چطور رطوبت کمد دیواری را برطرف کنیم؟

رطوبت یکی از مشکلات رایج در خانه‌ها است که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی نظیر تهویه نامناسب، /نشت لوله‌ها یا حتی تغییرات آب و هوا ایجاد شود. یکی از نقاط مستعد رطوبت در خانه، کمد دیواری است. متاسفانه رطوبت نه تنها باوی ناخوشایندی ایجاد می‌کند بلکه به لباس‌ها، اسناد، و سایر وسایل موجود در کمد دیواری آسیب می‌زند.

رطوبت در کمدهای دیواری همچنین می‌تواند عواقب مخربی ایجاد کند، از جمله ایجاد محیط مساعد برای رشد قارچ‌ها و بوی نامطبوع. بنابراین، حفظ یک محیط خشک و بدون رطوبت در داخل کمدها ضروری است. در این مقاله، به بررسی علل وجود رطوبت در کمد دیواری پرداخته و راهکارهای موثر برای رفع رطوبت کمد دیواری و پیشگیری از این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

علت نم گرفتن کمد دیواری چیست؟

برای مقابله موثر با رطوبت و نم گرفتن کمد دیواری، اولین گام این است که علت ایجاد آن را شناسایی کنید. مهمترین عوامل ایجاد رطوبت در کمد دیواری عبارتند از: عایق کاری نامناسب سرویس بهداشتی مجاور کمد دیواری که در صورت وجود نشتی لوله‌ها، رطوبت را به کمد منتقل می‌کند؛ نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان که می‌تواند از واحدهای مجاور یا بالا و پایین ساختمان شروع شود؛ و استفاده از درب‌های سنگین و چوبی که باعث انسداد جریان هوا شده و فضایی مناسب برای رشد قارچ‌ها و کپک فراهم می‌کنند.

برای جلوگیری از این مشکلات، لازم است تا به موقع هر یک از این علل را شناسایی و اقدامات تعمیری یا تغییرات لازم را انجام دهید.

نحوه رفع رطوبت کمد دیواری

نحوه رفع رطوبت کمد دیواری

برای از بین بردن رطوبت و نم کمد دیواری می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1. برای از بین بردن رطوبت کمد دیواری از زغال استفاده کنید

یک خاصیت جالب زغال این است که رطوبت را به خود جذب می‌کند. برای استفاده از زغال جهت رفع نم کمد دیواری، چند تکه زغال فعال) را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را داخل کمد دیواری بگذارید. برای اثرگذاری زغال درب کمد باید کمی باز باشد. بعد از مدتی شاهد کاهش رطوبت خواهید بود.

2. یک سیستم تهویه مناسب نصب کنید

از مهم‌ترین نکاتی که لازم است برای جلوگیری از نم گرفتن کمد دیواری و رشد قارچ و کپک انجام بدهید، نصب یک سیستم تهویه مناسب است که هوا در محیط بسته کمد دیواری جریان داشته باشد. همچنین می‌توانید در طول روز چند ساعت درب کمد را باز بگذارید تا هوای داخل آن عوض شود.

3. تاثیر نور طبیعی در رفع رطوبت را دست کم نگیرید

نور می‌تواند از بروز نم و رطوبت پیشگیری کند و همچین قادر است رطوبت را از بین ببرد. در صورتی که در نزدیکی کمدتان پنجره وجود دارد، می‌توانید پرده را کنار زده درب پنجره را باز بگذارید تا نور خورشید حسابی روی کمد بتابد. در صورتی که می‌خواهید از نور مصنوعی جهت رفع رطوبت کمد دیواری استفاده کنید، کافیست یک لامپ درون کمد قرار بدهید. می‌تواند گاهی لامپ را روشن کنید تا رطوبت را از بین ببرد.

چطور بوی رطوبت کمد دیواری را از بین ببریم؟

خود رطوبت یک سوی قضیه است و بوی آن سوی دیگر قضیه که اتفاقا آزاردهنده هم است! با این حال راهکارهایی وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید بوی نم کمد دیواری را از بین ببرید:

راهکار شماره 1: کمد را عمقی نظافت کنید

بهترین راه برای از بین بردن بوی نم کمد، تمیز کردن عمقی آن است. با خالی کردن کامل کمد کارتان را شروع کنید. دیوارها و قفسه ها را با محلول سرکه و آب پاک کنید تا بوها از بین بروند. سپس، کف کمد را جاروبرقی بکشید.

راهکار شماره 2: از رطوبت گیر استفاده کنید

راهکار شماره 2: از رطوبت گیر استفاده کنید

طبیعی است که بوی نم ناشی از وجود نم است. برای حذف رطوبت از کمد لباس و لباس‌ها از یک دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید. سعی کنید رطوبت کمد بالاتر از 50 درصد نرود و به طور مرتب سطل جمع آوری آب را خالی کنید. همچنین برای جلوگیری از تجمع رطوبت در کمد از قرار دادن لباس های خیس یا مرطوب در کمد خودداری کنید.

راهکار شماره 3: جریان هوا را افزایش دهید

جریان هوا بین لباس و لوازم داخل کمد به جلوگیری از بوی کمد کمک می‌کند. از پر کردن کمد به حدی پرهیز کنید که بین لباس‌ها هوا جریان داشته باشد. چنانچه قبلا نیز گفتیم، گاهی اوقات درهای کمد را باز نگه دارید تا هوا به جریان بیفتد و از رطوبت پیشگیری شود. همچنین می‌توانید یک پنکه کوچک را در قفسه کمد خود قرار دهید و گاهی روشنش کنید تا به گردش هوا کمک کند یا حتی گاه گاهی پنجره های اتاق را باز بگذارید که هوا جریان پیدا کند.

راهکار شماره 4: از اقلام رفع کننده بو استفاده کنید

کمد را تمیز کرده اید و مطمئن شده اید که فضای آن دارای تهویه مناسب است، اما هنوز هم بوی ناخوشایند نم به مشام‌تان می‌رسد؟ برای این هم راه حل داریم. خوشبختانه، راه های زیادی برای از بین بردن بوها وجود دارد. سعی کنید چند کیسه اسطوخودوس خشک یا ورق خشک کن را در کمد قرار دهید. تفاله قهوه، جوش شیرین یا خوشبوکننده‌های زغال فعال نیز می‌توانند بوی نامطبوع کمد را از بین ببرند.

چگونه از بوی نم کمد دیواری جلوگیری کنیم؟

برای اینکه کمدتان عاری از رطوبت و بدون بوی نم بماند می‌توانید از راهکارهای پیشگیرانه زیر استفاده کنید:

  1. قبل از اینکه لباس هایتان را در کمد لباس بگذارید، مطمئن شوید که کاملا خشک شده اند. حتی اگر لباس کمی مرطوب باشد، به رطوبت کمد دیواری اضافه می‌کند.
  2. اتاق را با استفاده از رطوبت گیر یا تهویه مطبوع که رطوبت را رفع می‌کند، خشک نگه دارید. این کار باعث کاهش رطوبت اتاق و در نتیجه کاهش رطوبت کمد دیواری می‌شود.
  3. یک لامپ کم مصرف در کمد لباس قرار دهید. لامپ کم وات گرمای بیشتری تولید می‌کند و مانع نم گرفتن کمد دیواری می‌شود.
  4. بسته‌های سیلیکا ژل را در کمد دیواری قرار بدهید. این محصول به جذب رطوبت و خشک نگه داشتن فضای کمد کمک می‌کند.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا