید از یک تعمیرکار تلویزیون کمک بگیرید.

اگر خوش شانس باشید، کابل HDMI دلیل این مشکل خواهد بود. پس از تعویض آن، تصویر باید درست شود. اگر بدشانس باشید، ممکن است مشکلی در خود تلویزیون وجود داشته باشد. مثلا ممکن است برد دچار مشکل شده باشد. حتی ممکن است مجبور شوید که یک دستگاه جدید خریداری کنید.

بک لایت خراب شده است!

خرابی بک لایت یکی از بدترین دلایل کم شدن نور تلویزیون است. ممکن است لازم باشد این قطعه را کلا تعویض کنید.

جمع بندی

امیدواریم نکات قید شده در این نوشتار مفید بوده باشد، و اگر هنوز با کیفیت تصویر تلویزیون مشکل دارید، بهتر است از یک مرکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید تا دستگاه‌تان به طور اصولی بررسی شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا