شستشوی سبزیجات با نمک درست است یا خیر

چنانچه قطعا می دانید، مصرف سبزیجات نشسته و آلوده باعث بروز مسمومیت و مشکلات مختلف می شود بنابراین شستشوی درست و ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه ها برای سلامتی اعضای خانواده اهمیت زیادی دارد. نکته حائز اهمیت این است که برای شستشوی صحیح سبزیجات از چه موادی استفاده می کنید چرا که ماده و محصول مورد استفاده برای ضد عفونی کردن هم اهمیت زیادی دارد.

آیا مایع ظرفشویی برای ضد عفونی کردن سبزیجات مناسب است؟

برخی از خانواده ها برای شستشوی میوه و سبزیجات و ضد عفونی کردن آنها از مایع ظرفشویی استفاده می کنند که ابدا کار درستی نیست. مایع ظرفشویی به سبزیجات چسبیده و احتمال کارسینوژنی را بالا می برد و سبب مسمومیت اعضای خانواده می شود. به علاوه استفاده از مایع ظرفشویی سبب می شود که سطح سبزی ها، تخم و کیست انگل های موجود روی آن لیز و لزج شود و رشد کنند.

بد نیست بدانید که همه مسمومیت ها کشنده نیستند و با علائمی مانند تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، تب و اسهال همراه هستند. همچنین شایان ذکر است که خانم های باردار یا شیرده، افراد مبتلا به بیماری های خاص، افرادی که داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، سالمندان و دیابتی ها نسبت به مسمومیت ها حساس تر هستند، بنابراین می بایست در شستشوی سبزیجات و میوه ها کمال دقت را به خرج دهند.

نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد

برخی از افراد برای شستشوی سبزیجات از نمک استفاده می کنند در حالی که این ماده هم برای شستشو مناسب نیست. نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد و فقط می تواند سموم آفت کش سطحی روی سبزی ها و میوه ها را از بین ببرد.

بهترین مواد برای شستشو و ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

موارد زیر بهترین محصولات برای شستشوی سبزیجات هستند:

1. مایع های موسوم به ضدعفونی کننده یا ترکیبات کلر

محصولات تحت عنوان ضد عفونی کننده سبزیجات در بازار عرضه می شوند. می توانید برای ضدعفونی کردن سبزیجات از این محصولات یا ترکیبات کلر استفاده کنید و نگران نباشید زیرا کلر موجود در ضدعفونی کننده ها در آب حل شده و از آن جدا می شود.

2. ضدعفونی کردن سبزیجات با سرکه

باز هم سرکه همه فن حریف! سرکه ماده ضدعفونی بسیار قوی و به شدت مؤثری است که قدرت ضد میکروبی خوبی دارد. به علاوه استفاده از سرکه برای ضد عفونی کردن سبزیجات هیچ عارضه خطرناکی در پی ندارد. برای ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه یک لیوان سرکه را در یک لیتر آب بریزید و میوه ها و سبزیجات را در آن قرار بدهید. بعد از گذشت بیست دقیقه سبزیجات را آب بکشید.

3. لیمو برای ضدعوفنی کردن سبزیجات

بله لیمو هم به درد ضد عفونی کردن سبزیجات می خورد. اسید سیتریک موجود در لیمو عامل خواص ضد عفونی و ضد باکتریایی اش است. برای ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات به کمک لیمو، آب، سرکه و آبلیمو را به اندازه مساوی مخلوط کنید و میوه ها و سبزیجات را به مدت10 دقیقه در محلول به دست آمده قرار دهید. در نهایت سبزیجات را بشویید و خشک کنید.

4. ضد عفونی کردن سبزیجات با جوش شیرین

جوش شیرین همه کاره نیز می تواند برای ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه ها عالی باشد به ویژه که تقریبا در هر خانه ای پیدا می شود. برای این کار چند قاشق جوش شیرین را داخل یک یا دو فنجان آب بریزید و خوب هم بزنید. محلول به دست آمده را داخل یک بطری اسپری ریخته و روی سبزیجات اسپری کنید. بعد از گذشت چند دقیقه میوه و سبزیجات را با فشار بالای آب شستشو دهید تا تمام آلودگی ها به خوبی جدا شوند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا