علت یخ زدن کولر گازی

عجیب به نظر می رسد ولی واقعا این اتفاق رخ می دهد! کولر گازی می تواند در روزهای گرم تابستان یخ بزند و در واقع این یکی از مشکلات رایج کولر گازی است. در این نوشتار به علت یخ زدن کولر گازی پرداخته ایم. با ما همراه باشید!

علت یخ زدن کولر گازی

علت یخ زدن کولر گازی هر چه که باشد می بایست آن را در اسرع وقت رفع کنید چرا که در صورت عدم رفع مشکل دستگاه تان به مروز آسیب خواهد دید. شایع ترین دلایل بروز این مشکل به شرح زیر است:

نبود جریان هوا در کویل اواپراتور کولر گازی

کولرهای گازی در واقع طی پروسه خنک کردن خانه گرمای داخل خانه را جذب می کنند. اگر سیستم تهویه مطبوع به طور صحیح جریان هوا را از روی اواپراتور عبور ندهد، این تبادل گرما رخ نمی دهد و گاز فریون قادر نیستبه خوبی گرما را از خانه بگیرد. به این ترتیب دمای کولر کاهش می‌یابد و یخ می‌زند.

دیگر قطعه مهم کولر گازی فن بلوور داخلی است که باعث می‌شود هوای گرم به داخل پنل کشیده شده و پس از تماس با کویل‌های اواپراتورِ سرد به هوای سرد تبدیل و وارد محیط می شوند. اگر این قطعه نتواند هوای سرد را به طور نرمال روی کویل‌های داخلی (اواپراتور) تخلیه کند پنل داخلی شروع به یخ زدن خواهد کرد. لازم به ذکر است که تخلیه نشدن کامل هوا از روی فین‌های پنل داخلی به دلایل زیر رخ می دهد:

  • کثیف بودن فیلترهای کولر گازی
  • بروز ایراد در فن بلیور
  • سوختن موتور فن یا راه انداز بلوور داخلی

علت یخ زدن کولر گازی: کاهش حجم کولر گازی

در صورتی که حجم گاز کولر گازی به هر دلیلی کم شود، سیکل سرمایش دستگاه دچار ایراد می شود و کولر یخ می زند. این مشکل با شارژ گاز کولر گازی برطرف خواهد شد.

خرابی برخی قطعات دستگاه

در بعضی مواقع عملکرد کولر گازی به دلیل خرابی قطعاتی چون برد فرمان، سنسور بیرونی، شیر برقی و… دچار اختلال می شود و همین باعث یخ زدن کولر گازی می شود. در این صورت توصیه می شود که از یک مرکز مجاز تعمیرات کولر گازی کمک بگیرید.

انسداد لوله های کولر گازی یا قطعات داخلی

دیگر علت یخ زدن کولر گازی بروز انسداد در لوله های این دستگاه است. مثلا گرفتگی لوله مویی، شیر برقی و رخ دادن انسداد در لوله رفت و برگشت مسیر گاز مبرد را مسدود می کند و باعث یخ زدن دستگاه می شود.

علت یخ زدن کولر گازی: اتومات نکردن موتور کولر گازی

در صورتی که به دلیل وجود ایراد در برد الکتریکی و ارسال نشدن دستور اتومات کردن یا رخ دادن ایراد در سنسور دمایی، نیم سوز شدن کمپرسور و اتصالی شدن کنتاکتور، موتور یکسره کار کند، این احتمال وجود دارد که اواپراتور پنل داخلی دچار یخ زدگی شود.

کثیف شدن فیلتر کولر گازی

کار فیلتر هوا تمیز کردن هوایی است که به خانه وارد می شود. فیلتر، گرد و غبار و آلودگی‌ها را از هوا گرفته و جذب می‌کند. در صورتی که فیلتر بیش از حد کثیف باشد جریان هوا محدود خواهد شد و همین باعث یخ زدن کولر گازی می شود. تکنسین های کولر گازی همواره توصیه می کنند که فیلتر دستگاه را به طور منظم بررسی و در صورت نیاز تمیز کنید.

نکاتی برای جلوگیری از یخ زدن کولر گازی

برای جلوگیری از یخ زدن کولر گازی موارد زیر را رعایت کنید:

  • فیلتر هوای کولر گازی به طور منظم بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید
  • کویل اواپراتور کولر گازی را بررسی و تمیز کنید
  • جریان هوای داخل کولر گازی را بررسی کرده و مطمئن شوید که جریان هوا بسته نیست
  • فن بلوور را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید
  • زمانی که هوای بیرون منزل سرد است، از حالت فن کولر گازی استفاده کنید

کلام پایانی

در این نوشتار چند علت یخ زدن کولر گازی را دیدیم. همیشه توصیه کرده ایم زمانی که دانش فنی ندارید دست به کولر گازی نزنید چرا که ممکن است باعث آسیب بیشتر در این دستگاه شوید و هزینه زیادی روی دست تان بگذارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا