مصرف برق کولر گازی چقدر است؟

یکی از رایج ترین سوالات مرتبط با کولر گازی و حتی یکی از بزرگ ترین موانع خرید این دستگاه برای بسیاری از خانواده ها این است که مصرف برق کولر گازی چقدر است؟ به هر حال با وجود خارج زیادی که هر خانواده دارد، ترجیح بر این است که رقم روی قبض برق خیلی بالا نباشد. بد نیست بدانید که مقدار مصرف برق کولر گازی بستگی به مدل این دستگاه دارد. حتی می توان گفت که کولر گازی نو مصرف برق پایین تری در مقایسه با کولرهای کهنه دارد.

در این نوشتار مقدار مصرف برق کولر گازی 24000، 12000 و سایر مدل های این دستگاه از جمله کولر گازی، پنجره ای، پرتابل پرداخته ایم. با هوم نگار همراه باشید.

اولین سوال: مصرف برق کولر گازی چقدر است؟

مطابق با تحقیقاتی که تا منون صورت گرفته است، میزان مصرف برق کولر گازی، حدودا 5 برابر کولر آبی است! اسپلیت (کولرهای دو تکه)، در ازای هر 1 درجه افزایش دما در روز، بین 500 تا 700 مگاوات افزایش مصرف برق دارد. همچنین بد نیست بدانید اوج مصرف برق کولرگازی در فصل تابستان بین ساعات 11 تا 16 است.

کولر اینورتر، گزینه ای برای کاهش مصرف برق

اخیرا کولرهایی در بازار موجود است به نام کولر گازی اینورتر که مصرف برق بسیار کمتری در مقایسه با سایر کولرها دارد و حتی گفته می شود که مصرف برق آن در حد کولر آبی است. از این رو توصیه می شود که اگر هنوز به دنبال خرید کولر گازی هستید، بررسی نوع اینورتر را در برنامه تحقیق و بررسی تان قرار بدهید.

چطور میزان مصرف برق کولر گازی را محاسبه کنیم؟

به منظور محاسبه مصرف برق کولر گازی پنجره ای و سایر مدل های این دستگاه لازم است ظرفیت کولر را بدانید. ظرفیت کولر گازی در قسمت نوشته مرتبط با مدل روی دستگاه قید شده است. در این بخش، ابتدا دو حرف انگلیسی و بعد دو عدد و بعد هم مدل دستگاه را می بینید. نمونه ها زیر را ببینید:

  • AR18FC3TAUR
  • AR24FC2UAE

برای اینکه ظرفیت کولر گازی را به دست بیاورید می بایست آن عدد دو رقمی را در هزار ضرب کنید تا عدد BTU یا همان حجم سرمادهی در زمان به دست بیاید. وقتی بی تی یو (BTU) را به دست آوردید، آن را بر 12000 تقسیم کنید تا به TON تبدیل شود، به این دلیل که هر یک TON برابر است با 1200 وات برق مصرفی.

در مرحله بعد باید میزان TON را در 1200 ضرب کنید و حاصل میزان برق مصرفی بر اساس وات خواهد بود. بعد میزان TON را ضرب در تعداد ساعاتی کنید که در طول روز کولر گازی را روشن می کنید، تا مقدار وات مصرفی شما به دست بیاید.
عدد حاصل را بر 100 تقسیم کنید، تا مقدار برق مصرفی به کیلو وات ساعت مشخص شود.

در نهایت عدد به دست آمده را در میزان برق مصرفی تان به ازای هر کیلو وات ساعت ضرب کنید (این عدد روی قبض برق مشخص شده است) تا میزان مصرف برق کولر گازی تان به ازای تعداد ساعات استفاده از آن مشخص شود. تمام!

مصرف برق کولر گازی 24000

در این جا با یک نمونه محسابه شده در خدمت تان هستیم تا محاسبه مقدار مصرف برق را بهتر متوجه شوید. واقعیت این است که میزان مصرف برق دقیق کولر گازی 24000 با میزان کیلو وات ساعت مصرف برق محل سکونت تان ارتباط مستقیم دارد، مقدار مصرف کولر گازی 24000 را با این فرض محاسبه می کنیم که مقدار مصرف برق محل سکونت شما به ازای هر ساعت 600 است.

کولر گازی شما این مشخصات را دارد: AR24FC2UAE. شما روزی 5 ساعت از آن استفاده می کنید. برای محاسبه میزان مصرفی برق، مراحل زیر را دنبال می کنیم:

  • محاسبه ظرفیت کولر گازی: 24000 =1000x 24
  • تبدیل ظرفیت کولر به تن: 2=12000 / 24000
  • به دست آوردن میزان وات مصرفی کولر گازی : 2400 = 12002
  • ضرب عدد به دست آمده در تعداد ساعات: 12000 = 2400* 5
  • تبدیل به کیلو وات ساعت: 120=100 / 12000
  • محاسبه مقدار نهایی برق مصرف شده در 5 ساعت : 72000 ریال = 120* 600

مصرف برق کولر گازی 12000

همانطوری که گفتیم ظرفیت کولر گازی، ارتباط مستقیمی با حجم مصرف برق آن دارد. از این رو طبیعی است که هرچه ظرفیت کولر گازی کمتر باشد، مصرف برق آن نیز پایین تر است. برای محاسبه حجم مصرف برق کولر گازی 12000 می بایست مراحل بالا را دنبال کنید.

آیا محل نصب کولر گازی ارتباطی با مصرف برق آن دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. در واقع در میان عواملی که بر میران مصرف برق کولرهای گازی اسپیلیت تاثیر دارند، یکی از مهمترین‌ها، محل نصب است. به طور کلی، کولرهای گازی بین 5 تا 15 متر پرتاب باد دارند، از این رو هنگام نصب کولر گازی، باید محلی را در نظر گرفت که بتواند تمام فضا را خنک کند. به این ترتیب دستگاه در زمان کوتاه تری فضا را خنک می کند و مصرف برق هم کاهش می یابد. همچنین توصیه می شود کولر دور از آفتاب باشد.

آیا مصرف برق کولرهای اینورتر به طور قابل توجهی پایین تر است؟

برای اینکه متوجه تفاوت مصرف برق کولرهای معمولی و اینورتر شوید، باید شیوه کارکرد کولر اینورتر را بشناسید. در کولرهای اینورتر، تبدیل جریان برق متناوب به جریان مستقیم، سبب می شود که دستکاه استارت تدریجی داشته باشد. به همین دلیل دور موتور دستگاه، به آرامی بالا می رود. این روند، چند مزیت دارد:

  • کاهش فشار به دستگاه
  • کاهش صدا
  • کاهش میزان مصرف برق

به این ترتیب می توان گفت که میزان مصرف برق در کولرهای اینورتر، بسیار کمتر از کولرهای معمولی است. به خصوص که اگر کولر گازی اینورتر، کلاس A باشد، ککه در این صورت مصرف برق آن کمترین است. البته که کولرگازی اینورتر قیمت بالاتری هم دارد اما اگر کاهش مصرف برق را در دراز مدت در نظر بگیرید، خواهید دید که خریدن این نوع کولر ارزشش را دارد.

کنترل مصرف برق کولر گازی با چند نکته موثر

در صورتی که می خواهید مصرف برق کولرتان کاهش پیدا کند، توصیه می شود موارد زیر را رعایت کنید:

  • بهتر است دما را روی 24 تا 26 درجه سانتی گراد قرار دهید.
  • هنگام خرید کولر گازی، حواس تان به برچسب انرژی باشد. بهترین درجه برای مصرف برق، روی حالت A یا B است.
  • به تناسب ظرفیت کولر و فضا دقت کنید.
  • از سایبان برای کندانسور یا پنل خارجی کولر گازی استفاده کنید. همچنین می توانید در صورت امکان آن را دور از آفتاب نصب کنید.
  • اگر قصد خرید کولرگازی دارید، حتما نوع اینورتر آن را مد نظر داشته باشید.
  • حتما کولر گازی را به صورت دوره ای سرویس کنید. ایراد پیدا کردن قطعات و کاهش راندمان کولر گازی، تاثیر زیادی در میزان مصرف برق آن دارد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا