علت کم شدن سرمای کولر گازی

هیچ چیز عذاب آورتر از این نیست که کولرگازی خنک نکند آن هم در روزهای گرم تابستان که توقع داری زیر باد کولر و بعد از یک روز شلوغ و خسته کننده، به آرامش برسی. متاسفانه کم شدن سرمای کولر گازی از مشکلات شایع این دستگاه است. در این نوشتار به علت کم شدن سرمای کولر گازی پرداخته ایم. با هوم نگار همراه باشید.

دلایل کاهش سرمای کولر گازی

موارد زیر شایع ترین دلایل کاهش سرمای کولر گازی هستند:

1. ساده ترین دلیل کاهش سرمای کولرگازی: سایز آن با فضا تناسب ندارد

یکی از نکاتی که زمان خرید کولر گازی باید در نظر بگیرید سایز فضا است. در واقع کولرگازی کوچک تر از سایز فضا نه تنها سبب خنکی نمی شود بلکه برای خنک کردن فضا متحمل فشار بیشتری می شود و در عین حال مصرف برق را بالا می برد. کولر گازی بزرگ برای فضای کوچک هم اتلاف پول و هزینه است. بنابراین پیش از هر کاری خوب تحقیق کنید که چه سایز کولری مناسب شماست تا مناسب ترین مورد را خریداری کنید.

2. گرم شدن کمپرسور کولر گازی

گرم شدن کمپرسور یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش سرمایه کولر گازی است. در صورتی که کولر گازی به شکلی نصب شده باشد که کمپرسور در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد، داغ می شود و همین باعث می‌شود که متعاقبا کولر گازی نیز سرمایش مناسبی نداشته باشد. گاهی نیز این مشکلات ناشی از تابش مستقیم نور خورشید نیست. در واقع حتی گرمای محیط هم می تواند کمپرسور را گرم کند. این مشکل خصوصا وقتی دما به بالاتر از 50 درجه برسد جدی تر است. می توانید برای جلوگیری از تابش خورشید روی کمپرسور سایه بان روی آن بگذارید یا جای کولر را عوض کنید.

3. بروز انسداد در کویل کندانسور

دیگر علت کاهش سرمایش کولر گازی بروز انسداد در کویل کندانسور است که در اثر کثیفی و جمع شدن گرد و خاک رخ می دهد.لوله کندانسور به مرور زمان دچار گرفتگی می‌شود و در این صورت تبادل حرارتی آن طوری که باید انجام نمی‌شود. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، حتی ممکن است کمپرسور بسوزد! بنابراین توصیه می شود به طور منظم کندانسور را تمیز کنید. البته برای شستن کندانسور آب کافی است. هرچند توصیه می شود از یک تکنسین یا تعمیرکار ماهر کولر گازی کمک بگیرید.

4. فن سوخته است

از دیگر دلایل کاهش سرمای کولر گازی این است که فن سوخته یا از کار افتاده است. فن یکی از مهم ترین قطعا کولر گازی است. با چرخیدن پره‌های فنسرما تولید می‌شود. تصور کنید اگر این پره ها حرکت نکنند باد سرمای کافی را ندارد، حتی ممکن است که کولر گرما تولید کند. در برخی از کولرهای گازی با مشاهده می توانید متوجه شوید که فن کار می کند یا نه. در برخی دیگر این حالت وجود ندارد. توصیه می شود از یک تکنسین برای بررسی و حل این مشکل کمک بگیرید.

5. کم بودن گاز کولر گازی

گاز مبرد اصلی ترین بخش سرماسازی کولر گازی است. تقریبا همه کولرهای گازی به نوعی گاز برای ایجاد هوای سرد نیاز دارند. ر واقع اگر این گازها نباشند، عمل تبرید به درستی انجام نمی‌شود. همچنین در صورتی که گاز مبرد کولر گازی تمام شود یا حجم آن کاهش بیابد، مشکلاتی در پی خواهد داشت از جمله کاهش سرمایش کولر گازی. برای تشخیص نشت گاز می‌توانید کمپرسور را بررسی کنید و ببینید که نشتی روغن دارد یا نه. در صورتی که لکه‌های روغن در داخل کولر دیدید، احتمالا کولر دچار نشت شده است. در صورتی که مشکل تمام شدن گاز مبرد باشد با شارژ آن عملکرد کولر به حالت عادی برمی گردد.

6. ترموستات خراب شده است

کار ترموستات تنظیم دماست. برای تنظیم دمای مورد نظر کولر گازی از ترموستات استفاده می‌شود. این قطعه به مرور زمان ممکن است خراب شود و همین خرابی می تواند یکی از دلایل کاهش سرمای کولر گازی باشد. توصیه می شود برای بررسی و تعمیر ترموستات از یک تکنسین کمک بگیرید.

7. برد کولر گازی خراب شده است

برد کولر گازی وظیفه کنترل فرآیندهای کولر گازی را بر عهده دارد. بروز هر گونه نقص در این قطعه مهم باعثمی شود که کولر نتواند باد سرد تولید کند. حتی ممکن است اصلا بادی تولید نکند.بررسی و تعمیر برد کولر گازی تنها از عهده یک تکنسین ماهر برمی آید.

8. سوراخ‌های فیلتر پنل داخلی مسدود شده است

گرد و غبار راه یافته به سوراخ‌های فیلتر پنل داخلی را نیز می‌توان یکی از شایع‌ترین دلایل کاهش سرمایه کولر گازی دانست. وقتی مسیر خروجی باد کولر گازی مسدود بشود، هوا با سرعت کمتری در داخل کولر جا به جا می‌شود. به همین دلیل این گرفتگی منجر می‌شود که کویل‌ها برفک بزنند و جریان هوا به صورت کلی مسدود شود. فیلترهای دستگاه قابلیت این را دارند که آن‌ها را جدا کنید و بشویید. در صورتی که مشکل به همین صورت حل شد نیازی به حضور تعمیر کار نیست، ولی در صورتی که به تنهایی نمی‌توانید این مشکل را تشخیص بدهید، آن را به تعمیرکاران کولر گازی بسپارید.

کلام پایانی

دلایل کاهش سرمایش کولر گازی را با هم دیدیم. همیشه توصیه می شود که اگر دانش فنی ندارید از یک مرکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی برای بررسی دستگاه تان کمک بگیرید. ناآگاهی شما می تواند هزینه گزافی برای تان داشته باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا