علت روشن نشدن کولر گازی و راهکارهای رفع مشکل

روشن نشدن کولر گازی به دلایل متفاوتی ممکن است رخ بدهد که برخی از آنها ساده بوده و توسط خودتان قابل برطرف شدن است و برای برخی دیگر لازم است از یک تکنسین یا تعمیرکار ماهر کولرگازی کمک بگیرید. در این نوشتار به ۷ علت روشن نشدن کولرگازی پرداخته ایم. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید این نوشتار برتی‌تان کمک کننده خواهد بود.

علت روشن نشدن کولر گازی

موارد زیر شایع ترین دلایل روشن نشدن کولر گازی هستند:

پریز برق و فیوزها مشکل دارند

اولین و واضح ترین علت روشن نشدن اسپلیت می تواند نبود جریان برق باشد. بنابراین پیش از هر کاری و بررسی هر چیزی مطمئن شوید که برق به دستگاه می رسد. معمولا در تابستان در اکثر خانه ها کولر گازی روشن است، همچنین استفاده از برخی لوازم پرمصرف دیگر نیز باعث افزایش بار الکتریکی می شود و ممکن است حتی فیوز پریده باشد. بنابراین این مورد را در ابتدا بررسی کنید.
حتی این احتمال وجود دارد که به خاطر افزایش جریان و نوسانات الکتریکی، فیوز شما سوخته باشد. بنابراین تعویض فیوز ممکن است مشکل روشن نشدن کولر گازی شما را برطرف سازد.

بروز ایراد در ترموستات دستگاه: علت روشن نشدن کولرگازی

ترموستات یکی از قطعات مهم کولر گازی است که در تعیین دمای دلخواه که کولر تا رسیدن به آن باید کار کند، نقش مهمی دارد. از این رو یکی از دلایل روشن نشدن کولر گازی خرابی و ایراد همین قطعه است. در این صورت با تعویض ترموستات مشکل برطرف خواهد شد که البته لازم است تکنسین این کار را انجام دهد.

ترمیستور معیوب شده است

گاهی هم این احتمال وجود دارد که علت کار نکردن کولر گازی، خرابی ترمیستور یا سنسور دمایی کولر گازی باشد. این قطعه به عملکرد نرمال بخش های دیگر کولر گازی کمک می کند. ترمیستور مثل یک سنسور عمل می کند و دمای هوای اتاق را مانیتور می‌کند. در صورتی که لازم باشد، ترمیستور به برد فرمان روشن شدن کمپرسور را می دهد تا فضا خنک تر شود.

فیلتر هوای کولر گازی مسدود شده است

هنگامی که فیلتر هوای کولر گازی به دلیل گرد و خاک و آلودگی هایی که می گیرد، دچار انسداد می شود، عبور جریان هوا سخت تر می شود. در این صورت در برخی اوقات کولر خاموش شده و روشن نخواهد شد. اگر علت روشن نشدن کولرگازی شما همین باشد، با تمیز کردن فیلتر مشکل برطرف خواهد شد.

انسداد لوله تخلیه آب کولر گازی

انسداد مسیر تخلیه آب کولر گازی می تواند سوئیچ شناوری را فعال کند و به برد کولر گازی هشدار دهد. در این حالت برد مانع روشن شدن کولر گاری خواهد شد. برای جمع آوری آب های میعان شده حاصل از رطوبت هوا، یک سینی در بخش داخلی اسپیلت وجود دارد.
معمولا در آب و هوای مرطوب این سینی یا مسیر تخلیه سریع پر شده یا مسدود می‌شوند، که به فعال شدن سوئیچ شناور می انجامد. با برطرف شدن انسداد مجرای تخلیه و خالی کردن سینی و سپس قرار دادن سوئیچ در حالت آف، مشکلحل خواهد شد و کولرتان روشن می شود.

خرابی کمپرسور: علت روشن نشدن کولرگازی

کمپرسور یا همان موتور کولر گازی مهمترین بخش دستگاه است. در صورتی که این قطعه معیوب شود طبیعی است که کولرگازی روشن نشود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که کمپرسور ناگهانی خراب نمی شود و ابتدا شاهد صداهای عجیب و غریب خواهید بود.اگر علت این صداها را بررسی نکنید، منجر به سوختن کمپرسور خواهد شد.

البته این احتمال هم وجود دارد که خود کمپرسور مشکلی نداشته باشد و اتصالات ترمینال ورودی کمپرسور شل شده یا یکی از اجزای مرتبط با کمپرسور مثل خازن استارت ایراد داشته باشد.

بروز ایراد در در برد کنترلی

معیوب شدن برد الکترونیکی کولر گازی یا PCB می تواند مشکلات اساسی در دستگاه به وجود آورد. هرچند احتمال بروز این اتفاق خیلی پایین است، اما در صورتی که موارد دیگر را بررسی کرده و نتیجه ای نگرفته اید، بررسی برد توصیه می شود. اگر برد خراب شده باشد دستگاه برق رسانی دارد اما روشن نمی شود. این مورد باید توسط یک تکنسین ماهر از یک مرکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی بررسی و در صورت نیاز تعمیر شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا