چطور کولرگازی را در خانه سرویس کنیم؟

سرویس دوره‌ای کولر گازی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که هم طول عمر آن را افزایش می دهد و هم باعث می شود کارکرد آن در بهینه ترین حالت ممکن باشد. به همین دلیل است که تکنسین های کولر گازی و همچنین مراکز مجاز تعمیر لوازم خانگی همواره سرویس دوره ای کولر گازی را توصیه می کنند. اما بد نیست بدانید که خودتان هم می توانید این کار را در خانه انجام دهید. ما در این نوشتار نحوه سرویس کولرگازی در خانه را به شما خواهیم گفت. با هوم نگار همراه باشید!

مراحل سرویس کولر گازی

برای انجام سرویس کولر گازی در خانه لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. دستگاه را خاموش کنید

ایمنی حرف اول را می‌زند! قبل از شروع هر کاری، کولر گازی را خاموش کرده و از برق بکشید. برای اینکه خیال‌تان راحت باش هم می توانید، کلید فیوز مربوط به کولر گازی را نیز قطع کنید.

۲. پنل جلویی یونیت داخلی را باز کنید

پنل جلویی یونیت داخلی را با دقت و به کمک آچار آلن یا پیچ گوشتی مناسب باز کنید. دقت کنید که به گیره‌ها و اتصالات پنل آسیبی وارد نکنید.

۳. فیلتر‌های هوا را تمیز کنید

فیلتر‌های هوا معمولا دو عددی یا سه عددی هستند و در پنل جلویی قرار دارند. آنها را خارج کنید. فیلتر‌ها را در آب و مایع ظرفشویی ملایم شستشو دهید و سپس با آب تمیز خوب آبکشی کنید.

اجازه دهید فیلتر‌ها بدر هوای آزاد کاملا خشک شوند. آن‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. زمانی که فیلترها خشک شدند، آنها را مجددا در جای خود قرار دهید و پنل را ببندید. دقت کنید که ممکن است لازم باشد فیلترها را تعویض کنید البته بسته به وضعیتی که دارند.

۴. فن یونیت داخلی را تمیز کنید

پره‌های فن یونیت داخلی را به کمک برس یا دستمال تمیز به آرامی پاک کنید. دقت کنید که نباید از برس‌های زبر یا مواد شوینده قوی که ممکن است به پره‌های فن آسیب برساند، استفاده کنید. قسمت داخلی یونیت را با جاروبرقی خوب تمیز کنید تا هیچ گرد و خاکی نماند.

۵. کویل‌های یونیت داخلی را تمیز کنید

کویل های یونیت داخلی را که پشت فیلتر‌ها قرار گرفته اند، با اسپری آب و یک برس نرم آرام تمیز کنید. دقت کنید که نباید آب را به طور مستقیم روی برد‌های الکترونیکی داخل یونیت اسپری کنید. آب جمع شده در سینی تخلیه را به آرامی به ظرف منتقل کنید و دور بریزید.

۶. کمپرسور را بررسی کنید

کار کمپرسور فشرده کردن گاز و ایجاد فشار بالا در سیستم است. در وهله اول برای رسیدگی به کمپرسور کولر، باید کمپرسور و سطح روغن آن را بررسی کنید. کمپرسور خراب می تواند هزینه زیادی به دوش شما بیندازد بنابراین حتما سالانه به آن رسیدگی کنید.

۷. لوله تخلیه را بررسی و در صورت لزوم تمیز کنید

کار لوله تخلیه هدایت آب حاصل از تراکم به بیرون از سیستم کولر است. توصیه می شود آن را چک کنید مسدود نباشد. در صورت مشاهده هرگونه انسداد، لوله تخلیه را با سوزن یا یک سیم نازک تمیز کنید.

۸. میزان گاز کولرگازی باید توسط تکنسین بررسی شود

بررسی حجم گاز کولر گازی و شارژ آن در صورت نیاز، باید توسط یک تکنسین متخصص انجام شود. پیدا کردن نشت احتمالی و شارژ گاز کولر، از اقدامات تخصصی است و لازم است توسط تکنسین انجام شود.

\

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا