علت باد گرم کولر گازی؛ کولر گازی تون به این ۱۱ دلیل ممکنه باد گرم بزنه!

هیچ چیز بدتر از باد گرم کولر گازی در روزهای گرم تابستانی نیست!‌ آن هم زمانی که در یک روز داغ به خانه برگردی به امید اینکه زیر باد کولر نفسی تازه کنی و متوجه شوی که کولر نه تنها فضا را خنک نمی کند بلکه بادش هم گرم است! در این نوشتار ۶ علت باد گرم کولر گازی را قید کرده ایم. لطفا دقت کنید در صورتی که مشکل فنی است و شما دانش فنی ندارید، ابدا دستگاه را دستکاری نکنید و از یک مرکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید!

رایج ترین دلایل باد گرم کولر گازی

دلایل متعددی وجود دارد که کولر گازی شما به درستی کار نمی کند و هوای سرد نمی دمد. مشکلات انسداد، ایرادات الکتریکی، مشکل گاز مبرد، نقص در سیم پیچ اواپراتور یا مشکلات کمپرسور می توانند عامل باد گرم کولر گازی باشند.

دقت کنید بازگرداندن سیستم تهویه مطبوع شما به نظم مناسب فقط به خاطر راحتی نیست، بلکه بحث ایمنی نیز اهمیت دارد. وجود گردش هوای مناسب در واحد AC، کلید داشت هوای داخلی سالم است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از رایج‌ترین مشکلاتی که از جریان هوای سرد جلوگیری می‌کنند داشته باشیم.

شماره 1 مشکلات ترموستات

قبل از اینکه با یک متخصص برای بررسی یونیت داخلی تماس بگیرید، چند چیز اساسی را بررسی کنید. گاهی اوقات رفع مشکل به آسانی بررسی ترموستات است. این قطعه مرکز کنترل واحد تهویه مطبوع شما است. بررسی کنید که دمای تنظیم شده کمتر از دمای فعلی هوا باشد و در صورت نیاز آن را کاهش دهید.

البته، اگر روی «گرم» تنظیم شود، اصلاً تهویه مطبوع نخواهید داشت. اگر سیستم زون دار دارید، حتما هر دو ترموستات را بررسی کنید. یک محیط متناقض در یک قسمت از خانه می تواند بر عملکرد کلی تأثیر بگذارد.

همچنین لازم است تنظیمات فن را بررسی کنید. مطمئن شوید که ترموستات روی «خودکار» و نه «روشن» تنظیم شده است، زیرا تنظیم «روشن» باعث می‌شود فن به‌طور مداوم کار کند و هوا را بدون توجه به دمای آن به گردش درآورد. گاهی اوقات ممکن است فن را روشن کنید تا هوای تازه وارد شود و بعد آن را فراموش کنید. فن به طور مداوم می تواند دمای داخلی را که احساس می کنید از دریچه ها می آید، جبران کند.

همچنین، ممکن است باتری های ترموستات نیاز به تعویض داشته باشند. (این برای همه مدل‌ها صدق نمی‌کند، اما اگر اعمال شود، راه حل آسانی است.) اگر با این کار مشکل برطرف نشد، ممکن است ترموستات دچار مشکل شده باشد و لازم است از یک تعمیرکار ماهر کولر گازی کمک بگیرید.

شماره ۲ فیلتر هوای کثیف

هر ذره هوایی که از کولر گازی شما خارج می شود ابتدا از فیلترهای هوا عبور می کند. فیلتر هوای کثیف مشکل بزرگی به نظر نمی رسد، اما منجر به مشکلات بسیار بزرگتری می شود. اگر جریان هوا به دلیل کثیف شدن یا گرفتگی فیلترها محدود شود، می تواند باعث کارکرد بیش از حد موتور، فن یا کمپرسور و حتی خاموش شدن سیستم شود.

در نهایت، سیستم کولر گازی ممکن است مسدود شود. فیلتر هوای تمیز یک راه آسان و ارزان برای اطمینان از این است که جریان هوا را محدود نمی‌کنید، اتفاق مثبتی که به عملکرد سیستم کولر در سطوح بهینه کمک می‌کند.

اگر فیلتر هوا بدون مراقبت رها شود، هوای کثیف می تواند روی سیم پیچ اواپراتور تاثیر بگذارد. کویل اواپراتور کثیف اجازه نمی دهد سیستم آنطور که باید خنک شود و شاهد هوای گرم خواهید بود. تعویض فیلتر هوا باید به طور مرتب انجام شود.

شماره ۳ سطح مبرد پایین

مبرد عاملی است که تبادل گرما و سرما را تسهیل می کند، بنابراین وقتی سطح آن پایین باشد کولر گازی کمتر خنک می کند. این یکی از دلایل رایج است که چرا واحد AC شما به اندازه گذشته خنک نیست.

هنگامی که کویل اواپراتور کولر گازی کثیف می شود یا نشتی دارد، برای انتقال گرما دچار مشکل می شود. این روند می تواند منجر به رقم بالاتر قبض برق شود و حتی ممکن است طول عمر تهویه مطبوع را کاهش دهد. معمولاً می توان در طول تعمیر و نگهداری معمولی تهویه مطبوع از آن مراقبت کرد تا به شما در جلوگیری از این مشکل کمک کند.

نشت آهسته از خطوطی که مبرد را حمل می کنند می تواند باعث کاهش سطح این ماده شود. کویل ممکن است نشت مبرد داشته باشد و با ابزار دقیق مناسب قابل بررسی باشد. نشتی های سطح پایین در نهایت می توانند به تمام قسمت های تهویه مطبوع یا پمپ حرارتی آسیب برسانند. با شارژ گاز مبرد مشکل قابل حل است.

شماره ۴ کمپرسور معیوب

وظیفه کمپرسور فشرده سازی مبرد است که سیم پیچ اواپراتور خنک کننده را سرد نگه می دارد. بنابراین، اگر سیم پیچ کندانسور با ظرفیت کامل برای بیرون راندن هوای گرم به بیرون کار نکند، سیم پیچ خنک کننده به اندازه ای که برای کاهش دمای هوای داخلی لازم است سرد نخواهد بود.

به طور کلی، چیزهای مختلفی ممکن است در کمپرسورها خراب شود که ساده ترین آنها کویل های کندانسور کثیف هستند. ممکن است در ابتدا متوجه شوید که به سادگی آنطور که باید روشن نمی شود، که نشان دهنده مشکل است.

تجمع کثیفی و زباله مانند برگ در واحد بیرونی بسیار رایج است و اغلب توسط صاحبان خانه نادیده گرفته می شود. این یکی از اولین چیزهایی است که یک متخصص تعمیر کولر گازی را بررسی می کند.

شماره ۵ کثیفی سیم پیچ کندانسور

اکثر سیستم های AC شامل یک واحد کندانسور در فضای باز با یک سیم پیچ پیچیده شده در اطراف آن هستند. اگر زباله سیم پیچ کندانسور را مسدود کرده باشد، واحد نمی تواند به طور موثر گرما را از خانه بیرون بکشد، که به طور بالقوه منجر به محدود شدن جریان هوای سرد، بهره وری ضعیف انرژی و آسیب به خود یونیت می شود.

اگر واحد کویل کندانسور شما گرفتگی دارد، دستگاه را در منبع خاموش کنید. انسدادهای قابل دسترس را با دست های دستکش بردارید و به آرامی زباله های کوچکتر را با شلنگ بشویید. یک تکنسین تهویه مطبوع همچنین می‌تواند دستگاه را در طول تعمیر و نگهداری منظم تمیز کند و همچنین می‌تواند فن‌ها، خازن‌ها و سایر قسمت‌هایی را که ممکن است به راه‌حل‌های پیچیده‌تری نیاز داشته باشند، بررسی کند.

شماره ۶ خرابی موتور فن

فن یکی از مهمترین اجزای کولر گازی و اسپلیت است که با چرخش پره ها هوای خنک تولید شده را انتقال می دهد. در صورتی که به هر دلیلی از جمله سوختن موتور فن، قطع شدن هر یک از اتصالات، گیر کردن اشیا ریز و … عملکرد فن دچار مشکل شود، هیچ بادی تولید نمی شود و کولر خنک نمی کند.

شماره ۷ وجود ایراد در لوله ها

کندانسور و پنل داخلی کولر گازی توسط لوله های مسی با یکدیگر اتصال دارند. در صورتی که این لوله ها دچار ترک، سوراخ شدگی، فرسایش یا له شدگی بشوند، طبیعی است که مسیر ورود هوا دچار مشکل می شود. در نتیجه هوای لازم برای تولید باد سرد منتقل نشده و کولر باد گرم وارد فضا می کند.

شماره ۸ وجود ایراد در برد الکترونیک

برد الکترونیک نقش مهمی در کارکرد کولر گازی دارد. این قطعه مثل مغز انسان عمل می کند و در واقع دریافت و پردازش اطلاعات و ارسال فرمان را بر عهده دارد. اگر به هر دلیلی برد دچار مشکل شود در این روند اختلال ایجاد شده و کار کولر گازی به درستی انجام نمی شود. در نتیجه، مشکلات مختلفی مانند باد گرم به وجود می آید.

شماره ۹ پوشانده شدن پنل خارجی

برخی از افراد تصور می کنند پوشاندن کندانسور یا همان پنل خارجی کولر گازی مانع خرابی آن می شود. اما باید بدانید که یکی از دلایل باد گرم اسپلیت پوشاندن این پنل است. در صورتی که در فصل زمستان برای محافظت از کندانسور در برابر سرما، باد و باران آن را با پارچه می پوشانید، باید در فصل تابستان پوشش را بردارید چرا که در صورت وجود پوشش، گرمای تولید شده نمی تواند خارج شود و مسیر هوا مسدود می شود. در این صورت کمپرسور باید با ولتاژ و توان بالایی کار کند که همین امر موجب آسیب دیدن آن می شود.

شماره ۱۰ تابش آفتاب روی یونیت خارجی

یک علت باد گرم کولر گازی، تابش نور خورشید به صورت مستقیم روی کندانسور است. بنابراین انتخاب بهترین مکان برای نصب کولر گازی بسیار مهم است و بر عملکرد دستگاه تاثیر می گذارد. بنابراین یونیت خارجی باید در مکانی قرار بگیرد که به صورت مداوم در معرض نور خورشید نباشد. می توانید از سایبان روی کندانسور استفاده کنید یا آن را در محلی نصب کنید که نور آفتاب زیاد به آن نتابد.

شماره ۱۱ به هم خوردن تنظیمات ریموت

چنانچه احتمالا می دانید برخی از مدل های کولر گازی علاوه بر سرمایش، قابلیت گرمایش هم دارند و در فصل سرما استفاده می شوند. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که به اشتباه تنظیمات تابستانی کولر را فعال کرده باشید. در این صورت کولر باد گرم می زند. بنابراین، همیشه قبل وضعیت کارکرد کولر گازی را چک کنید تا مطمئن شوید که تنظیمات ریموت را به درستی انتخاب کرده اید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا