دانستنی های شرکت سامسونگ

سامسونگ، شرکت واقع در کره جنوبی است که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان دستگاه‌های الکترونیکی در جهان تلقی می‌شود. این شرکت در تولید طیف گسترده‌ای از لوازم الکترونیکی مصرفی و صنعتی، از جمله لوازم خانگی، دستگاه‌های دیجیتال، تراشه‌های حافظه، سیستم‌های یکپارچه و … تخصص دارد.

کمپانی سامسونگ به یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در حوزه فناوری تبدیل شده است و حدود یک پنجم کل صادرات کره جنوبی را تولید می‌کند.

سال‌های اول پا گرفتن سامسونگ

سامسونگ در 1 مارس 1938 توسط لی بیونگ-چول به عنوان یک فروشگاه مواد غذایی تاسیس شد. “لی” کار خود را در تائگوی کره با تجارت نودل و سایر کالاهای تولید شده در این شهر و اطراف آن آغاز کرد و آنها را به چین و استان‌های این کشور صادر کرد.

نام این شرکت، یعنی سامسونگ، در زبان کره‌ای به معنای “سه ستاره” است. پس از جنگ کره، لی کسب و کار خود را به منسوجات گسترش داد و بزرگترین کارخانه پشم را در کره افتتاح کرد.

او با هدف کمک به کشورش برای توسعه مجدد پس از جنگ، عمده تمرکز خود را بر صنعتی شدن گذاشت. در آن دوره، کسب و کار او از سیاست‌های حمایت‌گرایانه جدیدِ اتخاذ شده توسط دولت کره، که هدف آن کمک به شرکت‌های بزرگ داخلی بود، بهره برد.

در اواخر دهه 1950، این شرکت سه مورد از بزرگترین بانک‌های تجاری کره و همچنین یک شرکت بیمه و شرکت‌هایی را که سیمان و کود تولید می‌کردند، خریداری کرد. سامسونگ در دهه 1960 چند شرکت بیمه دیگر، یک پالایشگاه نفت، یک شرکت نایلون و یک فروشگاه چند منظوره را خریداری کرد.

در طول دهه 1970، این شرکت فرآیندهای تولید نساجی خود را گسترش داد تا یک خط تولید کامل را – از مواد اولیه تا محصول نهایی – پوشش دهد و راحت‌تر بتواند در صنعت نساجی رقابت کند.

شرکت‌های تابعه جدیدی مانند صنایع سنگین سامسونگ، کشتی سازی سامسونگ و سامسونگ تکوین تاسیس شدند. در همین دوره بود که این شرکت سرمایه گذاری در صنایع سنگین، شیمیایی و پتروشیمی را شروع و مسیر رشد امیدوارکننده‌ای را خلق کرد.

صنایع الکترونیک

صنایع الکترونیک

سامسونگ برای اولین بار در سال 1969 با چند بخش متمرکز بر الکترونیک وارد صنعت الکترونیک شد. اولین محصولات این شرکت تلویزیون‌های سیاه و سفید بودند.

در طول دهه 1970، این شرکت صادرات محصولات الکترونیکی خانگی به خارج از کشور را شروع کرد. در آن زمان سامسونگ به عنوان یک تولید کننده بزرگ در کره جا افتاده بود و 50 درصد از سهام سمی‌کونداکتورِ کره را خریداری کرده بود.

اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 80 تجارت فناوری سامسونگ به سرعت گسترش یافت. شعبه‌های سمی‌کونداکتور و الکترونیک به طور جداگانه تأسیس شدند و در سال 1978 یک بخش هوافضا نیز ایجاد شد.

سامسونگ اس‌دی‌اس در سال 1985 تاسیس شد تا نیاز روزافزون کسب‌وکارها به توسعه سیستم‌ها را برآورده کند. این امر به سامسونگ کمک کرد تا به سرعت در خدمات فناوری اطلاعات پیشرو شود.

سامسونگ به عنوان یک شرکت جهانی

لی بیونگ چول در سال 1987 درگذشت و پسرش لی کان هی جانشین او شد. در این زمان بود که سامسونگ به پنج شرکت تقسیم شد. بخش الکترونیک تحت مدیریت لی کان هی باقی ماند و چهار شرکت دیگر توسط سایر پسران و دختران لی بیونگ-چول اداره می‌شدند.

لی کان هی احساس می‌کرد که سامسونگ به دلیل موقعیت مسلط خود در اقتصاد کره جنوبی به یک حالت خودپسندی رسیده است و برای رقابت جهانی آماده نیست.

او به مدیران سامسونگ گفته بود: « به جز همسر و فرزندان‌تان، همه چیز را عوض کنید.» سامسونگ مطابق با آنچه که لی مفهوم «مدیریت جدید» می‌نامید، مصر بود که زیردستان اشتباهات را به بالادستی‌ها گوشزد کنند.

این شرکت در عین حال، تمرکز خود را به جای کمیت بر کیفیت گذاشت، زنان را به رده‌های بالای مدیریتی ارتقا داد و از اقدامات بوروکراتیک ممانعت کرد.

این شرکت به دلیل تغییر فرهنگ سامسونگ که توسط لی کان هی اجرایی شد، در دهه 1990 به گسترش خود در بازارهای جهانی الکترونیک ادامه داد.

آن سال‌ها، علی‌رغم موفقیتی که این شرکت به دست آورد، رسوایی‌هایی را نیز تجربه کرد از جمله پرونده‌های متعدد نقض حق اختراع و پرونده‌های رشوه خواری.

در یکی از این موارد، لی کان هی در سال 1996 به دلیل رشوه دادن به رئیس جمهور سابق رو تائه وو محکوم شد. حکم او دو سال زندان بود که قاضی آن را کاهش داد و در سال 1997 مورد عفو قرار گرفت.

با وجود تمام این اتفاقات، سامسونگ این شرکت به پیشرفت در زمینه فناوری و کیفیت محصول ادامه داد و تعدادی از محصولات فناوری خود – از سمی‌کنداکتور گرفته تا مانیتورهای کامپیوتر و صفحه نمایش LCD- و به این ترتیب به پنج جایگاه برتر در سهم بازار جهانی صعود کرد.

تولد گوشی‌های هوشمند گلکسی سامسونگ

تولد گوشی‌های هوشمند گلکسی سامسونگ

دهه 2000 تولد گوشی‌های هوشمند گلکسی سامسونگ به وقوع پیوست که به سرعت نه تنها به پرفروش‌ترین محصولات این شرکت تبدیل شدند، بلکه در میان پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند در جهان قرار گرفتند.

سامسونگ همچنین ریزپردازنده‌ها را برای اولین مدل‌های آیفون اپل عرضه کرد و در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ریزپردازنده در جهان بود.

درباره شرکت سامسونگ، از سال 2006 تا 2019

از سال 2006 این شرکت پرفروش‌ترین تولید کننده تلویزیون در جهان بوده است. سال 2010، سال معرفی Galaxy Tab و 2013 سال معرفی Galaxy Gear، ساعت‌های هوشمند سامسونگ، بود. سامسونگ در سال 2019 یک گوشی هوشمند تاشو به نام گلکسی فولد هم ارائه کرد.

در آوریل 2008 لی به اتهام نقض اعتماد و فرار مالیاتی به عنوان بخشی از یک طرح متهم شد و اندکی پس از آن از ریاست سامسونگ استعفا داد.

در ماه ژوئیه او به اتهام فرار مالیاتی محکوم شد و متعاقبا به جریمه حدودا 80 میلیون دلاری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شد. لی در دسامبر 2009 توسط دولت کره جنوبی مورد عفو قرار گرفت تا بتواند در کمیته بین المللی المپیک باقی بماند و تلاش موفقیت آمیز کره جنوبی برای بازی‌های المپیک زمستانی 2018 در پیونگ‌چانگ را رهبری کند.

در مارس 2010، مدیران گروه سامسونگ، لی کان هی را به عنوان رئیس سامسونگ الکترونیکس، بزرگ‌ترین بخش این مجموعه انتخاب کردند.

در اواخر همان سال، هی به عنوان رئیس گروه سامسونگ بازگشت. با این حال، در سال 2014 او دچار حمله قلبی شد ودر اثر آن تا زمان مرگش در سال 2020 ناتوان بود. اگر چه لی پست خود را حفظ کرد، اما در عمل پسرش، لی جائه یونگ رهبر گروه سامسونگ شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا