پاک کننده آنزیم چیست؟

پاک کننده آنزیمی یک عامل پاک کننده قوی لکه و بو است که به ویژه در از بین بردن برخی از رایج ترین کثیفی‌ها خوب است. در حالی که زمان می‌برد تا این پاک کننده‌ها تاثیر خود را بگذارند، موثرترین راه برای از بین بردن لکه های زیستی از خاک و مایعات بدن انسان، آشفتگی حیوانات خانگی و سایر آلودگی‌ها هستند. پاک کننده های آنزیمی ایمن و اغلب مقرون به صرفه تر از سایر مواد پاک کننده لکه و بو هستند.

این نوشتار توضیح می‌دهد که پاک کننده آنزیمی چیست، برای چه چیزی باید از آن استفاده کرد، و چگونه می‌توان از آن به طور موثر در طیف گسترده ای از کثیفی ها استفاده کرد.‌

پاک کننده آنزیم

پاک کننده های آنزیمی ترکیبات بیولوژیکی هستند که برای تجزیه زباله های آلی استفاده می‌شوند. برخی از پاک کننده های آنزیمی به طور طبیعی وجود دارند، در حالی که برخی دیگر به صورت شیمیایی تولید می‌شوند.

یک پاک کننده آنزیمی از همان اصول سیستم گوارش ما برای تجزیه لکه ها به ساده ترین شکل آنها استفاده می‌کند. لکه های پروتئینی به خوبی به این فرآیند پاسخ می‌دهند. شیر، خون و مایعات بدن بهترین نمونه از این نوع لکه ها هستند.
در حالی که تمام پاک کننده های آنزیمی به عنوان یک کاتالیزور برای تجزیه خاک های زیستی عمل می‌کنند، آنزیم های مختلف خاک های مختلف را هدف قرار می‌دهند.

  • آمیلاز: کربوهیدرات ها و نشاسته ها را تجزیه می‌کند
  • سلولاز: ذراتی مانند خاک یا دوده روی الیاف پنبه را تجزیه می‌کند
  • لیپاز: چربی ها و روغن ها از جمله سبوم را تجزیه می‌کند
  • ماناناز: لکه های غذایی حاوی مانان را از بین می‌برد
  • پکتیناز: لکه های حاوی پکتین را از میوه ها، سبزیجات و غلیظ کننده ها از بین می‌برد.
  • پروتئاز: خاک های پروتئینی مانند خون، تخم مرغ و علف را تجزیه می‌کند

موارد استفاده از پاک کننده های آنزیمی

موارد استفاده از پاک کننده های آنزیمی

برخی از رایج ترین کاربردهای پاک کننده های آنزیمی عبارتند از:

کثیفی‌های انسان و حیوان خانگی شامل ادرار، مدفوع یا استفراغ
خون، عرق و لکه های ناشی از مایعات بدن
لکه های حاصل از شیر و شیر خشک نوزاد
لکه های غذایی از روغن ها و چربی ها، میوه ها، سبزیجات یا گوشت، از جمله خون
لکه هایی از خاک هایی مانند خاک، خاک رس، گل و چمن
پاک کننده های آنزیمی کاربردهای بسیار زیادی دارند و برای استفاده در خانه ضروری هستند.

پاک کننده های آنزیمی در صورت استفاده صحیح، لکه ها و بوها را با شکستن مولکول های آلی از بین می‌برند. آنها همچنین به طور کلی برای استفاده در خانه هایی که در آن کودکان و حیوانات خانگی وجود دارد بی خطر هستند، روی پارچه ها ملایم هستند و تجزیه پذیر هستند.

نحوه استفاده از پاک کننده های آنزیمی

پاک کننده های آنزیمی برای موثر بودن باید فعال شوند و برای اثر گذاشتن به زمان نیاز دارند. این پاک‌کننده‌ها در شرایط گرم و مرطوب بهترین عملکرد را دارند. «دمای بیش از حد گرم به عملکرد آنها آسیب می‌رساند، و سردی بیش از حد به اندازه کافی مؤثر نخواهد بود. عمل آنزیمی برای کار به رطوبت نیاز دارد.

پاک کننده های آنزیمی را می‌توان روی هر سطح یا ماده ای که خیس شود استفاده کرد. آنها نباید روی پارچه هایی مانند ابریشم استفاده شوند، مگر اینکه برچسب مراقبت مشخص کند که می‌توان این پارچه‌ها را در آب شست. به همین ترتیب، بهتر است از پاک کننده های آنزیمی روی سطوحی که نباید خیس شوند مانند مبلمان تخته خرده چوب استفاده نکنید.

پاک کننده های آنزیمی علاوه بر اینکه نیاز به فعال سازی با آب گرم دارند، به زمان نیاز دارند تا خاک های زیستی را که باعث ایجاد لکه و بو می‌شوند، تجزیه کنند. بسته به نوع و شدت لکه، پاک کننده های آنزیمی از 15 دقیقه تا 8 ساعت زمان برای اثرگذار نیاز دارند.

لباسشویی و لکه زدایی

پاک کننده های آنزیمی در لباسشویی برای از بین بردن لکه و رفع بو بسیار موثر هستند. در حالی که اثرگذاری آنها زمان بر است، اما معمولاً نسبت به سایر محصولات مراقبت از پارچه، انتخاب ملایم تری برای از بین بردن لکه و بو هستند.

بر خلاف سفید کننده های کلر یا پاک کننده های لکه بر پایه اسید مانند آبلیمو، پاک کننده های آنزیمی خطری برای از بین بردن رنگ ندارند و استفاده از آنها روی هر پارچه قابل شستشو ایمن است.

موثرترین راه برای استفاده از آنزیم ها برای لباس‌ها، قبل از خیساندن آنها است. این امر به ویژه در مورد لکه های ست شده، از جمله لکه های تیره زیر بغل پیراهن ها صادق است. قبل از شستشو، اسپری های پیش تصفیه را می‌توان روی لباس ها و کالاهای خانگی مانند ملحفه ها و حوله ها استفاده کرد تا لکه های پروتئینی و بوهای مرتبط را از بین ببرد.

برای استفاده از پاک کننده آنزیمی به عنوان ماده ای برای پیش خیساندن، دستورالعمل های بسته بندی را برای دستورالعمل های رقیق سازی و دستورالعمل های مربوط به مدت زمان خیس شدن لباس برای حذف لکه ها و از بین بردن بوی بهینه بخوانید. پاک کننده آنزیمی را طبق دستور مخلوط کنید تا کاملا حل شود.

سپس اقلام را با اطمینان از غوطه ور شدن و اشباع کامل در محلول قرار دهید و آنها را برای مدت زمان توصیه شده خیس کنید. اقلامی که به شدت لک شده اند باید برای حداکثر زمان تعیین شده خیس شوند، معمولاً 8 ساعت تا یک شب.

پس از خیساندن، محلول را آبکش کرده و طبق معمول اقلام را بشویید. بعد از خیساندن و قبل از شستشو نیازی به آبکشی نیست.

برای حیوانات خانگی

برای حیوانات خانگی

پاک‌کننده‌های آنزیمی برای حذف کثیفی های حیوانات خانگی ایده‌آل هستند، زیرا علاوه بر حذف لکه‌های نامطبوع، بوها را از بین می‌برند. پاک کننده های آنزیمی فرموله شده برای آشفتگی حیوانات خانگی عموماً برای اکثر پارچه ها و همچنین فرش ها، کفپوش های چوبی سخت و مبلمان بی خطر هستند. تمام دستورالعمل های بسته را برای استفاده بخوانید و دنبال کنید.

پس از خواندن دستورالعمل ها، با پاک کردن یا جمع آوری ضایعات حیوانات خانگی تا حد امکان با دستمال کاغذی یا پارچه شروع کنید. سپس، پاک کننده آنزیمی را روی ناحیه مورد نظر بمالید و منتظر بمانید تا در زمان توصیه شده، معمولاً 15 تا 20 دقیقه، به داخل کثیفی نفوذ کند. باقیمانده پاک کننده آنزیمی را با حوله کاغذی یا پارچه تمیز پاک کنید و اجازه دهید ناحیه در هوا خشک شود. در صورت نیاز این فرآیند را تکرار کنید تا به طور کامل لکه ها و بوهای ایجاد شده توسط حیوان خانگی را از بین ببرد.

فرش، مبلمان روکش شده و تشک

پاک کننده های آنزیمی همچنین می‌توانند اقلام بزرگ یا ثابتی را که نمی توانند وارد ماشین لباسشویی شوند، مانند فرش ها، مبلمان روکش شده یا تشک ها را تمیز کنند.

پس از خواندن دستورالعمل ها، آزمایش کنید که پاک کننده آنزیمی آسیبی ایجاد نمی کند. برای این کار مقدار کمی از محصول را روی یک نقطه نامشخص یا پنهان امتحان کنید و اجازه بدهید حداقل 15 دقیقه بماند.

اگر آسیب قابل مشاهده ای رخ نداد، پاک کننده آنزیمی را روی ناحیه لکه دار بمالید و قبل از پاک کردن آن به مقدار زمان توصیه شده صبر کنید. بعد زمان بدهید تا منطقه در هوا خشک شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا